Hejsan.

Jag skall ha inneboende i uthuset i vinter och måste energieffektivisera lite.
En av fixarna är tänkt att bli en billig LLVP.

Huset är 27m2, i ett rum plus liten toalett. Masiva tegelväggar.
Dåligt isolerat i tak och fönster, som skall förbättras innan vintern kommer.
Beläget på skånsk åker = alltid blåsigt från söder, hög RF under stor del av vintern.
Jag antar att man får köra direktverkande el på toaletten, eftersom luftväxlingen dit in blir liten. Stämmer?
Första frågan är var man skall placera utedelen. Står den bäst mot den blåsiga, soliga sidan (där ljudet och den visuella nedsmutsningen bara stör åkern), eller den vindskyddade skuggiga sidan, där ljud och utsikt går in mot huvudhuset.

Nästa fråga är hur man installerar pumpen. Jag är mer än normalhändig, med elbehörighet, och har själv dragit om allt vatten i huset. Men, jag har aldrig ens tittat på hur en värmepump skall installeras. Är det ens lagligt att installera den själv, eller är det bara instalatörer/försäkringsbolag som vill påskina det? Vad behövs det för (special) verktyg? Är det gas som går i rören mellan inne och utedel? Hur får man det tätt och fyllt?

Sista frågan, vad skall man köpa för maskin? Budget max 7000:-, gärna billigare. "Alla" (Hjula/Rusta/Harald Nyborg mm) har pumpar för 4-7kkr, är det någon skillnad på dem?
Jag vill ha inställning för frostfritt (kanske 5-10grader).

/ Fredrik

Kan svara på några av dina frågor.

Vart du placerar utedelen har ytterst marginell betydelse. Kan man välja så brukar man säga söderläge eftersom solen då kommer åt att värma lite där, så kör du på södersidan. Kan man välja så är väl blåsigt läge inte att föredra, men det har ytterst liten betydelse. Se till så att luften kan cirkulera fritt kring utedelen, det är det allra viktigaste. Gärna ett tak över för att skydda lite från nederbörd, det minskar påfrysningen på lamellerna lite grann när det regnar/snöar.

Det är olagligt att installera en värmepump själv, även för en person med elbehörighet. De flesta pumpar som säljs på lågprisvaruhusen är av så kallad QC-typ (Quick Connect), där man inte behöver några specialverktyg alls för att installera. Dock kan man då inte korta av ledningarna. Tror att även dessa är olagliga att installera själv. Det är många som installerar själv med gott resultat dock!

De lite dyrare märkespumparna skall man dra isolerade kopparrör mellan inne och utedel. Det ena är ofta lite tjockare än det andra. I ena röret går det gas (varmt) och det andra går det vätska. Dessa rör skall kopplas samman genom att man gör så kallade flare-kopplingar. Dessa kräver speciella verktyg att göra. Sedan skall hela systemet vakumpumpas innan man fyller med kylmedium. Vakumpumpningen är mycket viktig för att få bra funktion.

Vad du väljer är såklart helt upp till dig. En typisk installatör tar väl ca 3000kr för installationen, men om du hittar någon som kan tänka sig att komma ut bara för att koppla ihop rören och vakumpumpa så lär det vara betydligt billigare, resten kan du göra själv (lagligt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.