Behöver hitta lämplig ventil som passar som ersättning för en tegelsten.
Måste sätta in paxfläkt. Idag är det självdrag ut i murstocken, men det räcker inte. Antar att det inte är så lämpligt att köra ut den fuktiga luften i murstocken - därav min jakt efter dessa rektangulära ventiler, så jag kan gå ut genom (mexi)fasaden.

Vart hittar man sådana?

Tack,

Magnus

Hmmmmm tror det är ok för dig att sätta paxén på kanalen i murstocken.....
Men helst utan kallrasskydd. Problemet man kan få är kondensering men har du lite drag hela tiden skall det gå toppenbra!!! (utan kallrasskydd får du det)
Man bör ha lite ventilation hela tiden inte bara när fläkten går......
Tar du ventilen ut genom väggen då blir det säkert både fasadspjäll och kallrasskydd så inte det ska gå bakvägen, då har du ventilation bara när fläkten går. Det tycker jag är en oacceptabel lösning..... dessutom kan du få fuktskada7sönderfrysning på fasaden... den råa luften kondenserar ju snabbt när den kommer ut i kylan....
Man har ju behov att ventilera alla rum och hela tiden.... normalt tar man in luft i vardagsrum och sovrum...... frånluft i kök tvättstuga wc källare.... In i "rena" rum och ut i rum som luften "förorenas"
Har du tillräckligt med springventiler i fönstren isovrum/vardagsrum och överluft eller luftad tröskel i wc dörren???
ingen luft in=ingen luft ut.... men det antar jag att du tänkt på....
Kolla lite på hemsidan åt pax... dom kanske har råd att ge o även rekt, don!?

Kör hårt!!

Det är ett 40-tals hus, med ventiler i murstocken från alla rum.
Det är ju lite annorlunda duschvanor idag än förr, så badrummet är ju betydligt fuktigare.

Jag hade tänkt lämna glipa mellan dörr och tröskel.

Jag undviker gärna slå hål i fasaden om jag slipper =)

Tack för ditt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.