Har 15 år gammal NIBE bergvärme och det blivit isbildningar under foamskydd och ingångar. Rekommendationer på bra service firma eller måste man byta rör eller pump?

I sthlmVästerort.
 
Om det är på brineledningarna (dom som går till borrhålet) så är det förmodligen bara dåligt isolerat så att det blir kondens som fryser. Då räcker det att tina bort isen och isolera bättre med rätt typ av isolering.

Bilder?
 
  • Gilla
Hannapåbarbackastigen
  • Laddar…
Hannapåbarbackastigen Hannapåbarbackastigen skrev:
Har 15 år gammal NIBE bergvärme och det blivit isbildningar under foamskydd och ingångar.
Is på brain sommartid ? Då går den för sakta och kyl av kraftigt och hinner inte värmas på.
 
  • Gilla
Hannapåbarbackastigen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är på brineledningarna (dom som går till borrhålet) så är det förmodligen bara dåligt isolerat så att det blir kondens som fryser. Då räcker det att tina bort isen och isolera bättre med rätt typ av isolering.

Bilder?
Tack för svar. Jaha, då kanske det räcker med att isolera dem om eller bättre där det kommit is. Borde inte rören hålla i många år? Hur länge håller pannan månne? Har bytt kompressor förra året och hoppas det räcker ett tag till...
 
Rören håller säkert i många år men de stora muttrarna vid t.ex. köldbärarpumpen och värmeväxlaren kan spricka av isen som bildas om inte gängorna fyllts med tätningspasta innan kopplingen skruvades ihop.
 
Oh, tack det är precis stora muttrarna som är isbelagda... skall försöka Linda in som i ny isolering direkt...tusen tack för alla råd:D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.