1 869 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tankar kring köksfläktinstallation
Gå in på www.spiskupor.com. Där kan du göra en enkel dimensionering av fläktmotorn givet rördimension och rörlängd. I Thermexkatalogen finns utförligare information så att du även kan ta med alla böjar i beräkningen. Böjar är KATASTROF.
Spontant gissar jag att du måste göra allt du kan för att minska tryckfallet i systemet. => större rördimension (160mm) där det går, färre böjar (dra rören diagonalt). Jag tror du kommer behöva den kraftigaste motorn du kan hitta för att få en bra fläktfunktion.
Spontant gissar jag att du måste göra allt du kan för att minska tryckfallet i systemet. => större rördimension (160mm) där det går, färre böjar (dra rören diagonalt). Jag tror du kommer behöva den kraftigaste motorn du kan hitta för att få en bra fläktfunktion.
Det är upp till sotaren. Jag har t.ex. en 90 graders sväng på imkanalen i och med att flexslangen från fläkten slutar i ett T--rör med förlängning ut genom fasaden.Hasse skrev:
Sen kan man kanske misstänka att sotaren har invändningar mot tre nittiogradersböjar som i exemplet ovan.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Risken är väl att du får buller i förminskningen?
Hastigheten i röret kommer ju öka.
Men det kanske kanalföretagen löst med en bra utformning på förminskningen?
Analogt borde det väl ge lägre hastighet i de delar som är större dimension på. Låg hastighet innebär ju mindre ljud. Vilket ju kan vara skönt i köket?
Hastigheten i röret kommer ju öka.
Men det kanske kanalföretagen löst med en bra utformning på förminskningen?
Analogt borde det väl ge lägre hastighet i de delar som är större dimension på. Låg hastighet innebär ju mindre ljud. Vilket ju kan vara skönt i köket?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden