Har en IVT 495 med 70m borrhål.inkommande temp brukar variera mellan+2 och +4 grader (tyvärr kan jag ej mäta utgående köldbärare ännu då den funktionen ej finns som standard) men jag har bara en undran; ligger temperaturen rätt eller vad skall man sträva efter?
Vad jag förstår så finns det ett samband mellan köldbärartemp och effektuttag och jag vill ju gärna försöka justera in min pump så den funkar optimalt,men då jag bara har en 495 och inte en "riktig" bergvärmepump så kanske jag ej skall angagera mej för mycket,eller är det någon ide?(om det är så så skall jag genast skaffa en tempmätare där jag kan mäta utg KB)
Vi har haft ner till minus 6-8 grader och sedan vi flyttade in 23/12 03 så har vi haft 20 tim tillskott så i nio fall av tio så verkar kompressorn klara att hålla systemet varmt utan tillskott.
Kan nämna att vi har en separat vvb på 300 liter och har ett bubbelbadkar som anväds ofta (av ungarna och alla deras kompisar på hela området känns det som)
Klart att vvb drar lite el men jag har försökt att hålla kollen på den och den går in med 1kW effekt (maxeffekt)i ca30 min efter ett bad (den får 50 gradigt vatten från 495 och värmer sedan detta till 60 grader)
MVH Kalsipper