Har installerad bergvärme samt vattenburet golvvärme i hela huset. Varje rum har en termostat som står på runt 21 grader.

Pumpen som inte är utbytt en (IVT Greenline HT) vart installerad när det fanns vattenburna radiatorer i huset innan vi köpte och renoverade.

Spelar det någon roll för förbrukningen förutom då vattenpumpen som behöver snurra på vattnet i systemet då man har 20 eller 22 grader på termostaterna i rummen. Och om nu BVP:n är inställd på en viss temperatur för ”värmen” och optimerad varför skulle det ens behövas termostater i rummen t.ex? Eller tänker jag fel?

Tack för svar

Ja, det spelar roll, värmepumpen behöver jobba hårdare i onödan när den levererar varmare vatten än nödvändigt. Golvvärme vill ha lägre temperatur än radiatorer.

Med vattenburen värme, oberoende om det är radiatorer eller golvvärme samt oberoende typ av värmepanna så är det några steg som bör göras.

- Justera in förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga (med termostater/ställdon bortplockade).
- Juster in centrala reglersystemet så att det blir "rätt" framledningstemperatur beroende på utetemperaturen (med termostater/ställdon bortplockade).
- Montera termostater/ställdon och ställa in dom på/strax över aktuell rumstemperatur.

Är ovan gjort så stryper termostaterna/ställdonen bara flödet om rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det spelar roll, värmepumpen behöver jobba hårdare i onödan när den levererar varmare vatten än nödvändigt. Golvvärme vill ha lägre temperatur än radiatorer.

Med vattenburen värme, oberoende om det är radiatorer eller golvvärme samt oberoende typ av värmepanna så är det några steg som bör göras.

- Justera in förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga (med termostater/ställdon bortplockade).
- Juster in centrala reglersystemet så att det blir "rätt" framledningstemperatur beroende på utetemperaturen (med termostater/ställdon bortplockade).
- Montera termostater/ställdon och ställa in dom på/strax över aktuell rumstemperatur.

Är ovan gjort så stryper termostaterna/ställdonen bara flödet om rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Tack för ditt svar, jag är osäker vilken injustering som skedde i BVP när den startades om till att nu driva den befintliga vattenburna golvvärmen i huset från radiatorerna.
Det enda jag kan hitta i manualen för pumpen är följande där golvvärme nämns kanske det finns fler inställningsmöjligheter? Nu är det inte så att jag vill ta bort termostaterna i rummen, frågan var mer att om BVP levererar en redan för ”hög” temperatur(vet icke vad det skall stå på de olika temperaturerna om det är korrekt injusterad för golvvärme) så borde det inte spela någon roll vad man har på termostaten i rummet? Förmodar att gubbarna justerade in BVP’n men hur kan man kontrollera detta själv tänker jag?

• Svensk manual för justering av värmekurva för värmepump med diagram och instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha termostaterna/ställdonen bortplockade var bara under tiden systemet justerades in. När alltvär injusterat så kan du återmontera ställdonen och använda rumstermostaterna (och ställdonen) på det sätt som blir mest ekonimiskt.

Kurvlutningen kan oftast (alltid?) sänkas när man går från radiatorer till golvvärme.

Bostadens temperatur bör(/ska) regleras med framledningstemperaturen för att vara mest ekonomiskt.
Till och med fjärrvärmebolagen reglerar oftast (alltid?) temperaturen i fjärrvärmenätet efter rådande väderlek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.