Har vart runt och luftat litet olika element under vinter här. Såg nu att vattentrycket i pannan är galet lågt. (Se bild) förmodligen har det varit så i flera veckor. Vilka eventuella skador kan ha uppstått i bergvärmen? Jag har inte fått några felmeddelande, värmen i elementen har funkat bra. Så nu undrar jag har det hänt något som jag inte kan se?

• Manometer som visar lågt vattentryck på en varmvattenpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga, det är fortfarande tryck motsvarande 5 meter vattenpelare över manometern.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
När jag såg detta fick jag panik och satte på vattnet direkt. Så det låg på ca 3m innan jag tig bilden. Sen när den kom till 5 så tog jag bilden.

Men det har inte tagit skada ändå?

Har du något våningsplan över värmepumpen?

Om mätaren hade varit nere på 0 så hade det kunnat blivit skador på värmepumpen.

Knappast troligt att något tar skada ens om trycket blir 0. Största skadan är nog att det blir kallt i några rum.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Okej, intressanta svar. Jag fick lära mig som ny husägare att trycket ALDRIG fick gå under 100. De skulle tydligen vara big no no och jättedåligt för värmepumpen.

Jag har som sagt inte sett något fel..

så länge du har vatten i pumpen kan inte så mycket hända, har du lvervåning, kanske du inte får riktigt varmt överallt. så nej inget allvarligt händer.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Vi har en övervåning. Men där har jag inte heller märkt ngt skillnad.
Skönt att det inte är någon problem.
/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.