Hej
Jag har ett hus på 145 m2 plus källare som vanligen inte värms nämnvärt. Vi gör slut på 2700 liter olja och 6000 kWh el (högt eftersom vi hade 1 eller 2 PC var i drift).
Bor 1 mil från västkusten där vi sällan har -20 men där pannan slurpar olja vid -5 eller minus 15 och blåst ...

Vi har s.k enrörssystem, som tur är med relativ grova rör för att vara det systemet. Vid oljeeldning brukat jag hålla stigarledninggen (framledningens) temp vd 40 grad om det är 0 grad ute och 50 till 57 grad vid -15 beroende på om eller hur det blåser (Under det kalla blåsifa året 1978 behövdes det 65 vid -20 innan vi tillägsisolerde vinden 0ch kryputrymmena i övervåningen)

Funderar således på bergvärme även om kalkylen inte ser väldigt attraktiv ut. Men jag känner att alla bör bidra till att sänka oljeförbrukningen så att även nästa generation kan flyga och ibland åka bil och framför allt för att jordbruket skall få sitt. Tänk om EU kunde få de ansvariga i USA att tänka till!

Mu mina frågor :
IVT (och kanske andra) har en HT-serie vars värmepumpsdel ska kunna fungera vid 60 grad. Nackdelen lär vara att verkningsgraden är sämre vid framledningstemp 35 grad jämfört med en vanlig 55 grad pump

Fråga: Kan Du käre läsare ge några kommentarer till den sortens pumpar, dvs högtemperaturpumpar?

I det sammanhanget kan nämnas att energirådgivaren här sa att en pumptillverkare nämnt att han troligen till hösten kommer med en 65-gradare.

Några av de bergpumpsägare som jag talat med har sagt att de tyckt att det är obehagligt att pumpen går intermittent. Det lär bli spänningar i rören (knäppningar). En annan tyckte att elementen blev obehagligt kalla innan pumpen drar igång igen. Det var i ett välisolerat hus där man kör med rätt låg framledningstemp.

Fråga: Skulle det vara lämpligt att montera ett utjämningskärl i elementvattenröret mellan pumpen och första elementet ? Vilken volym?

Själv tycker jag att det lät ganska mycket om en ny IVT-punp som jag lyssnat på och som stod i bottenvåningen. Den i och för sig nöjde ägaren sa att han kände sig lite störd ibland på nätterna men inte på dagen
I vårt hus kommer pumpen att stå i pannrummet källaren under vardagsrummet . Där blir jag ibland störd när oljebrännaren drar igång mitt under aktivt musiklyssnande.

Fråga: Är det så att mycker av kompressorljudet fortplantas via rören? Om det bara är luftljud skulle man ju kunna minska ljudet genom att montera en del mineralullsmattor i pannrummet, fast detta lär bara dämpa högfrekvent ljud.
Tacksam för svar. Bästa hälsningar Sarastro

Själv tycker jag att det lät ganska mycket om en ny IVT-punp som jag lyssnat på och som stod i bottenvåningen. Den i och för sig nöjde ägaren sa att han kände sig lite störd ibland på nätterna men inte på dagen
Den ovan nämnda pumpen var en IVT i HT serien . Lyssnade igår på en annan IVT bergvärmepump (inte HT) installerad i källaren 2002/3. Den hördes inte i bottenplanet. Ska ta mig en ny titt på båda installationer för att kika hur anslutningarna gjorts och om jag finner påtagliga andra skillnader än placeringen så återkommer jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.