Står i valet och kvalet mellan fjärrvärme och bergvärme…
Och ALLA man frågar är ju partiska mer eller mindre? Kanske gäller här också när man frågar i ett värmepumpsforum?
Har gjort en liten enkel LCC (Life Cycle Cost) på 30 år. Och jag räknar och räknar fram och tillbaka med olika variabler och kommer fram till att EN KRITISK FAKTOR i mina kalkyler är hur länge värmepumpen håller.
Räkna med att byta kompressor mm. var tionde år för minst 40.000 säger vissa.
Växlaren till fjärrvärmen håller typ 100 år.
Du behöver aldrig byta något på en modern pump. Aldrig bekymmer. Säger andra.
Växlaren till fjärrvärmen brukar gå sönder efter 15 år.
Finns någon som helst seriös statistik på detta är min fråga? Förvisso är det ju svårt att få statisitk om vad som händer i framtiden med dagens pumpar...
Är EJ intresserad av sk ”anekdotisk bevisföring” (…min pump har minsann funkat i 40 år medans grannens värmeväxlare höll i 5 år)
Och ALLA man frågar är ju partiska mer eller mindre? Kanske gäller här också när man frågar i ett värmepumpsforum?
Har gjort en liten enkel LCC (Life Cycle Cost) på 30 år. Och jag räknar och räknar fram och tillbaka med olika variabler och kommer fram till att EN KRITISK FAKTOR i mina kalkyler är hur länge värmepumpen håller.
Räkna med att byta kompressor mm. var tionde år för minst 40.000 säger vissa.
Växlaren till fjärrvärmen håller typ 100 år.
Du behöver aldrig byta något på en modern pump. Aldrig bekymmer. Säger andra.
Växlaren till fjärrvärmen brukar gå sönder efter 15 år.
Finns någon som helst seriös statistik på detta är min fråga? Förvisso är det ju svårt att få statisitk om vad som händer i framtiden med dagens pumpar...
Är EJ intresserad av sk ”anekdotisk bevisföring” (…min pump har minsann funkat i 40 år medans grannens värmeväxlare höll i 5 år)
Vad kommer du få betala för fjärrvärmen i form av fasta avgifter och kWh-pris?
Bergvärme är ett betydligt mer komplicerat system med många delar och mycket som kan krångla. Om något krånglar tenderar det till att bli avsevärt mycket dyrare att reparera också.
Bergvärme är ett betydligt mer komplicerat system med många delar och mycket som kan krångla. Om något krånglar tenderar det till att bli avsevärt mycket dyrare att reparera också.
På en bergvärmepump kan du lösa en trygghetsförsäkring på upp till 18-år.
Exempel CTC https://intra.enertech.se/api/v1/uploads/cc9065b7d75eebc6573b8f3c3cc4fa36.pdf
För att få en korrekt kalkyl så måste du ta med den parametern.
Stickan
Exempel CTC https://intra.enertech.se/api/v1/uploads/cc9065b7d75eebc6573b8f3c3cc4fa36.pdf
För att få en korrekt kalkyl så måste du ta med den parametern.
Stickan
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Livslängd på en värmepump beror på en hel del saker och snudd på omöjlig att gissa.
Beror dels på tex :
Typ av värmepump
Rätt/fel dimensionerad
Rätt/fel monterad
Utförd eventuell service/rengöring
Kvalite på produkten
Och att man har lite tur vilket gäller alla grejer med en massa elektronik
Beror dels på tex :
Typ av värmepump
Rätt/fel dimensionerad
Rätt/fel monterad
Utförd eventuell service/rengöring