1 147 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
installation av vedpanna
Kan du få en firma att göra jobbet utan att sälja grejerna till dig så går ju det. Problemet är att de kanske tar mer för jobbet istället och att det äter upp det mesta av de 5000 som du sparat på pannan. Vad jag vet så har rörfirmor inte så stor avans på just pannor. Muffar, rör, böjar, ventiler och sånt kan det skilja mer på och de där grejerna är en större del av kostnaden än man tror.
Jag har hört talas om nån där rörisen drog upp alla rör mellan pannan och ackarna i taket. Det blir snyggt, men man får ingen självcirkulation från pannan till tankarna. Det behövs om det blir strömavbrott när det brinner för fullt i pannan. Då måste i runda slängar 30kW värmeeffekt från brasan transporteras bort från pannan på något vis, annars kokar pannan ganska snart. Utan pump och utan självcirkulation så blir det knepigt. Fläkten stannar iofs, men draget i skorstenen brukar vara så bra då att de självstängande luckorna hålls öppna ett tag i alla fall. Då dröjer det en stund innan förbränningen stannat av.
Lär dig hur ditt system ska fungera. Skissa själv och tanka hem instruktionerna till Solon från Baxi. Då kan du ställa relevanta frågor om installationen till rörisen och det är mindre risk att det blir fel. Jag tror att installationen blir bättre om den som beställer vet mycket för då pressas installatören (medvetet eller omedvetet) att göra ett bra jobb.
Se till att det kommer att finnas plats vid sidan av och bakom pannan så att du och sotarn kommer åt att sota. Jag har lite trångt bakom pannan så det är lite trixigt att ta loss fläkten när den ska sotas. Det är inte så ofta som man behöver göra det, men det är lite irriterande i alla fall.
Lär dig hur ditt system ska fungera. Skissa själv och tanka hem instruktionerna till Solon från Baxi. Då kan du ställa relevanta frågor om installationen till rörisen och det är mindre risk att det blir fel. Jag tror att installationen blir bättre om den som beställer vet mycket för då pressas installatören (medvetet eller omedvetet) att göra ett bra jobb.
Se till att det kommer att finnas plats vid sidan av och bakom pannan så att du och sotarn kommer åt att sota. Jag har lite trångt bakom pannan så det är lite trixigt att ta loss fläkten när den ska sotas. Det är inte så ofta som man behöver göra det, men det är lite irriterande i alla fall.
Klicka här för att svara