Kom precis hem från en resa där jag bott på hotell. I det rum jag hade fanns en lösning på vattenburen handdukstork som jag funderar på ännu!

Varmvattnet togs alltså från tappvarmvattnet. Gick runt i handdukstorken och ut genom badrummet i en separat slang.

VAR tar det vägen? Tillbaka till varmvattenberedaren?
Tycker det ska vara svårt att få nån cirkulation...

/Henke

Knepig lösning. Iofs så sätter man ofta varmvattencirkulation om det är långt mellan varmvattenberedaren och tappstället. Då har man ett rör som för varmvattnet tillbaka till vvbn. Cirkulationen sköts med en cirkulations pump som styrs med temostat.

Det e rätt vanligt i nybyggda/gamla flerbostadshus..
Smidig lösning..Alltid varmt 8)

Det jag tyckte var lite knepigt var att det är tappvarmvatten som cirkulerar i en radiator (vilket ju en handdukstork är). Det lär ju inte gå att sätta en termostat på, eller stänga av torken.

Det låter konstigt. Men det måste väl betyda att de använder samma vatten för att värma kåken som de har i kranarna. Varmvattenberedaren (om man nu kan kalla det för det) är alltså samtidigt värmepanna (eller tvärtom).

Det finns en klar nackdel med den här lösningen. Blir det en läcka i den delen som värmer upp systemet så finns det ingen gräns för hur mycket vatten som kan läcka ut. I vanliga system där man skiljer på tappvarmvattnet och vattnet som värmer kåken är det en begränsad mängd som kan läcka ut.

Det är inte så konstigt. I flerfamiljshus där man vill spara varmvatten (det skulle dröja innan varmvattnet når översta våningen) låter man vattnet cirkulera och då passar man på att låta det gå igenom handdukstorken (inte alla radiatorer) så har man värme i badrummet även sommartid. Och avstängning, visst finns det.
Jämför med tvårörs radiatorsystem. Det blir inte kallt i hela huset för att en termostat stänger (vilket det skulle bli med enrörssystem).

Troligen har de ingen vattenburen värme på hotellet, utan luftburen. Då är det ju billigare att använda varmvattencirkulationen som ju ändå finns och behövs, än att dra värmerör enkom för ett antal handdukstorkar.

Pannvattnet går aldrig att koppla till tappvarmvattnet. För det första skulle systemet rosta bort på mycket kort tid om man hela tiden tillsatte syresatt kallvatten. För det andra så är värmevattnet (pannvattnet, systemvattnet, radiatorvattnet, eller vad man ska kalla det) lortigt. Det bildas svartrost, bakterier och en massa gucka i det. För det tredje så är troligen drifttrycket helt olika. Tappvatten brukar ha ett maxtryck på 9 bar (normalt runt 6 bar, har jag för mig) och värmesystem 1,5 - 6 bar, beroende på hur högt systemet är.

Tack Benno, jag gjorde en tankevurpa där. :-)

Hotellet jag var på hade vattenburen värme.

Men jag funderar nämligen på den där lösningen nu då jag renoverar.
Det blir alltså en vattenburen handdukstork.....frågan är ju då bara vad som är bäst. Att ta tappvarmvatten och cirkulera och samtidigt få varmt vatten i kranarna i badrummet på nolltid.

...eller att koppla in sig på golvvärmesystemet som ska läggas in snart.

På hotellets lösning så använde de en helt vanlig strypning på utflödet från handdukstorken. Ingen termostat. Fast det borde gå lika bra med termostat iofs.

Måste man ha en extra cirk.pump för detta tro???

/Henke

Japp,du behöver en särskild C pump som e gjord för VVc.Dra fram en 12mm Plusprisols ledning när du ändå håller på och bökar så lämnar du det iaf öppet för framtida bruk .. 8)

Jepp, det är ju bäst man gör det nu innan man bygger igen!!

Kommer förmodligen att köra med plast slang till tappvattnet istället för prisol.

/Henke

Ok, detta gäller vattenburen handdukstork.
Vad är fördelen jämfört med handdukstork med inbyggd elpatron? Vid nybygge kan man alltid dra el- eller varmvattenanslutning så det kan man bortse från.

Att ha cirkulerande tappvarmvatten i småhus borde vara tämligen ovanligt. Normalt är att koppla handdukstorken till det vanliga radiatorsystemet, eller en elektrisk handdukstork som medger varma handdukar även under sommartid då värmen normalt är avstängd.
I STORA byggnader där man annars måste spola flera minuter innan varmvatten kommer cirkulerar man tappvarmvatten.

Ok, men om man (i småhus) kopplar den till golvvärmen då?
Finns det någon fördel med det eller är elpatron att föredra?

Frågan är väl hur länge man kan ha på el-handdukstorken tills dess man uppnått samma totala kostnad som en vattenburen HT.

Den vattenburna är väl runt 1000kr dyrare samt att det går åt lite mer prisolrör och en cirk.pump.

Handdukstorken är på 80W, men har den termostat...eller går det 80W/h?

Det är väl dessutom enklare med el-installation än vattenburen!

MEN....nåja, man får fundera på detta lite till...hehe!

/Henke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.