Nibe Fighter 310P med havererad kompressor

3k läst  0 svar

  1. R
    Medlem Nivå 4
    Japp, jag har redan läst igenom forumet med alla andra stackare som drabbats av samma fel som jag, kompressorn i min Nibe Fighter 310P (installerad 2007) har havererat och jag har fått en äckligt dyr offert på att laga den... please advise! :(

    Storyn:
    Jag upptäckte för ca 1 månad sen att kompressorn inte startade, det vanliga brummande ljudet från tvättstugan hade upphört, så jag ställde mig bredvid VP och lyssnade en stund. Hörde då ett svagt surrande från VP som varade ca 5-10 sek, som återkom med 5-10min intervaller. Det visades dock inga felmeddelande på displayen, och varmvattnet funkade och elpatronen kickade in istället.

    Ringde en lokal VVS-firma, som kom ut och kollade på det. De hittade en död mus bakom kretskortet som antagligen hade pajjat kortet, så det byttes, men det avhjälpte inte problemet utan det svaga surrandet kvarstod. Efter ytterligare felsökning drog teknikern slutsatsen att det antagligen är kompressorn som havererat, men de var inte själva certifierade att byta detta så han skickade jobbet vidare till Assemblin (f.d Imtech). Han trodde att ett kompressorbyte skulle landa på ca 10000SEK. För övrigt ska teknikern, Christian på Åkerholms, ha all cred för trevligt bemötande, punktlig och reko!

    Så ringde Assemblin upp mig idag och konstaterade att byte av kompressor och andra slitdelar (för de bytte aldrig ENDAST kompressorn, tydligen) skulle landa på 18500SEK. Och kompressor-haveriet hade INTE med "musen bakom kretskortet" att göra, tvärsäkert och enkelt avfärdat. Nähä... så det är inte ens lönt att ni kommer ut och tittar på det? Second opinion? Nope, och du kommer ändå inte att få jobbet gjort förrän i augusti även om du bokar in det nu. Ok, det kan jag väl köpa med semestertider och allt, men vad fan hände med ett trevligt kundbemötande..? Visst, alla har en dålig dag, men ring då inte upp mig den dan du är sur som ättika och spill din skit på mig... :mad:

    Så, vad var syftet med detta inlägget egentligen? Jo, några frågor till de som vet hur VP funkar och kanske till andra som drabbats av kompressorfel på 310P.

    1. Är det värt att lägga 18500 + ca 5000 (första felsökning + kretskort) på att laga den? Den har ju hittills inte kostat oss något alls. Risken är ju att det smäller igen inom några år, och så hade det varit smartare att investera i en ny VP istället.

    2. Jag börjar fundera på att byta till en ny VP, och den förste tekniker trodde att det skulle landa på ca 50 000SEK (det var inga detaljer i erbjudandet, bara en höftning), men kan det vara rimligt? Jag tycker att det låter lite. Om vi utgår från något som motsvarar en 310P i kapacitet.

    3. Jag har tidigare funderat på om man borde installera en ack-tank och solrör, är det vettigt ekonomiskt när man bor i Skåne med ett 27-graders tak? Går det nånsin att räkna hem en sån investering för ett vanligt hushåll med ca 18-20 000kWh/år (hus 145kvm, garage/förråd/loft ca 90kvm)

    Var bara tvungen att kolla vilka floskler Assemblin använder i sitt management-bullshit/värdegrunds-krafs på sin hemsida:
    https://www.assemblin.com/sv/om-oss/
    "Pålitlighet och gott uppträdande" - FAIL!
    "Serviceanda och pålitlighet" - well, FAIL again!

    Hälsningar från en för stunden sur och gnällig Nibe-ägare...
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: