2 811 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
vattenledning? golvärmeslang?
Hej
Det börjar närma sig för att börja gjuta våran grund(platta) och jag har lite ångest att välja vilken typ av fabrikat på golvvärmen(Wirsbo, Roth eller LK)och vilken typ av vattenledningar(kopparrör eller rör i rör) man ska ha?
snälla kom med några bra argument så jag gör ett bra val.
mvh Johan
Det börjar närma sig för att börja gjuta våran grund(platta) och jag har lite ångest att välja vilken typ av fabrikat på golvvärmen(Wirsbo, Roth eller LK)och vilken typ av vattenledningar(kopparrör eller rör i rör) man ska ha?
snälla kom med några bra argument så jag gör ett bra val.
mvh Johan
Mina två öre:
Vilket fabrikat du väljer av dessa är struntsamma. Man följer alla samma standard. Glöm inte att silvan har vettiga priser på rör också....
För tappvatten känns rör i rör känns rätt vettigt, i synnerhet om man gjuter in rören. Kommer själv använda RIR nu när jag drar slang i bjälklaget. Det sägs faktiskt vara fullt möjligt att byta slangen i en RIR-installation.
Vilket fabrikat du väljer av dessa är struntsamma. Man följer alla samma standard. Glöm inte att silvan har vettiga priser på rör också....
För tappvatten känns rör i rör känns rätt vettigt, i synnerhet om man gjuter in rören. Kommer själv använda RIR nu när jag drar slang i bjälklaget. Det sägs faktiskt vara fullt möjligt att byta slangen i en RIR-installation.
Jag har pratat med 4 st rörmokare och alla rekommenderar kopparrör, en av dom till och med säger att det finns en diskussion om att rör i rör, plasten kan avge något giftigt till dricksvattnet. Deras största argument för kopparrör är att det är en välkänd och beprövad teknik som man vet funkar, och att rör i rör funkar inte alltid i pratiken alltså att byta ut.
Ett argumet för plast som jag snappade upp var att vattnet är godare att dricka än från koppar.
Ni som redan har gjutit er platta, vad valde ni?
Ett argumet för plast som jag snappade upp var att vattnet är godare att dricka än från koppar.
Ni som redan har gjutit er platta, vad valde ni?
Klicka här för att svara