Rickard.
Hej.

Har en 12 år gammal elektrolux oxy3heatpump som la av i vintras. Det som händer är att den stänger av efter en minut ungefär och blinkar. Idag testade jag dock kylläget och inser att det fungerar perfekt och undrar då om det går att gissa sig till troligt fel utifrån det.

Och i sin tur fundera om det är värt att ge ett försök att laga eller om det är bättre att spara ihop lite under sommaren och byta till en ny till hösten.

Blinkningarna borde vara med ett visst antal med kort mellanrum så räknar du blinken och vilken lampa som blinkar och lägger ut här så finns det säkert någon som kan din modell och kan svara.

Låter lite som att fyrvägaren eller dess spole kan vara problemet men vet ej hur Electrolux beter sig då.

Prova växla direkt från kyla till värme om den gör samma sak då

Rickard.
Jag testade att byta och då stängde fläkten av och sen stog den bara i cirka 10 minuter utan tecken på vare sig liv eller blinkningar. Testade starta om och köra värme i ytterligare 5-6 minuter till men fick varken livstecken eller blinkningar.

Kan testa lite längre vid ett senare tillfälle när jag inte vill använda kylan men jag minns att det var operation och den stora i mitten "plasma cluster" som blinkade, någon av dom blinkade gult kommer jag ihåg. Återkommer om jag lyckas få tillbaka det.

Det kan ta en stund när du växlar från kyla till värme , se till att ha hög börtemperatur när den ska gå i värmedrift vid test.
Du får vänta lite längre nästa gång du växlar över till värme.

Antalet blink och vilka lampor som blinkar i följd är det du måste uppge här i din tråd

P
ja återkom om detta
den gula dioden taktar med fem blink i en följd
den röda samtidigt vid vissa blink och dessa ggr skall noteras
ibland tänds den blå och det skall oxå noteras

problemet är att det inte finns i stort sätt inga reservdelar kvar
inga kretskort, inga fläktar, inga givare innedel, någon motor.

Rickard.
Båda blinkar samtidigt och vad jag tycker är jämn takt. (barn i bakgrunden ;))

P
öppna kåpan och stäng av maskinen tryck på test/nödkörnings-knappen 10s tills du hör ett dubbelpip
så kommer de riktiga felkoderna fram

Rickard.
Tackar för guidningen.

P
då e det som symptomen visar, fel 9
inget blått blink?
fyrvägsventilen felar
kolla om den slår om, finns permanentmagneter för detta
kolla att den får spänning
kolla att spolen inte trillat dän
det sitter på kretskortet i utedelen ett knippe säkringar lödda man kan mäta.
sen kan man ju prova att koppla bort trågvärmaren så att ett jordfel i denna inte spökar

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Nej inget blått blink. Ska gå ut och kolla igenom något och se om jag som nybörjare kan hitta nått fel. All elfelsjagning i fordon borde förberett mig lite på detta även det då bara rör sig om ofarlig svagström.

P
kondensatorerna på kretskortet kan hålla laddning länge och de är rätt stora så det bruka inte gå obemärkt förbi om man nuddar dessa.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.