Kan man borra för vatten innan bygganmälan gjorts, men dock efter att bygglovet är i hamn??
Anledningen är att jag måste ha vatten när gjutning skall ske och tidsplanen är riktigt tajjt.
Hmm...vad säger ni?

Enskild vattentäkt?
Då vill väl miljö/hälsa ha ett ord med, ang placering tex...

Nu är det klart! 93m och massor av vatten!
Kommunen kan inte säga så mycket om placeringen, enligt borrmästarn så ligger den mycket bra på tomten i förhållande till avloppet och hur berget går.
Jo, jag vet att kommunen " kan" säga till, mest för att få bestämma, men i det här fallet är det bara löjligt.
;)

Kom ihåg att gjuta in kanalisation för värmepumpens slangar. Med ett "gratis" hål på 93 meter är det bara att tacka för att ca halva bergvärmekostnaden är betald  8) . Detta förstås under förutsättning att du har en sugande pump samt att vattenytan inte går ner så långt att vattnet sjunker under sugslangen

BAS, utveckla dig lite....intresserad!
Menar du att jag skulle köra bergvärme i samma hål som vattentäkten?
//Torparn

Hej Torparkungen och Isso.

Om det är tillräckligt hög vattennivå i brunnshålet kan det gå att använda en sugande pump (vätskering, ejektorpump e.d.) som bara behöver en slang ner i hålet. Det går alltså inte att pressa ner en dränkbar pump, den skulle skava på brine-slangarna då den startar/stoppar.
Att vattnet räcker måste ni prova först. Testa genom att pumpa ut vatten en längre tid och se om tillströmningen är tillräcklig (vilka mängder som behövs för ert hushåll vet jag inte, kolla gärna med någon som kan det).
Genom att ta vatten ur hålet får ni ökad genomströmning och därmed kan ni ta ut mer effekt ur hålet (då vattnet inte kyls ner lika mycket).

Vi har just installerat en bergvärmeanläggning i Huddinge. Där hade kunden den omvända tanken "varför inte ta vatten nu när jag har ett så långt och fint hål?". Där ligger vattenspegeln 0,5 meter under marknivån så det lär inte vara några problem att ta vatten för trädgårdsbehov i alla fall.
Vi har även en kille som kommer få kommunalt vatten (vare sig han vill eller ej) indraget.
Där ska vi stoppa ner slang i gamla brunnen och suga ur 3 kW. Han kommer spara ca 20 % på insatt kapital årligen eftersom hålet är gratis.
Ska försöka komma ihåg att återkomma till våren med mer info hur det gick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.