Hej
Håller på och tar in offerter på en bergvärmeanläggning för vårt hus byggt 1975. Huset har 220 uppvärmda kvm och en inomhuspool på 28m3. Har varit i kontakt med NIBE, Thermia och Varmitec.

Efter ett par veckor och tre offerter är min förvirring om möjligt större än när jag började. Vi har blivit erbjudna allt från 7Kw och borrdjup på 120m för 125000 till 15Kw och totalt 400m borrhål för 263000. Detta verkar ju rent sagt som siffror är tagna ur luften! Företagen som gjort offerterna är gamla i gemet men verkar inte kunna komma överens om hur dom skall hantera vårt hus.
Har varit i kontakt med en granne som har 400m2 uppvärmd husyta och samma poolstorlek. I det huset sitter en 12Kw’s panna med el-patron på 3+6Kw han har inga problem med anläggningen och ställer sig mycket frågande till de offerter jag fått hittills.

Hur i h..vete skall man kunna lita på dessa företag?

johan6504 skrev:
Hur i h..vete skall man kunna lita på dessa företag?
Man ska aldrig lita på någon som vill stoppa ner handen in ens plånbok ;)

Det bästa är nog att anlita en oberoende konsult som räknar på energiåtgången i ditt hus.

Tillåt mig gissa att 7kw kommer från Nibe och 15 kommer från Varmitec.

Jag är djupt besviken på Nibe centralt. Jag anlitade en lokal entreprenör för han kände till huset men han anlitade en regionssäljare som sa att det var bara att gå på boyta för effektberäkning. 35w/m2 resp 50w/m2 beroende på nytt och gamalt.

Oljeförbrukningen skall man inte bry sig om för det kan vara dålig v-grad på brännaren.

Nu med galopperande elräkning så klämmer den lokala leverntören "man skulle nog ha tittat på oljeförbrukningen också..." Utan hänsyn till den så reducerade de ett tidigare energi behov på 65000 kwh till 42000 kwh och då skulle en 7kw räcka...

Välj den som gör ett grundligt utredningsarbete med element, hembesök oljeförbrukning etc.

Varmitec verkar vara dyrast i alla offereringar men jag har aldrig sett någon klaga.

Hej
Faktum är att Thermia var dyrast, och erbjöd den sämsta offerten jag sett. I stort sett allt var fel, pris, ingen energikalkyl, inga förklaringar etc.
Varmitec ligger troligen bäst till med en 10,5 Kw's anläggning med 190m aktivt borrdjup till priset 160000.
I detta fall verkar det som om varmitec är de som jag litar mest på. Som född Arvika bo smärtar det mycket att behöva säga detta :'(

Hej

Eftersom jag antar att det är en ganska viktig investering du ska göra tycker jag att du ska gå tillbaka till de som lämnat dåliga och/eller tveksamma offerter och gå igenom vad de menar. Det kan ju vara bra lösningar i grunden som är skrivna av slarviga och stressade säljare.

/Fredrik

Hej Fredrik
Jo, du har nog rätt i att de är stressade och jag har gjort som du föreslår och pratat med dom. Problemet verkar vara att ingen vill ta ansvar för energiberäkningen av poolen.
Nibes representant hävdade att han hade jobbat i branschen sedan han var 20, borde vara minst 30 år och att 7Kw var helt tillräckligt, han kan ju ha rätt!?

Killen från Thermia berättade att han hade byggt upp värmepumpsutbildningen i Arvika och jobbat med installatörer i 8 år. Hans förslag är ofattbara 15Kw för samma sak!

Varmitec kom fram till en mer trolig installation om 10,5Kw och var det enda som räknat fram något som liknar den installation vår granne har där pool också ingår.

Vid närmare diskussioner med Thermiakonsulten visade det sig att han beräknat energiåtgången vid full värmning av huset, full produktion av varmvatten och Delta T på 5 i poolvärmningen. En orimlig beräkning enligt min mening, men det märkligaste är att när vi påtalar bristerna i resonemanget säger säljaren att han inte vill sälja oss en annan anläggning. Han tycker också att kostnaden inte är så viktig, tack f-n för det, det är ju vi som betalar!! Jag tror att det är av rädsla för underdimensionering på grund av poolen han försvarar sin dimensionering. Här snackar vi alltså borrdjup på 400meter!!

Summa summarum verkar Varmitec vara det mest kompetenta företaget, får väl gå vidare med dom i första hand. Svider dock i ens värmländska själ att inte få välja Thermia, men som det nu är så går dom som man säger, FET-bort!

Jag känner igen detta mönster från min egen upphandling. Motsägelsefulla uppgifter och betydligt större skillnad i erbjudandena än man kan förvänta sig.

Jag föreslår att du

1. Pratar med fler installatörer. Ta dig tiden att bilda dig en egen uppfattning om vad som är rimligt baserat på diskussioner med de som lämnar anbud.

2. Fastna inte i Thermia/Nibe/IVT/Varmitec-fällan. De förslag du fått beror inte på egenheter hos respektive tillverkare, utan på kunskapen och engagemanget hos anbudsgivaren. Hade din Thermia-representant sålt Nibe hade du fått en 15kW Nibe VP istället. Glöm pumpfabrikat för en stund. Prata med leverantörer/installatörer som arbetar med flera olika märken.

3. Klandra inte en leverantör för att han håller fast vid sitt förslag. Det är beklämmande att han inte bättre kan förklara skillnaden mellan dina olika anbud, men jag skulle bli mer orolig om han plötsligt svängde accepterade "dina" önskemål.

4. Att dimensionera anläggningen utifrån maximal belastning, dvs vid maxlast och DUT (dimensionerande utetemp), är inget konstigt - det är ju så man gör. Har man sedan gjort orimliga antaganden rörande poolen bör detta förstås korrigeras. Man bör kanske också ta i beaktande att merparten av värmeförlusterna från poolen landar i huset. Som Plumber påpekade i en annan tråd skall man kanske mer fokusera på att hantera all fukt detta genererar. Ordentligt tilltaget borrhål är också att rekommendera.

Hej Mathias
Du har helt rätt i dina kommentarer man skall naturligtvis inte fastna för ett visst märke. Jag skall naturligtvis också fortsätta att prata med fler installatörer och ta in fler offerter.
Det som dock bekymrar mig är att ingen är intresserad av att förklara hur de resonerar. De offerter jag fått är i de flest fall så fulla av brister och fel att man blir arg. Jag har inte tid att rada upp allt här, men det sträcker sig från fel prisuppgifter till avsaknad på energiberäkningar och tekniska antaganden. Jag får starkt känslan av att de gissar och i vissa fall överdimensionerar bara för att ha både hängslen och livrem.

Problemet är väl till viss del att jag och min fru också ställer en massa frågor, och i vissa fall kommer med egna idéer och frågor av teknisk natur. Vi har båda universitetsutbildningar som ger oss viss vägledning.

Jag klandrar inte någon för att de håller fast vi sitt förslag, tvärt om. Men avviker förslaget drastiskt från vad jag tror är rimligt och inte någon bra förklaring kan ges till varför så är fallet kan man ju inte undgå att ifrågasätta resonemanget, eller hur? Att beräkna hur mycket energi det går åt för att värma vatten är ju inte det samma som att tillföra den energi som faktiskt går förlorad, vilket du ju också nämner.

Angående fukt jobbar svärfar på det som tidigare var ABB fläkt, så fukten tror jag vi kommer att kunna kontrollera ;)

Det är ju helt otroligt att de inte kan motivera/specificera offerterna! Om man ska punga ut över hundra loppor så är det väl inte konstigt att man vill veta vad man får och varför de tycker att man ska ha just det? Har du pratat med tekniker eller säljare, eller nån som är både och?

Är det vanligt att det går till så här? Beror det på att kunderna är dåliga på att ställa krav och att de som lämnar offerter har blivit bortskämda med specningsbiten? Eller är det så illa att de verkligen gissar vilt och att hur vilda gissningarna är beror på hur lång erfarenhet de har?

Hej Sveno
Jag har pratat med säljare av både ”säljartyp” och "teknikertyp" om du förstår vad jag menar.
Jag skulle säga att alla vi talat med i första skedet varit ”glada” över att vi ställt frågor och begärt mer tekniska förklaringar. I slutändan har de dock varit ganska avvisande och störda av att vi inte nöjt oss med de i många fall enkla resonemang de fört om sina installationer.

Värt att nämnas är nog också att det är min fru som fört de flesta diskussionerna. Det kan ju vara så att hon som kvinna trampar på en del ömma mans-tår med sina tekniska resonemang ;)
Jag skulle inte säga att de gissar, men det är ganska uppenbart att de flesta inte vet hur de skall hantera ett specialproblem som en pool.

;D Ja, det gäller att vara redigt trygg i sin manlighet om man ska kunna ta teknisk kritik från en kvinna. ;) Och ja, jag vet precis vad du menar med "teknikertyp" och "säljartyp". Säljartypen använder sig oftare av känsloargument och lyckas oftast bättre än teknikertypen att få saker sålda.

Det är skönt att höra att mina värsta farhågor angående gissningslekar inte stämmer. Det vore inte bra för någon om det var vanligt med vilda gissningar. Värmepumpsystem är betydligt mer komplicerade än t ex ved- eller pelletssystem och då gäller det att den som konstruerar systemet vet vad han (eller hon?) gör. Min vedanläggning har jag klurat ihop själv, men jag tror inte att jag skulle ha vågat mig på det om jag hade valt VP.

Tack för tipsen Rickard! Jag har för närvarande direktverkande el-takvärme! Håller dock på att ställer om till vattenburen golvvärme. När poolen var i drift användes det en 6Kw's elpatron. Vet inte hur mycket loggningen från en utomhuspoolen säger men det kan ju inte skada att veta.

Hej Johan.
Det är många döskallar ute och ger offerter. Lite sunt förnuft kanske inte skulle skada.
För det första:
Ska du värma poolen på vintern eller sommaren? M.a.o. går VP för fullt eller kanske inte alls den tidpunkt på året då poolen ska värmas?

För det andra:
20 meter AKTIVT borrhål per avgiven kW ger inte 190 meter borrhål för en 10,5 kW VP såvida inte du och leverantören känner till att det är extra bra vattenflöde/omsättning där du bor. Du bör nog fråga vad den leverantören tar för ett hål på minst 215 meter.
Jag har tyvärr stött på flera som har fått offererat för "korta" hål. Ett sätt för leverantören att krypa i pris eftersom hålet är den största utgiftposten.

För det tredje:
Ett problem med hål till 10 kW pumparna är att det är svårt att borra så pass långa hål som behövs. De flesta borrfirmor vill nog inte gå djupare än 200-210 meter, det tar för mycket diesel och tar lång tid ju djupare man går eftersom mottrycket från vattenpelaren är 1 atmosfär per 10 meter. Det blir alltså att borra två borrhål med extra kostnader för grävning mellan hålen.
En till kostnad borrkaxet som ej får plats i en container då man går över 200 meter. Det blir att betala för 2 containers.
Summa summarum så kan det dra iväg med 10-15000:- extra bara för att man går över den "magiska" borrhålslängden som behövs till 10 kW pumparna.

Tack för informationen BAS
Förklaring till pool: Den är inomhus och skall värmas hela året. Större delen av värmen den avger stannar i huset, då poolen ligger i vardagsrummet (endst tunn skiljedörr).
Angående borrhål har jag förhört mig i området och det visar sig att det blir svårt att borra djupare än 150m på grund av högtvatten tryck i området. Två hål är nog nödvändigt hur man än dimensionerar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.