Hade en installatör i november för att sätta in en luft-vatten värmepump modell:Thermia. När fakturan kom från vattenfall var det dubbelt så dyrt och jag ringde till han som monterat den och han sa ring till vattenfall för dom kan göra fel.Ringde vattenfall och dom har inte gjort fel.Ringde installatören igen och han ville att jag skulle sätta dit en mätare som bara mäter pumpens KWh.Ringde en elektriker som kom hit och satt dit mätaren den 10 januari och den 10 februari läste jag av den och då hade den förbrukat 2141 KWh och summan på det är 2759kr. Temperaturen har legat på +- o grader. innan hade vi luft-luft värmepump som låg på halva kostnaden.Har ringt Thermia men dom struntar i att komma hit och titta vad som är fel,även installatören struntar i det hela.
Han kopplade in pumpen direkt på acktankarna och inte direkt till systemet. Är det fler här som får dyra räkningar efter ett liknande byte som jag har gjort.
Han kopplade in pumpen direkt på acktankarna och inte direkt till systemet. Är det fler här som får dyra räkningar efter ett liknande byte som jag har gjort.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det står att den är kopplad mot acktank. Förmodar då att du har en vedanläggning. Då kan det ju vara många litrar den ska värma beroende på hur det är kopplat. Å sen är det igen, beroende på hur dom kopplat om pannan också blir varm. Å hur värms varmvattnet...
Den ger värme till elementen,men drar så mycket ström och fläkten har jag lyssnat på och den gasar på lite då och då. finns inte gas i utedelen.V Vector skrev:
Har en elekrisk varmvattenberedare i källaren.Ja jag har oxå vedeldning och pannan blir inte varm när pumpen är på. Den är kopplad till lnnloppet högs upp och returen längs ner på tanken. Den värmer tanken till 45 grader och sen står tempen hela tiden på 45 grader och cirkulerar genom tanken.V Vector skrev:
Då körs vp på fast kondenserig då... bäst å billigast för en vp bli flytande kondensering. Hur många litrar värms upp i acktanken då?K klorena skrev:
Det låter som en dålig lösning som är dåligt injusterad...
Lägg upp lite inställningar och aktuell driftinfo på varmepumpsforum.com så får du nog veta om prylarna funkar som dom ska och vad som kan förbättras.
Lägg upp lite inställningar och aktuell driftinfo på varmepumpsforum.com så får du nog veta om prylarna funkar som dom ska och vad som kan förbättras.
Nästan 1 kubik som ska värmas, oj!... säger som useless, känns som en dålig lösning. Blir många kw för att värma dessa mängder. Flytande kondensering mot en innerdel har varit att föredra. Konstnaden har blivit högre men besparing större
Men ska det dra så mycket när tankarna redan är värma.Det cirkulerar redan genom en tank som är uppvärmd.V Vector skrev:
Uppvärmd ja, men hur länge. Strålningsförluster å uttag för värme minskar ju energin i tank å nån gång måste väl vp värma den. Värma 1 kubik från 40 till 45 grader behövs ungefär 6kwh. Om det är rimligt eller ej att den drar 2000kwh kan jag inte svara på men med det sättet den är inkopplad så kan det vara åtminstone en delorsak