3 211 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
VVB: parallell- eller seriekopplad?
Jag har valt en VP med separat VVB. Jag tänker dessutom behålla min gamla eldrivna VVB att ha som reserv om något skulle krångla med VP eller för att ha lite extra kapacitet vid extrema toppar i förbrukningen. Min fråga: ska den gamla VVB kopplas i serie med den nya, så att den får varmt vatten in, eller ska den kopplas parallellt (kallt vatten in) med ventiler så att jag helt kopplar ur den ur systemet när den inte används? För- och nackdelar?
Svårt det där med val, Jag har en beredare kopplad som reserv, den kör jag när det är svinkallt
då får värmepumpen göra det den är bäst på. Jobba med värmen 24 timmar och med låga temperaturer som ger bra COP. I mitt fall ger VP max 42 grader fram det räcker vid -20 ute, det ger utmärkt verkningsgrad. synd att spetsa varmvattnet från VP hela tiden om det i praktiken behövs vid fåtal tillfällen. Om man tar omaket är det bättre med stötta bara när det behövs, vv från vp kostar ju bara 1/3 mot elpatron!
vv från vp har oftast mycket god kapacitet pga av sin höga effekt, en elberadare har ju max 3 kw elpatron, jag har 7,5 kw vp den ger bra med varmvatten.
Jag tycker du skall ställa din gamla som reserv, ev inkopplad. då kan du köra bara den vid svinkyla som jag gör. Om det visar sig att du behöver spets ofta (vilket jag inte tror) då är det snabbt gjort att koppla om så din gamla ligger i serie med din vp vvb.
Kopplingsmarodören skulle fixa koppling för båda driftsfallen direkt det är inte särskilt kostbart, lite rör för nån spänn osså nån kulventil för nån tia.
Hoppas det klarnade!?
då får värmepumpen göra det den är bäst på. Jobba med värmen 24 timmar och med låga temperaturer som ger bra COP. I mitt fall ger VP max 42 grader fram det räcker vid -20 ute, det ger utmärkt verkningsgrad. synd att spetsa varmvattnet från VP hela tiden om det i praktiken behövs vid fåtal tillfällen. Om man tar omaket är det bättre med stötta bara när det behövs, vv från vp kostar ju bara 1/3 mot elpatron!
vv från vp har oftast mycket god kapacitet pga av sin höga effekt, en elberadare har ju max 3 kw elpatron, jag har 7,5 kw vp den ger bra med varmvatten.
Jag tycker du skall ställa din gamla som reserv, ev inkopplad. då kan du köra bara den vid svinkyla som jag gör. Om det visar sig att du behöver spets ofta (vilket jag inte tror) då är det snabbt gjort att koppla om så din gamla ligger i serie med din vp vvb.
Kopplingsmarodören skulle fixa koppling för båda driftsfallen direkt det är inte särskilt kostbart, lite rör för nån spänn osså nån kulventil för nån tia.
Hoppas det klarnade!?
Klicka här för att svara