Hmmm...verkar ju bara vara jag som e helt väck i byggnadsdjungeln... ;)
Jag vill ju bara ha en braskamin och för det så måste jag ha en skorsten...simple as that....kan tyckas...men inte för mig... ???
Bor i enplanshus i Skåne och vill ha en bra, billig skorsten på ena gaveln...Vart vänder jag mig?? Å vad kommer notan att sluta på när skorstenen väl står där och glänser???
Nån vänlig själ som kan hjälpa mig?? :'(

vi har haft samma sytuation i vårt trähus 1,5 plan. En firma byggde skorsten Isokern ( 15000kr) utanför på gaveln. Det var biligare än att ställa den mitt i huset men det var mycket skorstensvärme som vi inte kunde ha nytta av. För att "rekompensera" detta letade vi efter en bra kamin med långa rökgångar inomhus. Det verkade vara en hoplös uppgift men till slut hittade vi en gjutjärnskamin med så kallat runtgång (dansk tillverkat ca 1920) för 4500kr. Den värmde hela 120m2 och investeringen blev återbetalt på ca 4-5 år. Om ni bygger skorsten utanför är det kanske värt att tänka på vilken konstruktion kaminen ska ha. Det är ju viktigt att det mesta av trä man har huggit och burit in kommer huset till godo i form av värme. En murspis är inte dumt att ha (håller värmen länge) om golvet håller för vikten.
Lycka till!
gaia

...glömde tilläga att priserna är 9 år gamla. Isokern staplas av moduler och ser ut som traditionell skorsten med putsat/rapat yta och det tog knappast 2 dagar att bygga upp den (om jag nu minns rätt).
gaia

Ett oerhört trubbigt mått är att isolerade skorstensrör kostar ungefär 2000kr per meter. Och skorstenen måste upp 0,5m(?) över högsta punkten på huset.
Det kostar nog något liknande att mura (lite dyrare om det går åt något håll) och en insats kostar kanske 10000kr.
Plus att någon måste jobba i två-tre dagar.
Totalt alltså runt 25000 kr, om skorstenen är fem meter.
Kan stämma med gaias upplevelser...

Vänd dig till en lokal murare.
De har sett ett par-tre skorstenar (drygt...) i livet och vet generellt vad som fungerar.

Står under M i katalogen ;)

Jag visste väl att någon skulle veta det...

Faktum är att inget annat gäller än vad sotaren säger...

Hej Jureit!
Ju, det stämmer att Isokern är bra isolerad! Det var en billig nödlösning i ett trähus som saknade en skorsten och på den vägen blev det just Isokern ute vid gaveln (ingen problem med kondens). Idealet skulle vara att mura en riktig skorsten mitt i detta trähus men då skulle vi behova få hjälp av MatiasS far ;) och dina medhjälpare, Jureit ;) för att inte belåna huset upp över skorsten för skorstenens skull ;D.
Vi flyttade och äntligen bor vi i ett drömhus och här finns det skorsten av tegel som värmer såååå gott hela vägen upp. Ett badrum är placerat övanför pannrummet och där har vi golvvärme utan vattenrör ;D- lyxig planlösning anno 1938;D
hälsningar gaia

Självklart väljer man en isolerad skorsten om den löper utanför huset eller längs en yttervägg.
En murad spis i yttervägg är ju en präktig köldbrygga.

Vi stod i valet och kvalet när vi valde skorsten. Eftersom spisen står nära mitten av huset var det frestande att göra en murad skorsten. Men det är ju just det att den blir så varm. Spisen står i vardagsrummet där det är öppet upp till övervåningen. Vi var rädda att det skulle bli FÖR varmt och frågan är om vi inte fick rätt.
SEM-skorstenen vi har är ju sval - den är isolerad hela vägen upp. Jag kan tänka mig hur plågsamt varmt det skulle bli om både skorstensstocken och den stigande varmluften skulle värma övervåningen..
Som tur är funkar det bra. Det blir varmt uppe först, men sen kommer undervåningen efter en stund utan överdrivna temperaturer uppe. Visserligen kan man ju passa på att vädra, men ändå.. ::)
Men visst är murad skorsten ett bra alternativ i ett tvåplanshus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.