Hej.
Hör ett tickande ljud från en av cirkulationspumparna i min IVT värmepump. Förra gången försvann det när jag lossade och sedan drog åt centrumskruven. Denna gången knackade jag lite på den så lät det som om det släppte och den varvade upp. Kanske dags för ett byte? Hur svårt är det att byta? Verkar finnas avstängning ovanför och under pumpen.
Det är en pump av modellen Wilo rs 15/6-3c.
Tack på förhand!

Åsa Lund
Inte så hemma på pumpar
Jag hade bytt innan den går sönder helt

Byt till en tryckstyrd som drar mycket mindre el

Redigerat:
Min klickade och hade sig och bestämde sig att stanna helt på juldagen för några år sedan......... blev dyrt.

Protte

Vår Cirkulationspump märke DAB (Billig kvalitet som Wilo????) började ticka precis så tidigt i höstas då värmesystemet började användas. Köpte då hem en Grundfors cirkulationspump med automatik (auto adapt) och lade den på hyllan i november eftersom haverier alltid sker vid en olämplig tidpunkt... Havererade i veckan på onsdag då jag var bortrest! Jordfelsbrytaren började lösa ut. Till slut fick min fru hjälp att identifiera felet av en kunnig bekant. (Alla säkringar av, återställ JFB och sen en säkring i taget slås på). Tror den 1:a cirkulationspumpen höll ungefär 6år, så även denna 6år senare. Så man får nog vara beredd på att byta de någon gång under värmesystemets livstid.

Läste på lite och verkade inte vara svårt att byta själv. Så bytte den själv på mindre än en 1 timme i går. Strulade lite då ena kopplingen "satt fast". Rostolja, vänta, känna, fast, rostolja vänta, känna, fast, Rostolja, LÖS! Se till att du monterar nya packningar (följde med på vår pump): sen behöver du en ganska stor rörtång eller liknande (ca 50mm greppvidd) för att få grepp runt själva muttern (Åtminstone på mina kopplingar) Håll hellre i den gamla pumpen för att hålla emot än att "klämma hårt" om unionkopplingen innan/efter pumpen där du stängt av vattnet. (Risk att du deformerar ventilhuset i Unionkopplingen så det börjar läcka). Skulle det börja läcka i själva avstängningsskruven där du stänger av, går det i nödfall täta med gummibit och stort klammer som kläms om alltihop så håller det säkert ett bra tag tills det passar bra att byta ut den.

Flödesriktningen är utmärkt på pumpen. Annars kanske rören är märkt S (stigare) och R (retur) någonstans? eller så finns kanske någon slags märkning på befintliga pumpen? Observera att pumpen inte kan monteras hur som helst men då din sitter i pannan så är det nog givet att den nya ska sitta likadant. (Min matar golvvärmen och sitter löst på väggen)

Obs. Lite otydligt i beskrivningen men man ska lossa de 4 skruvarna på Grundfors-pumpen och vrida huset (inte sära på huset) så att elanslutningen riktas nedåt då pumpen är monterad åt rätt håll. (Så inte ev läckande vatten ska rinna in i elanslutningen). Sen följer det med en speciell elkontakt där man stoppar in kablarna och sen drar bort en gul låsflärp så fastnar kablarna av sig själv. Lätt när man förstod hur de menade.

Då du har avstängningsventiler kommer det bara komma lite vatten som du lätt fångar upp med ett gammalt lakan/handduk i beredskap lindat omkring rör/pump som du sen kan kasta (smutsbrunt vatten).

Vår Essbe "ställmotor" som reglerar shunten som sitter bredvid har också tickat under ett par år. Passade även på att köpa hem en sådan och bytte nu då jag ändå var igång. Där var det bara att ta lösa ratten och sen lös med hela ställmotorn. Vrida shunten till "mitt i reglerområdet" (på vår schunt markerat med 1-10. Sen trycka på ställmotorn med plastanpassning på axeln. Slutligen chansade jag att alla tre kablarnas (12V system) färgmärkning var samma (då både nya och gamla var fabrikat Essbe). Och det funkade direkt som det skulle.

Finns konverteringsguider (tror det fanns på hemsidan där jag beställde) för att veta vilken pump som passar från tex Grundfors om du idag har Wilo, DAB osv. När det gällde Essbe-ställdonen slutade det med att jag ringde och frågade Essbe direkt. Uppgav vad det stod på min nuvarande så sa de vilken beteckning det skulle vara på de som säljs idag.

Betalade 1385kr för Essbe ställdonet på "Hemmatema.se"
Betalade 2395kr för en Grundfors Alpha 2 25-40 130mm med automatik så cirkulationspumpen väljer mest effektiva flödet själv. Verkar dra 5W nu och upplever den som klar tystare än den DAB-pump den ersatte. Köpte den på "dinvvsbutik.se"

Finns billigare om du köper på utländska sidor men jag personligen brukar föredra svenska internetbutiker om det skulle bli fel eller uppstå frågetecken.
Nyinstallerad Grundfos Alpha 2 25-40 cirkulationspump och ESBE ställdon i ett värmesystem, kopplat till koppar- och plastledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.