Blueline
Hej!

Är det verkligen normalt att det är ett tjockt istäcke på kompressorn baksida? Bifogar bild. Visserligen -10 grader här idag.

Är en CTC 500M (tror jag?) med tillhörande innedel.

avfrostningen går rätt enligt schemat, men tycker låter rejält, som en smäll.

/Blueline

• Snötäckt skräptunna och cykel på natten, snö på marken, kontrast mellan ljus och skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det ska inte se ut så där efter en avfrostning.

Blueline
Ska det vara helt rensat på is? Eller lite kvar? Nu är det rejält tjockt..

Det där är inte normalt, inte ens före en avfrostning. Du kan avfrosta manuellt med en vattenkanna, men troligen så är något problem med avfrostningsfunktionen, så du kommer förmodligen få isen tillbaka, men prova!

Blueline
Som jag misstänkte.. behöver jag stänga av kompressorn eller kan jag hälla varmt vatten på baksidan när den är på?

ska den vara helt ren på is/snö när den har avfrostat eller kan det vara lite kvar?

Isen kan gå längre in så det är bättre att stänga av den så du se igenom batteriet när den är avfrostad, lys med en ficklampa på baksidan och titta från andra hållet. all is ska vara borta, även på insidan, kolla från fläktsidan att all is är borta

Blueline
Okej, så av med pumpen först.

men så jag förstår det rätt, baksidan ska vara helt ren från snö och is när avfrostningen gjorts? (y)

Ja.

Det går väl att starta en tvångsavfrostning från kontrollpanelen?

Blueline
Tack hörni!

när jag pratade med CTC förra året så sa dem att det är normalt med att ha is kvar på baksidan så la inte så stor vikt vid det mer. Fick samma svar i år men det ska komma och kolla på det när de har tid.. kan kompressorn tagit skada av detta? Känns som den får jobba hårdare = större elförbrukning?

Min var då helt isfri när jag gick ut med hunden förut. När jag kollade nyss var det lätt frost på lamellerna.

På bilden syns en påisning på gaveln som inte borde vara där, därför är jag extra tydlig med att all is ska bort, batteriet är lätt att få rent, men har värmepumpen gått länge med is kvar så byggs isen upp på insidan och hindrar luftflödet. Eftersom påisningen ser jämn ut, verkar värmepumpen fungera i övrigt.

Blueline Blueline skrev:
Tack hörni!

när jag pratade med CTC förra året så sa dem att det är normalt med att ha is kvar på baksidan så la inte så stor vikt vid det mer. Fick samma svar i år men det ska komma och kolla på det när de har tid.. kan kompressorn tagit skada av detta? Känns som den får jobba hårdare = större elförbrukning?
Du lär absolut gör av med mer el.

Blueline
P Plutus skrev:
På bilden syns en påisning på gaveln som inte borde vara där, därför är jag extra tydlig med att all is ska bort, batteriet är lätt att få rent, men har värmepumpen gått länge med is kvar så byggs isen upp på insidan och hindrar luftflödet. Eftersom påisningen ser jämn ut, verkar värmepumpen fungera i övrigt.
ja så har det inte sett ut innan dock, såg det första gången igår att gaveln var isig. Sen att det gärna blir is och stopp i avrinningen kan inte påverka detta tänker jag? Är det BS av CTC att det kan vara isigt på baksidan?

Blueline
GoC GoC skrev:
Du lär absolut gör av med mer el.
ja, jag snittar runt 105 kWh för pump och hushållsel när det ligger runt -5 till -7 som i helgen. Känns väldigt högt för ett 4 år gammalt system?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.