Hej alla,

har en fundering på våran golvvärme-installation.
Istället för en by-pass ventil är en slinga (f.n. badrummet)
per våning alltid öppen, medans övriga styrs av termostater.

Fördelen enligt installatören är att man slipper bekymra sig för ev. 'racklande' by-pass ventiler. Nackdelen som jag ser det är att det kan bli rejält varmt i badrummet, vilket känns som energislöseri. Hur ser era installationer ut, någon med liknande lösning som oss, erfarenheter?

Vi kör samma lösning. Dock har vi ett vanligt kopparrör som vi kan öppna som bypass.
Men normalt är slingan i badrummet alltid på.
Det är jätteskönt på vintern och det märks inte på sommaren. Hur det är med engergi åtgången vet jag inte men vi gör inte av med mer el än grannarna.

Lucifer

Bypassventilen kostar ungefär 175spänn så jag satte dit en utan att fundera mer på det. Pengar kan man spara på andra håll....

men har du värmepump skippar man bypass och har fullt flöde coh kanske nån fast strypning där det blir för varmt....
Sen styr man värmen med utegivaren, rumsgivaren och styrdatorns värmekurva...
Det vinner man en hel del verkningsgrad på...
Vp jobbar med så svalt vatten som möjligt... ger bättre COP...
Har man annan uppvärmning spelar det ingen roll om man använder bypass...
Men jag tycker att värmen ska styras med utegivare och schunt... oavsett energislag....
Jag eldade ved i 20 år och körde med shuntautomatik hela tiden det funka toppen...
har man golvvärme kan man vär polera lite men rumsgivare i varje rum, men jag tycker det är overkill i en villa...... men det tycker inte Wirsbo... det förstår jag när jag ser deras priser....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.