Håller på att ta in offerter för Luft Vattenvärmepump och jag kan inte bedöma trovärdigheten i siffrorna de presenterar. Enligt ett par firmor ska bytet av värmekälla bespara oss runt 66% jämfört med nuvarande elpanna. Läste i en tråd här på forumet nån som nämnde att det är mer troligt med 40-50% vilket blir en enorm skillnad.

Har det någon gång blivit prövat om de blir tvingade att stå för sina (glädje)kalkyler? Jag kommer bli riktigt irriterad om besparingen tar 50% längre tid att tjäna in än vad de marknadsfört. Eftersom de förbinder sig att justera in systemet så tycker jag att det finns grund för att de hålls ansvariga för sin uppskattning (inom rimliga gränser).

De har fått tillgång till min uppvärmningskostnad separat från övrig elförbrukning, samt min totala förbrukning. Huset är ett Skanska-byggt kedjehus med platta på mark med trästomme och träpanel samt alla andra förutsättningar. Inga konstigheter med andra ord.

Man kan annars tänka sig att de vill skylla på att det är en injusteringsfråga, men det faller som sagt på dem själva i det läget.

Energikalkylen görs mest för att kunna välja lämplig storlek på värmepumpen i de olika tillverkarnas sortiment. Ingen kan garantera att det blir en sådan förbrukning och energibesparing med värmepumpen. Förutsättningarna kan ändras och kalkylen påverkas ganska mycket. Bäst att ta in flera offerter och jämföra så får man kanske ett troligt resultat. Ett exempel på faktor som kan påverka ganska mycket är vilken framledningstemperatur huset behöver för att hålla 20 - 21 °C inne vid DVUT. Många har inte koll på detta och då blir energikalkylen en gissning.

• Gilla
Sweedbanana och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Energikalkylen görs mest för att kunna välja lämplig storlek på värmepumpen i de olika tillverkarnas sortiment. Ingen kan garantera att det blir en sådan förbrukning och energibesparing med värmepumpen. Förutsättningarna kan ändras och kalkylen påverkas ganska mycket. Bäst att ta in flera offerter och jämföra så får man kanske ett troligt resultat. Ett exempel på faktor som kan påverka ganska mycket är vilken framledningstemperatur huset behöver för att hålla 20 - 21 °C inne vid DVUT. Många har inte koll på detta och då blir energikalkylen en gissning.
De använder energikalkylen och besparingskalkylen väldigt framträdande i sin försäljning bara. Men visst, jag förstår att det är ett antal förändringsbara variabler som ska tas med. Det är mest att när man försöker ta reda på hur mkt mer effektiva de är, får man alltid upp det maximala. Det nämns aldrig några bästa eller sämsta-siffror. Och det ligger inte i deras intresse heller på ett sätt.
Men det tanke på att de använder ett program som tar hänsyn till husets karaktär och ålder så borde beräkningarna vara relativt fastställda vid det här laget. Speciellt vid serieproducerade hus som detta med kända förutsättningar.

Det får väl lämnas över till oss konsumenter att upplysa varandra och att vara rejält påläst i ämnet i vanlig ordning.

Är det någon som bytt elpanna mot luft/vatten värmepump och kunnat se skillnaden?

Det är inte alls orimligt att du kan halvera dina uppvärmningskostnader eller ännu bättre.

Vi sänkte vår totalförbrukning med ca 25% när vi köpte luftvärmepumpen. Då har vi ändå varmare inne på vintern och kallare inne på sommaren

R Runnis skrev:
Det är inte alls orimligt att du kan halvera dina uppvärmningskostnader eller ännu bättre.

Vi sänkte vår totalförbrukning med ca 25% när vi köpte luftvärmepumpen. Då har vi ändå varmare inne på vintern och kallare inne på sommaren
Okej! Och det var en luft vatten pump? När du säger 25%, vet du vad totalförbrukningen var innan och efter?

Energimyndighetens tester tycker jag är bra att titta igenom om man t.ex. undrar över energibesparingen i olika hus som beräknats stå på ett par olika orter i Sverige från söder till norr. Problemet är att testerna är ganska gamla nu och de LVVP-modellerna har ersatts av nya både en och två gånger. http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftvattenvarmepumpar/

• Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Det är omöjligt för en säljare/entreprenör att garantera en viss energibesparing. Det finns för många faktorer som påverkar den TOTALA energianvändningen i ett bostadshus. Har man 19 grader eller 24 grader inomhus efter förändringen. Ändras användningen av tappvarmvatten, årsmedeltemperaturen varierar från år till år mm.

Från perioden november 2018-2019 till perioden november 2019-2020 har jag minskat energianvändningen från 30 000 kWh till knappt 9 000 kWh genom att byta från elpanna till LLVP. Men det går inte rakt av att jämföra åren då senaste året var mildare mm.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
När Jag flyttade in i kåken låg jag på 18-20000 KWh per år och hade det svalt inne.
Dockade en LVVP på befintligt system och kopplade ur elpatronerna och tilläggaisolerade vinden. Hamnade på 5-6000kWh per år med betydligt behagligare innomhustemperatur. Obs att bägge är totalförbrukning i kåken inkl hushållsel. Så att hävda några 66% är ingen utopi.

nu har jag iofs löpt linan ut och byggt dubbla arean, installerat solceller. Har ligger på ca 100kWh köpt el numer. Så det går att nå besparingar på över 99% om man verkligen vill!

Det är mycket stor skillnad på potentiell besparing för en LVVP eller LLVP beroende på det geografiska läget. Besparingen blir mycket stor i Stockholmsområdet och söderut i landet.

I Norrlands inland blir besparingen betydligt mindre.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ca 140 m2 enplans villa, tidigare ägare hade 30-35 000 KWh/år i förbrukning med direktel. Efter konvertering till vattenburet och installation LVVP ligger vi på ca 10 000 KWh/år. Har dock tilläggsisolerat vind men i övrigt samma yta/klimatskal. Mildare vintrar med fåtal dagar med minusgrader/vinter javisst, men den sparar enormt mycket.

Ja, det borde egentligen inte vara möjligt men efter en tilläggsisolering av vind och byte av samtliga fönster värmer jag upp hela huset,170 kvm, ner till ca minus 7-8 grader utomhustemperatur med en LLVP med inkommande effekt på max 910 W.

Det motsvarar typ en (1) elradiator.

B Boende45 skrev:
Ja, det borde egentligen inte vara möjligt men efter en tilläggsisolering av vind och byte av samtliga fönster värmer jag upp hela huset,170 kvm, ner till ca minus 7-8 grader utomhustemperatur med en LLVP med inkommande effekt på max 910 W.

Det motsvarar typ en (1) elradiator.
Det var ju väldigt bra siffror! Dock är det LVVP ämnet handlar om :)

Jag får väl för protokollets skull erkänna att rubriken och grundläggande frågan var något ogenomtänkt av mig, tack för snabba svar. Skyller på att det skrevs lite i affekt.

Men det är jätteintressant att höra folks siffror före och efter! Ett par svar visar ju på helt galna sänkningar från 30000 till 10000 i totalförbrukning ink förbrukningsel.
Har alla såna här siffror är det någon som fått en mer modest sänkning?

schnyggve schnyggve skrev:
När Jag flyttade in i kåken låg jag på 18-20000 KWh per år och hade det svalt inne.
Dockade en LVVP på befintligt system och kopplade ur elpatronerna och tilläggaisolerade vinden. Hamnade på 5-6000kWh per år med betydligt behagligare innomhustemperatur. Obs att bägge är totalförbrukning i kåken inkl hushållsel. Så att hävda några 66% är ingen utopi.

nu har jag iofs löpt linan ut och byggt dubbla arean, installerat solceller. Har ligger på ca 100kWh köpt el numer. Så det går att nå besparingar på över 99% om man verkligen vill!
En fråga på det, hur många är ni i hushållet? För räknar man av förbrukningsel så har ni bara ett par tusen kWh i uppvärmning OCH varmvatten vilket låter helt galet :surprised:

S Sweedbanana skrev:
Det var ju väldigt bra siffror! Dock är det LVVP ämnet handlar om :)
LLVP och LVVP har i stort samma årsmedelverkningsgrad SCOP. LLVP faktiskt något högre för motsvarande modeller just nu. Det väsentliga som skiljer är energin till produktionen av tappvarmvatten, dusch, bad, kök, som halveras med en LVVP.

Det betyder stor skillnad i ett hushåll bestående av många (yngre) individer. För en-personers hushållet eller två äldre blir skillnaden inte så stor.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.