Hej, sitter lite i skiten.

Vi bestämde oss ifjol att borra bergvärme då vi använde pellets som uppvärmning vilket var väldigt bökigt då vi reser en hel del och även fått in hyresgäster när vi delat upp huset i 2 och gjort om till lägenheter.
Sedan dag 1 vi installerade bergvärmen så har den inte fungerat som den ska och går på full tillsats såfort det är över -2, vilket förutom att det kostade oss 190 tusen att borra och installera värmepumpen så har det även gått ca 7.000:- i månaden i elkostnader under vinter halvåret.
Vi har vart i kontakt med installatören samt Nibe, ett antal gånger och installatören var även upp till huset för ca en vecka sedan och kontrollerade att det inte var luft i systemet och körde igenom det, men utan något resultat...
Nu känns det som att det har fastnat här och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, för att lösa problemet då bergvärme absolut inte ska slå på tillsats redan vid 1-5 minusgrader, att tillägga är också att vi gick upp en storlek på värmepumpen just för att vi ej skulle ha det här problemet...
Väldigt tacksam för svar..
Totala elkostnaden för för 2018 hitills ligger på 45 tusen kronor, och nu är december en väldigt kall månad så förmodar att den kommer hamna på ca 7 tusen även denna månad då pumpen ligger och trycker 7kw dygnet runt.

Det känns som att vi kört fast totalt, jag kontaktade nibes support efter att ha vart i kontakt med min installatör flera gånger efter han var dit och luftade om systemet, vilket tog väldigt lång tid att få dit han också då han skickat annat folk för att mäta flöde o.sv som verkar se bra ut...
Men Nibes support trycker på att min installatör ska göra en felanmälan, och han pratar med dom men det händer ingenting?
Hur ska jag ta mig till?

MVH

Skärmbild av ett gränssnitt för värmepumpsystem som visar mätvärden och status för olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ett datablad med tekniska specifikationer för elutrustning och prioriteringslista för energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Spontant skulle jag säga att du har ett väldigt kallt borrhål. Bara 2 grader på brine in och - 6 ut är rätt kallt.

Hur djupt hål har ni? Hur stor yta värmer ni? Hur är det isolerat?

tommib tommib skrev:
Spontant skulle jag säga att du har ett väldigt kallt borrhål. Bara 2 grader på brine in och - 6 ut är rätt kallt.

Hur djupt hål har ni? Hur stor yta värmer ni? Hur är det isolerat?
Jag har faktiskt en kompis som har ett borrhål som bara skickar in 0 grader och håller över 200 kvadrat varmt.. och skickar ut -2 grader.
Vi värmer ca 200 kvadrat, borrhålen är 2 x 120 eller 140 minns inte riktigt men vi ska tydligen ha rätt nära till berget..

Håller med ovan.
100% CP brine och ändå är temp diff 8 grader. Denna borde ligga på ca 3 grader.
Är det inget fel verkar dimensioneringen felaktig.

På värmepumpsforum finns det mera info att inhämta.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
+2 är väl inte så jättedåligt. Dock lite högt delta på köldbäraren trots att cirkpumpen går på max. Däremot borde den gå på högre frekvens än 55Hz, men det kanske begränsas av temperaturen på brine-ut?
Som sagt var behövs mer info om huset, längd på borran, tidigare förbrukning etc.

• Gilla
Byggahus66
  • Laddar…
Du har för dåligt flöde på köldbäraren. Du ska ha max ca 3-4 graders skillnad mellan tillopp och retur.. Antingen är det ändå luft i systemet, eller så är smutsfiltret igensatt.

Som du anger själv ovan, kompisens temp diff är 2 grader vilket är ok. Du verkar ha problem med flödet av brine. Täppt eller skadade pem-slangar?
CP skall definitivt klara ge lägre diff temp.

H
Ni har en utetemperatur på nästan -20 och gradminuter på -1353. Den orkar inte riktigt med.

+2 på kbin är bra värden.

Är borrhålen serie- eller parallellkopplade?
Logga pumpen ett dygn och lägg upp på varmepumpsforum.com .

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Den här värmepumpen begränsar effekten från kompressorn om kb-ut blir för låg. Då går elpatronen in istället. Det är ett flödesproblem. Igensatt filter eller något i rörledningen som blockerar flödet.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
1255 har min temp på brine som är -8 fabriksinställd. När brinetemp retur närmar sig den tempen så drar vp ner effekten för att inte frysa hål och istället kopplar in el

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer, jag skickar upp en forumpost på varmepumpars forum.
Problemet är förmodligen något cirkulärt, men frågan är hur jag ska ta det vidare... köldbärarpumphastigheten ligger alltid på 100%

Om det var samma siffror när installatör var där så tycker man det är knepigt om inte han såg sambandet. Cp pump går på 100 %för att få till ett delta på brine på 3-4 grader

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.