3 194 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Råd - frånluftsvärmepump
Hej gott folk,
Vi håller på att bygga ett nytt hus och det är dags för val av frånluftsvärmepump. Vi vill gärna ha den nya generationens lösningar och har fått tips om Nibe F730/750 alternativt comfortzone eller IVT 860.
Nibe verkar ha problem, och en leverans från de innan huset är färdigbyggt verkar vara en utopi. IVT860 verkar inte finnas heller. Bosch kommer också upp på best I test undersökningarna men vår byggare vill hellre köpa IVT402.
Vi känner oss lite osäkra på att välja en gammal teknik, särskilt med tanke på decembers exeptionella el priser.
Kan någon vara snälla att råda? Vilken modell skulle ni välja givet den rådande situationen med extremt långa leverans tider från Nibe?
Vi håller på att bygga ett nytt hus och det är dags för val av frånluftsvärmepump. Vi vill gärna ha den nya generationens lösningar och har fått tips om Nibe F730/750 alternativt comfortzone eller IVT 860.
Nibe verkar ha problem, och en leverans från de innan huset är färdigbyggt verkar vara en utopi. IVT860 verkar inte finnas heller. Bosch kommer också upp på best I test undersökningarna men vår byggare vill hellre köpa IVT402.
Vi känner oss lite osäkra på att välja en gammal teknik, särskilt med tanke på decembers exeptionella el priser.
Kan någon vara snälla att råda? Vilken modell skulle ni välja givet den rådande situationen med extremt långa leverans tider från Nibe?
IVT 840/860 läste jag skulle sluta tillverkas. IVT Vent 402 och motsvarande Bosch 3800i har bara en liten kompressor som jag inte alls tror kan klara dagens energikrav för godkända nybyggen? NIBE F730/750 är säkert de som är absolut vanligast. Comfortzone är intressanta tekniskt och har en modell som kan ge kyla också om man vill. Priset är hyfsat bra, eller var åtminstone, men deras reservdelar är dock väldigt dyra om något skulle haverera.
Men vad gör man om Nibe730/750 inte går att få tag på!J Josth skrev:IVT 840/860 läste jag skulle sluta tillverkas. IVT Vent 402 och motsvarande Bosch 3800i har bara en liten kompressor som jag inte alls tror kan klara dagens energikrav för godkända nybyggen? NIBE F730/750 är säkert de som är absolut vanligast. Comfortzone är intressanta tekniskt och har en modell som kan ge kyla också om man vill. Priset är hyfsat bra, eller var åtminstone, men deras reservdelar är dock väldigt dyra om något skulle haverera.
J Josth skrev:
Hej Josth, tack för dina svar!J Josth skrev:
Jag är lite osäker på vilken modell som är deras senaste ”nya generationens” teknik. Vet du det? Ser mest att de offererar lösningar baserat på arean.
Vårt hus kommer att på 150kvm/en plan.
Om du bygger 150 kvm så ska du ha modell RX50 och bygger du med tilluft och kylsystem är det RXC50 som gäller. Alltid värt att höra sig för om detta alternativ. Ska du få bygget godkänt med IVT Vent 402 måste du bygga likande passivhus med extrem isolering. Tror inte de beviljar undantag från byggreglerna pga långa leveranstider (men det skulle vara intressant att höra efter). Sedan finns det ju också luftvattenvärmepumpar och bergvärmepumpar som möjligen kanske går att få fram snabbare men blir dyrare.
Tusen Tack för snabba och bra svar. Spännande för oss med tummen mitt i handen med denna berikande nya lärdom återkommer om vilken väg vi går.J Josth skrev:Om du bygger 150 kvm så ska du ha modell RX50 och bygger du med tilluft och kylsystem är det RXC50 som gäller. Alltid värt att höra sig för om detta alternativ. Ska du få bygget godkänt med IVT Vent 402 måste du bygga likande passivhus med extrem isolering. Tror inte de beviljar undantag från byggreglerna pga långa leveranstider (men det skulle vara intressant att höra efter). Sedan finns det ju också luftvattenvärmepumpar och bergvärmepumpar som möjligen kanske går att få fram snabbare men blir dyrare.
Efter febrilt letande, lyckades vår byggare att beställa en RX50 med leverans i maj. Igen tack snälla #josth för att du tog dig tid att svara och guidaJ Josth skrev:Om du bygger 150 kvm så ska du ha modell RX50 och bygger du med tilluft och kylsystem är det RXC50 som gäller. Alltid värt att höra sig för om detta alternativ. Ska du få bygget godkänt med IVT Vent 402 måste du bygga likande passivhus med extrem isolering. Tror inte de beviljar undantag från byggreglerna pga långa leveranstider (men det skulle vara intressant att höra efter). Sedan finns det ju också luftvattenvärmepumpar och bergvärmepumpar som möjligen kanske går att få fram snabbare men blir dyrare.
Klicka här för att svara