Hej!
Är det verkligen normalt att det är ett tjockt istäcke på kompressorn baksida? Bifogar bild. Visserligen -10 grader här idag.
Är en CTC 500M (tror jag?) med tillhörande innedel.
avfrostningen går rätt enligt schemat, men tycker låter rejält, som en smäll.
/Blueline
Är det verkligen normalt att det är ett tjockt istäcke på kompressorn baksida? Bifogar bild. Visserligen -10 grader här idag.
Är en CTC 500M (tror jag?) med tillhörande innedel.
avfrostningen går rätt enligt schemat, men tycker låter rejält, som en smäll.
/Blueline
Det där är inte normalt, inte ens före en avfrostning. Du kan avfrosta manuellt med en vattenkanna, men troligen så är något problem med avfrostningsfunktionen, så du kommer förmodligen få isen tillbaka, men prova!
Isen kan gå längre in så det är bättre att stänga av den så du se igenom batteriet när den är avfrostad, lys med en ficklampa på baksidan och titta från andra hållet. all is ska vara borta, även på insidan, kolla från fläktsidan att all is är borta
Tack hörni!
när jag pratade med CTC förra året så sa dem att det är normalt med att ha is kvar på baksidan så la inte så stor vikt vid det mer. Fick samma svar i år men det ska komma och kolla på det när de har tid.. kan kompressorn tagit skada av detta? Känns som den får jobba hårdare = större elförbrukning?
när jag pratade med CTC förra året så sa dem att det är normalt med att ha is kvar på baksidan så la inte så stor vikt vid det mer. Fick samma svar i år men det ska komma och kolla på det när de har tid.. kan kompressorn tagit skada av detta? Känns som den får jobba hårdare = större elförbrukning?
På bilden syns en påisning på gaveln som inte borde vara där, därför är jag extra tydlig med att all is ska bort, batteriet är lätt att få rent, men har värmepumpen gått länge med is kvar så byggs isen upp på insidan och hindrar luftflödet. Eftersom påisningen ser jämn ut, verkar värmepumpen fungera i övrigt.
Du lär absolut gör av med mer el.Blueline skrev:
Tack hörni!
ja så har det inte sett ut innan dock, såg det första gången igår att gaveln var isig. Sen att det gärna blir is och stopp i avrinningen kan inte påverka detta tänker jag? Är det BS av CTC att det kan vara isigt på baksidan?P Plutus skrev:På bilden syns en påisning på gaveln som inte borde vara där, därför är jag extra tydlig med att all is ska bort, batteriet är lätt att få rent, men har värmepumpen gått länge med is kvar så byggs isen upp på insidan och hindrar luftflödet. Eftersom påisningen ser jämn ut, verkar värmepumpen fungera i övrigt.