Hej,
Nyligen inflyttningar i en 2 vånings villa + källare (där pumpen står). Har en Thermia Atria Luft/Vatten värmepump från 2011.
Expansionskärlet tappar tryck från 1bar till 0.8 bar på 3 veckor. Expansionskärlet byttes 2021 och har luft i sig (testat trycka på ventilen undertill på expansionskärlet) och säkerhetsventil läcker inte.
Efter att ha läst många trådar här så verkar ju det indikera en läcka det står i flera trådar att dessa kan vara små och svåra att upptäcka och att man kan leta efter ärgade rör etc.
I pannrummet har jag noterat att det är lite fuktigt och till och med droppar från ventiler (se bilder) skulle detta kunna vara läckan?
Om JA, är det läge att åtgärda och hur bråttom?
tack för hjälp!
Nyligen inflyttningar i en 2 vånings villa + källare (där pumpen står). Har en Thermia Atria Luft/Vatten värmepump från 2011.
Expansionskärlet tappar tryck från 1bar till 0.8 bar på 3 veckor. Expansionskärlet byttes 2021 och har luft i sig (testat trycka på ventilen undertill på expansionskärlet) och säkerhetsventil läcker inte.
Efter att ha läst många trådar här så verkar ju det indikera en läcka det står i flera trådar att dessa kan vara små och svåra att upptäcka och att man kan leta efter ärgade rör etc.
I pannrummet har jag noterat att det är lite fuktigt och till och med droppar från ventiler (se bilder) skulle detta kunna vara läckan?
Om JA, är det läge att åtgärda och hur bråttom?
tack för hjälp!
Faller trycket neråt 0,6 bar kan det börja bli problem med värmen/cirkulationen på övervåningen om det samlas luft i radiatorerna där. Så länge man fyller på så att trycket håller sig är det ingen akut fara men det bör naturligtvis åtgärdas vid lämpligt tillfälle då det går att få tag på någon ledig rörmokare igen efter vintern.
Klicka här för att svara


