Värme allmänt
DACKE: Låter intresannt att bygga sin egen pusch.. men det har jag inte tid med. Den ekonomiska vinningen i det fallet är väl inte så stor... ett par tusen. Den stora ekonomiska vinningen skulle vara att få det att fungera med enbart ventiler på det befintliga systemet... ..och framför allt så slipper jag dra 30 meter matning/retur från pannan. Lundahl har du ett fungerande system så låter
BAS: Jag har inte kikat in i en IVT men en del leverantörer har gummislangarna invändigt. Är det någon med IVT som har koll på innan mätet? Om du inte har gummislangar så kan jag rekommendera att du får det installerat. I och för sig lite svårt så här i efterhand.
Jani: F360P är dessutom ca. 4-5 dB tystare än sin "lillasyster" F310P, kan vara bra ifall man är ljudkänslig.
BAS: Det spelar ingen stor roll hur mycket kompressorn får jobba. Den största anledningen till att man dimensionerar en bergVP att klara 90 % av årsbehovet ~50% av maxeffekten är att slippa installera en större=dyrare anläggning och dubbelt borrhål=dubbla priset. En sån anläggning får då en ofördelaktig ROI (Return Off Investment).
MathiasS: Jo. Den enda skillnaden som uppstår beror isåfall på tröghet i regleringen. Den vattenbaserade lösningen antar jag är aningens trögare vilket möjligen ger en aningens föröjd förbrukning. Rimligtvis är detta på marginalen jämfört med uppvärmningskostnaden i stort. Lägg vattenrör. Förr eller senare vill du använda huset på ett annat sätt än nu, mer permanenet, 100kvm till i
charta77: Godset är 1,5 mm, innerdiametern är 19 mm. Nu har jag inte mätt direkt på röret utan på den bit som sitte i kopplingen. På bild2, så ser man att det sitter en ring en liten bit in i kopplingen, det är en gummiring. Det såg jag nu först, skall se om den går att byta ut, och sedan testa om det håller tätt när jag monterar tillbaka elementet. Funkar det så vet jag vad jag gör i
Adam: Var köper man biligast värmekabel?Jag funderar på golvvärme till min sommarstuga o vet inte riktigt vad de olika alternativen kostar.Allt jag vet att det skall vara ett snabbt system.
fia_mstd: Dessa två vekar dominera vad som gäller vid leverans av typhus. Berätta skillnaderna och varför jag skall välja det ena eller det andra?
MathiasS: [citat] 40grader? På pumpen? Det går bara när du kör elpatron. Eller missförstår jag dig? - du pratar om någon blandningsventil?
roffe13: Fråga om anslutning med en VBB i serie med VP. Tänkte köra Nibe 310P och en 200L VVB. Enligt vad jag hört skall blandventil användas på VVB:n. Varmvattnet från VP ansluts till KV uttaget på VVB:n Blir då inte risken att blandventilen bara pytsar ut vattnet från VP:n dvs blandar inte in vatten från VVB. Varpå vattnet i VVB:n blir liggande tills man gör större uttag som t.ex. fylla
Knet: Motverkar inte den "intelligenta" värmeslingan T² Röd kallras? Mer info under golvvärme på http://www.kakelhuset.net (direktlänk: http://www.kakelhuset.net/pdf/T2Rod_021129.pdf ) Verkar vara en rätt smart konstruktion (som övergår mitt förstånd), som har en inbyggd "termostat"-funktion varje millimeter i kabeln... MvH - Tomas
Knet: Är det inte bättre/billigare att fixa en centralstyrning till befintliga element än att köpa nya? MvH - Tomas
sveno: Niclas, jag var klar med första lasset med 15m[sup]3[/sup] ved till påsk. Det andra lasset kommer vilken dag som helst. I år blev det nästan bara björk, fast någon enstaka al har smygit sig in också. I fjol tog jag hem nästan 40m[sup]3[/sup], men då var det nästan bara asp. Av det har jag i runda slängar 15m[sup]3[/sup] kvar. När det gäller placering av olika höga tankar så tror
fia_mstd: Nä det fanns nog inte! Har letat och letat utan att finna! :'( Tyckte jag hade en bra idé där... Men om man har en vanlig luftvärmepump typ Nibe Fighter och sen en braskamin med fläkt, så borde man klara sig ifrån elpatronen rätt bra ändå eller? Tänker på de här rysligt kalla dagarna som brukar bli några gånger under dec-jan-feb typ...
BAS: Kan man inte göra en jättefin knop av ett pexrör? Det här är en av mina favvosar: http://www.gavlesjoscoutkar.com/gks/sbibl/knopar/engelsksackknop.htm
BAS: Jag skulle sätta in en Panasonic E9 luft-luft värmepump. De fungerar som bäst då det inte är så kallt ute, det verkar ju vara då du behöver värmen ? Om du skulle vara där på vintern är det ju bara att dra igång en/två värmefläktar. Kom dock ihåg mina tidigare råd med avtappningsventiler och glykol i vattenlåsen.
BAS: Dubbelrörsystem= Ett rör för framledning och ett för retur. Samtliga radiatorer är inkopplade via T-rör (föreställ er varm och kallvattenrören till de olika tappställena). Enkelrörsystem= I en slinga (det finns flera i ett hus) ligger radiatorerna seriekopplade. Att de ändå kan ta emot olika flöde beror på att själva radiatorkopplet har en förbiledningsfunktion. Dubbelrör är
Benno_: [citat] Jag avskyr också höga priser på små volymer och köper alltid storpack av skruv o. dyl. men blir det inte i detta fall billigast att köpa 15 meter till fullpris? Tid är också pengar..
common: Ingen som har några fler åsikter om detta?? Hade verkligen uppskattat lite mer respons. /Common
Nix: 17 minuter räcker inte långt till fyra stycken... Pax för att duscha först! Ni andra kan ju börja koka badvatten ;) Vi har 300-liter. Skillnaden mellan 200 och 300 liter var cirka 1500 kronor i inköp. Det har aldrig tagit slut, trots upp till fem långduschare...
roli: Tja, det var lite väl långt bort.... :'(. Jag tror inte skellefekraft är intresserade att leverera till Särö (utanför Kungsbacka strax söder om Göteborg).
Benno_: Det heter täljsten eftersom man kan tälja i den med kniv. Inte särskilt hård m.a.o.
roli: Huset var nybyggt 1998. Hela uppvärmningssystemet är nytt. Brännaren (Ecotec) sitter i en TMV Alpha keram UB panna och eldas mot en acktank på 1800 liter. I acktank finns elpatron, solfångare skall monteras och anslutas på den redan förberedda acktanken nu i sommar.