Jag har nyligen köpt min första luft-luftvärmepump och fått den installerad (sen någon vecka tillbaka).
Än så länge så måste jag säga att jag är grymt besviken på pumpen och jag är inte heller nöjd med installationen. Sammanfattningsvis tycker jag pumpen funkar kasst och jag funderar på att reklamera både pump och installation. Jag vet dock inte om det kanske är jag som har orimliga förväntningar...
Ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på:
1) Hur ofta kan man förvänta sig att pumpen defrostar?
När jag vaknade i morse var det kallt i huset och när jag väl tog mig samman kollade vad pumpen sysslade med (strax innan kl 9) så höll den på med defrostning. När den väl var klar med defrostningen så tyckte den det var 18 grader varmt (inställd på 22) men visade inga tecken på att ösa på värme och det som kom ut var knapp fesljummet. Bytte efter ett litet tag till ett annat läge varvid pumpen gav värme, men också nästan direkt fick för sig att defrosta igen. Att pumpen inte verkar reglera upp när det blir kallt ute har hänt varje gång temperaturen sjunker neråt, eller under, nollan (dvs 3 gånger hittills). Nu är kl strax över 13 och pumpen har defrostat 4 gånger till sen dess. Utetemperaturen är knappt 1 grad och luftfuktigheten ca 95%. Är det normalt att pumpen defrostar såhär ofta?
2) Mitt hus har fasad som består ev mexitegel upp till 2 meter och sen går den över i trä. Inomhusdelen är monterad ovanför ett fönster och jag sa till montören att han fick gå med rör i sidled tills bredvid fönstren och sen ner en bit på väggen innan han gjorde genomföringen.
Det gjorde han inte. Han gick sidledes en bit och sen ut, varvid han då träffade övergången mellan trä och tegel. Sen gjorde han omtag och vinklade hålet mer neråt för att komma ut i översta och näst översta varvet med tegel. Jag ville ha genomföringen längre ner på vägen just för att undvika ev konstruktionstekniska detaljer i väggen (i den mån det finns såna) nära nivån där tegel och träfasad möts.
Är det verkligen korrekt för montörer att göra genomföringen på detta vis? Det ser i alla fall inte snyggt ut och jag oroar mig för att håltagningen skadat någon viktig del i väggen.
Bifogar en bild på genomföringen. Kladdet med skum har montören gjort för att fylla igen genomsågningen.
Än så länge så måste jag säga att jag är grymt besviken på pumpen och jag är inte heller nöjd med installationen. Sammanfattningsvis tycker jag pumpen funkar kasst och jag funderar på att reklamera både pump och installation. Jag vet dock inte om det kanske är jag som har orimliga förväntningar...
Ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på:
1) Hur ofta kan man förvänta sig att pumpen defrostar?
När jag vaknade i morse var det kallt i huset och när jag väl tog mig samman kollade vad pumpen sysslade med (strax innan kl 9) så höll den på med defrostning. När den väl var klar med defrostningen så tyckte den det var 18 grader varmt (inställd på 22) men visade inga tecken på att ösa på värme och det som kom ut var knapp fesljummet. Bytte efter ett litet tag till ett annat läge varvid pumpen gav värme, men också nästan direkt fick för sig att defrosta igen. Att pumpen inte verkar reglera upp när det blir kallt ute har hänt varje gång temperaturen sjunker neråt, eller under, nollan (dvs 3 gånger hittills). Nu är kl strax över 13 och pumpen har defrostat 4 gånger till sen dess. Utetemperaturen är knappt 1 grad och luftfuktigheten ca 95%. Är det normalt att pumpen defrostar såhär ofta?
2) Mitt hus har fasad som består ev mexitegel upp till 2 meter och sen går den över i trä. Inomhusdelen är monterad ovanför ett fönster och jag sa till montören att han fick gå med rör i sidled tills bredvid fönstren och sen ner en bit på väggen innan han gjorde genomföringen.
Det gjorde han inte. Han gick sidledes en bit och sen ut, varvid han då träffade övergången mellan trä och tegel. Sen gjorde han omtag och vinklade hålet mer neråt för att komma ut i översta och näst översta varvet med tegel. Jag ville ha genomföringen längre ner på vägen just för att undvika ev konstruktionstekniska detaljer i väggen (i den mån det finns såna) nära nivån där tegel och träfasad möts.
Är det verkligen korrekt för montörer att göra genomföringen på detta vis? Det ser i alla fall inte snyggt ut och jag oroar mig för att håltagningen skadat någon viktig del i väggen.
Bifogar en bild på genomföringen. Kladdet med skum har montören gjort för att fylla igen genomsågningen.
avfrostning 4 gånger på två timmar låter mer än vanligt, men dessa förhållanden runt nollan på hösten är värsta tiden för påfrostning, det du kan göra är att titta på utedelen när den börjar frosta av, den brukar bli vit av frost innan den sätter igång.
Och naturligtvis stäng av andra element i rummet så inte de går samtidigt. Värmen runt värmepumpens innedel brukas kännas ganska tydligt, du kan sänka fläkten till lägsta för att inte luras av draget när du känner efter.
Och naturligtvis stäng av andra element i rummet så inte de går samtidigt. Värmen runt värmepumpens innedel brukas kännas ganska tydligt, du kan sänka fläkten till lägsta för att inte luras av draget när du känner efter.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Pumpen var ställd på uppvärmning (HEAT) med funktionen Quiet påslagen och temperaturen inställd på 22 grader. Det spelar ju knappast någon roll om jag ställer pumpen på 24 grader när den känner av 18 grader och ändå inte drar på.E etompau skrev:
Det finns 4 funktioner som man kan välja vid uppvärmning; Fast, Comfort, Quiet, samt Single user:
- Fast: Används för att "snabbt värma upp ditt rum" och innebär att pumpen kör för fulla muggar. Man kan inte ändra den inställda temperaturen eller fläktens hastighet.
- Comfort: Används för att begränsa uppvärmningseffekten om man tycker den är "för stark". Manualen påpekar att; "Om du känner att kylnings-eller uppvärmningseffekten i funktionen Comfort (Funktionen) är svag, avbryt funktionen Comfort (Komfort)". Man kan ändra den inställda temperaturen, men inte fläkthastigheten (fläkten körs på låg).
- Quiet: Manualen säger; "Använd funktionen Quiet för att minska bullret". Man kan ändra den inställda temperaturen, men inte fläkthastigheten (fläkten körs på auto).
- Single user: Manualen säger; "Använd funktionen Single user (En användare) för att minska elförbrukningen samtidigt som behåller kylan eller värmen". Man kan ändra både den inställda temperaturen och fläkthastigheten.
Utöver dessa så finns det en "normalfunktion" dvs där man inte har valt någon av de ovanstående funktionerna. Fram tills alldeles nyss trodde jag inte man kunde nå "normalfunktionen" från fjärrkontrollen, utan bara från mobilappen (manualen lämnar överlag en hel del att önska). En luring som jag sprungit på flera gånger är att om man väljer en funktion (dvs "normalfunktionen") i mobilappen och sen pillar på fjärrkontrollen för att ändra temperatur/fläkt, så ställer fjärrkontrollen också om funktionen till det man senast valt på fjärrkontrollen.
Som jag fattar manualen så ska pumpen reglera effekten i både Quiet och Single user funktionerna, men däremot inte i Comfort eller Fast. Därför har jag kört funktionen Quiet, men pumpen verkar uppenbarligen inte reglera effekten när den funktionen är aktiv. Jag tänker låta pumpen gå på "normalfunktion" nu och se om det funkar bättre.
Sen undrar jag fortfarande om genomföringen och defrostningen. Som det är nu ter det sig som att den defrostar typ 10 minuter varje halvtimme.
Samtliga element, förutom på toaletten, är antingen avstängda eller nedskruvade så att dom inte ska gå. Termostaterna är typ nedskruvade på lägsta, cirkus 10-12 grader. Elementet direkt under innerdelen går iaf inte igångP Plutus skrev:avfrostning 4 gånger på två timmar låter mer än vanligt, men dessa förhållanden runt nollan på hösten är värsta tiden för påfrostning, det du kan göra är att titta på utedelen när den börjar frosta av, den brukar bli vit av frost innan den sätter igång.
Och naturligtvis stäng av andra element i rummet så inte de går samtidigt. Värmen runt värmepumpens innedel brukas kännas ganska tydligt, du kan sänka fläkten till lägsta för att inte luras av draget när du känner efter.
För att förtydliga. Kladdet jag menar är alltså skumkladdet på träfasaden. Träfasaden är till stor del igenomsågad. Träbiten som sitter kvar hålls bara på plats av en liten "flisa" i nedre vänstra hörnet.L Leifur skrev:
samsung-- från korea inte samma klimatzon som här.
jag har monterat ner massor av dessa som inte kunderna varit nöjda över.
men i ditt fall använd inte quiet då det drar ner effekten på kompressorn och såväl uppvärmning som avfrostning tar mycket längre tid.
normal är det normala läget att använda
snåla inte på fläkthastigheten
fast använder du när börvärdet är långt ifrån ärvärdet
så klydda inte med inställningarna bara för att finns några, kör basic/normal
jag har monterat ner massor av dessa som inte kunderna varit nöjda över.
men i ditt fall använd inte quiet då det drar ner effekten på kompressorn och såväl uppvärmning som avfrostning tar mycket längre tid.
normal är det normala läget att använda
snåla inte på fläkthastigheten
fast använder du när börvärdet är långt ifrån ärvärdet
så klydda inte med inställningarna bara för att finns några, kör basic/normal
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
OP: Bifoga en bild på planlösningen där din VP är tydligt markerad.
Det finns bra och dåliga installationer och det är intressant att se vilka förutsättningar du har för en vettig installation.
Det finns bra och dåliga installationer och det är intressant att se vilka förutsättningar du har för en vettig installation.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Min pump har avfrostat (10-15 min) nästan en gång i timmen just idag vilket är långt över medel. Men inte i onödan för när jag gått ut och tittat har den varit full med is. Verkar vara en sån dag helt enkelt. (Dålig tajming med tanke på att dagens elpris är årets femte högsta.)
Jag ruttnade ihop för ett par timmar sen och eldade i kaminen en stund, så nu har det iaf kommit till sig med värme. Kommer köra pumpen på normalläget och 23 grader så får jag se om den orkar hålla uppe temperaturen inatt.electroluxaren skrev:samsung-- från korea inte samma klimatzon som här.
jag har monterat ner massor av dessa som inte kunderna varit nöjda över.
men i ditt fall använd inte quiet då det drar ner effekten på kompressorn och såväl uppvärmning som avfrostning tar mycket längre tid.
normal är det normala läget att använda
snåla inte på fläkthastigheten
fast använder du när börvärdet är långt ifrån ärvärdet
så klydda inte med inställningarna bara för att finns några, kör basic/normal
Det är ju synd bara att autoläget på fläkten i normalläget i princip ä fullt ös. Låter alldeles för mycket och vägrar i princip att reglera ner fläkten.
Börjar kännas som att det här var 17å5 rätt åt helvete och dessutom fick jag ett fult hål på fel ställe i väggen.
Fråga; kan man montera ner pumpen och sätta den nån annanstans? Är det lönt och hur gör man med köldmediat, suger man tillbaka det in i pumpen, eller hur gör man? Jag har klurat på att så småningom sätta en AC i sovrummet, denna kanske skulle kunna duga till det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Märkligt!
Jag bor något norr om dig, på andra sidan Hallandsåsen, och har aldrig märkt att vår pump avfrostar.
Och den har alltid hållit varmt och skönt i hela huset, fast den bara gått på tystaste läget eller ettan.
Men vi har en Mitsubishi Electronic.
Jag bor något norr om dig, på andra sidan Hallandsåsen, och har aldrig märkt att vår pump avfrostar.
Och den har alltid hållit varmt och skönt i hela huset, fast den bara gått på tystaste läget eller ettan.
Men vi har en Mitsubishi Electronic.

