1 197 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Avlopp under bottenplattan
I samband med att jag bytte ut min avloppsanläggning till reningsverk så såg jag att järnröret som går in under bottenplattan är väl kexigt. Huset är från -61. Jag ser två alternativ.
I samband med att jag bytte ut min avloppsanläggning till reningsverk så såg jag att järnröret som går in under bottenplattan är väl kexigt. Huset är från -61. Jag ser två alternativ:
1. Försöka hitta var i bottenplattan de grova röret går upp i bottenplattan och trä in ett nytt 110mm plaströr och skarva på befintligt järnrör.
2. Frilägga allt och dra nytt så det blir plast hela vägen i bottenplattan.
Två frågor:
Hur lokaliserar man järnrör i betong?
Lämplig metod för att frilägga rören?
1. Försöka hitta var i bottenplattan de grova röret går upp i bottenplattan och trä in ett nytt 110mm plaströr och skarva på befintligt järnrör.
2. Frilägga allt och dra nytt så det blir plast hela vägen i bottenplattan.
Två frågor:
Hur lokaliserar man järnrör i betong?
Lämplig metod för att frilägga rören?
hmmm. Det ligger väl armering runt omkring järnrören. Det lär väl pipa överallt?
Det finns utrustning som består av en sändare som man för in i rören och sedan pejlar in med en mottagare. Har dock inte hittat var man kan hyra.
Det finns utrustning som består av en sändare som man för in i rören och sedan pejlar in med en mottagare. Har dock inte hittat var man kan hyra.
Det finns även någon typ av "plastslang" som de renoverar gamla rör med genom att köra in slangen i det befintliga röret
(de gör det just nu utanför kontoret och det låter som .....)
Kostnaden har jag dock ingen aning om, men gräva upp gamla rör är inte det roligaste iheller.....
(de gör det just nu utanför kontoret och det låter som .....)
Kostnaden har jag dock ingen aning om, men gräva upp gamla rör är inte det roligaste iheller.....
Klicka här för att svara