6 127 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
IVT 495 jordvärme och kulvert till garage?
Om du bara har 2.5 meter till garaget så går det säkert bra med en kulvert med ständig cirkulation. Vid stora avstånd tenderar det dock att bli väldigt stora förluster i en kulvert, så då ska man allvarligt fundera på att ha en liten ackumulatortank (500 liter) och ladda över värmen satsvis.
Det är ett utmärkt alternativ att lägga ner en kulvert mellan huset och garaget, och därmed utnyttjar värmepumpen maximalt.
Vad jag dock rekommenderar är att du också placerar värmepumpen i garaget! Du blir av med ett bullrande åbäke i huset, du har plats att sätta in en stor ack tank (när så behövs).
Kulvert kostar ca 400-650 kr/m + div kapningskostnader och anslutningsutrustning.
Du kan behöva gå upp en storlek i VP och/eller borra lite djupare.
Vad jag dock rekommenderar är att du också placerar värmepumpen i garaget! Du blir av med ett bullrande åbäke i huset, du har plats att sätta in en stor ack tank (när så behövs).
Kulvert kostar ca 400-650 kr/m + div kapningskostnader och anslutningsutrustning.
Du kan behöva gå upp en storlek i VP och/eller borra lite djupare.
Hej.
Jag har haft samma problem som ni,200m2 hus 75 m2 garage med 40 m2 loft.
Jag vet inte om jag valde rätt men med den elmarknaden som är ,så satsar jag på ved,sol,pellets.
Detta för att kuna värma garaget den dag som vintern slår till och bilen inte startar.Kostnad runt 70000 kr för allt sedan får jag bidrag på 21500 kr ca 50000 kr totalt.
Pannan ger 30 kw när den går fullt.Borde räcka när vintern är igång.Men det här behöver ju lite tillsyn mm.
Baxi Bonus 30 med pelletstilssats.
Lycka till med bygget,vi börgar spränga i dag.
MVH putte.
Jag har haft samma problem som ni,200m2 hus 75 m2 garage med 40 m2 loft.
Jag vet inte om jag valde rätt men med den elmarknaden som är ,så satsar jag på ved,sol,pellets.
Detta för att kuna värma garaget den dag som vintern slår till och bilen inte startar.Kostnad runt 70000 kr för allt sedan får jag bidrag på 21500 kr ca 50000 kr totalt.
Pannan ger 30 kw när den går fullt.Borde räcka när vintern är igång.Men det här behöver ju lite tillsyn mm.
Baxi Bonus 30 med pelletstilssats.
Lycka till med bygget,vi börgar spränga i dag.
MVH putte.
Om man skall jämför vad som är billigt/dyrt mellan de uppvärmningssystem som Putte1 och Kentagent beskriver i inlägget enligt ovan så skall alla kostnader med......
Annars kan man inte säga att något är "mycket billigare".
Annars kan man inte säga att något är "mycket billigare".
Om man har en lång kulvert blir det mycket stora förluster. Då lönar det sig att ha en ackumulatortank och under en kort tid ladda den för att sedan låta kulverten svalna. Det kräver dock att man förlägger kulverten frostfritt för att vara på säkra sidan. Laddningen sköter man till exempel med en Laddomat kulvertstyrning:Dund skrev:
http://www.termoventiler.se/default.asp?nyhetsid=109
Den är tänkt för det mer normala fallet där man har pannan i ett fristående pannrum och en lite acktank i boningshuset, men det funkar givetvis lika bra att göra tvärt om.
Jag har kollat på wirsbo kulvert till mitt garage, behöver cirka 20m och blir dyrare än vad jag hade tänkt. För en kulvert med 2 st rör, 2x32 tar de 335kr/m + moms. För en 4 rörare om man vill ha tappvatten också, 2x32+28+18 tar de 534kr/m + moms.
Mer om wirsbo kulvertar finns på:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...yrer/Onlinex_Kulvert_Ecoflex/brochurelist.jsp
/Christian
Mer om wirsbo kulvertar finns på:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...yrer/Onlinex_Kulvert_Ecoflex/brochurelist.jsp
/Christian
Lägg ner två st. 110 mm avloppsrör mellan hus och garage, ett för framledning, ett för retur. Stoppa sedan ner en 20 mm golvvärmeslang i varder och isolera dessa med plastskumhölje (innan de dras mellan byggnaderna). Detta blir billigt och flexibilitet för framtiden om du vill dra om ledningarna. Jag ha 10 m mellan garage och hus och denna lösning blev klart billigast.
Klicka här för att svara