19 823 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Saknar isolering på rör, luft-luft-värmepump. Fel?
Hej!
Hade en firma här som installerade en luft/luft-värmepump för några veckor sedan. Fungerar fint. Var ute och kollade lite på utedelen och såg att en del av rören ej hade isolering på sig, alla övriga delar har det. Är det en miss? Spelar det någon roll?
Mvh Tobbe
Hade en firma här som installerade en luft/luft-värmepump för några veckor sedan. Fungerar fint. Var ute och kollade lite på utedelen och såg att en del av rören ej hade isolering på sig, alla övriga delar har det. Är det en miss? Spelar det någon roll?
Mvh Tobbe
den 90 kopplingen kan inte vara godkänd för kylapplikationer i Sverige.
svårt att få uppfattning om det är vätskeröret eller gasröret (tunna eller tjocka)
är det det tunna röret är det mindre viktigt
men visst är det märkligt att de lämna på detta sätt även den där buntbands plåstringen ser märklig ut.
går det tunna röret in i pumpen på den nedersta anslutningen som det ser ut så är det en pump från Kina och då kanske inte säljaren tyckte det var viktigare än så med isoleringen.
det här markstativet har normalt kupolmuttrar och inte vanlig mutter till benen
svårt att få uppfattning om det är vätskeröret eller gasröret (tunna eller tjocka)
är det det tunna röret är det mindre viktigt
men visst är det märkligt att de lämna på detta sätt även den där buntbands plåstringen ser märklig ut.
går det tunna röret in i pumpen på den nedersta anslutningen som det ser ut så är det en pump från Kina och då kanske inte säljaren tyckte det var viktigare än så med isoleringen.
det här markstativet har normalt kupolmuttrar och inte vanlig mutter till benen
Det är en sån här pump: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-lz25electroluxaren skrev:den 90 kopplingen kan inte vara godkänd för kylapplikationer i Sverige.
svårt att få uppfattning om det är vätskeröret eller gasröret (tunna eller tjocka)
är det det tunna röret är det mindre viktigt
men visst är det märkligt att de lämna på detta sätt även den där buntbands plåstringen ser märklig ut.
går det tunna röret in i pumpen på den nedersta anslutningen som det ser ut så är det en pump från Kina och då kanske inte säljaren tyckte det var viktigare än så med isoleringen.
det här markstativet har normalt kupolmuttrar och inte vanlig mutter till benen
Köpt därifrån och random firma som skötte installation. Har ingen koll alls, men varför är inte den kopplingen godkänd i Sverige? Kan försöka ta bättre bilder imorgon. Tack för svaret!
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det är 1/4 - 3/8 rör på den så inga direkta svårigheter att göra en böj på dom så en 90 graders vinkel verkar märklig.
Ser ut som man bör släppa på muttern under gummidämparen och skjuta den bakåt då gummit ser ut att vara tvingat bakåt .
Kulmuttrarna kanske behövdes hemma hos montören
Ser ut som man bör släppa på muttern under gummidämparen och skjuta den bakåt då gummit ser ut att vara tvingat bakåt .
Kulmuttrarna kanske behövdes hemma hos montören
Fåglarna tycker om att ta av den där rörisoleringen och den är inte UV-säker i längden. Därför är det bra att sätta på ett rörskydd såsom t.ex. https://entrade.se/sv/Hem/Kylkoppar...ning_av_ror_mellan_kanal_och_utedel?id=ISO800 Det går även att linda om med PVC-band fast det är mer jobb: https://entrade.se/sv/Hem/Kylkoppar...ning_av_ror_mellan_kanal_och_utedel?id=ISO800 Man måste köpa via någon installatör.
Ok, märkligt kan jag köpa men är det sämre i längden? Bör jag höra av mig till firman igen? Kulmuttrar klarar jag mig också utan om det bara handlar om estetiken. Men är det annat syfte? Mvh TobbeC Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
kulmuttrar är bara för utseendet .
men gummidämparna gillar inte att ligga i "spänn" i sidled som det ser ut att göra men det är bara justera, om jag nu ser rätt på bilden
men gummidämparna gillar inte att ligga i "spänn" i sidled som det ser ut att göra men det är bara justera, om jag nu ser rätt på bilden
men är det en klämring det trodde jag först kan det inte vara en 90 med flare i båda ändarna?R134a skrev:
fortfarande dock en klåpare hur eller hur
Tack, då tolkar jag det som att kopplingen är ok även om man kunde gjort på ett snyggare sätt? Isoleringen jag kan fixa själv och inte behöver alltså inte kontakta firman igen?P Plutus skrev:



