MathiasS: Det verkar då som om den optimala värmepumps installationen också skall innehålla en acktank. Dels för att ge den lite vatten att "jobba emot" samt att minska antalet start och stopp.

Men vad händer då på sommaren när man stänger av värmen i huset? Blir det inte "knas" för värmepumpen då? (Kanske dum fråga, men då jag inte har värmepump måste ma ju fråga för att få svar ???) Med tanke på det du skrev i en annan tråd här på forumet. :-/

roli skrev:
MathiasS: Det verkar då som om den optimala värmepumps installationen också skall innehålla en acktank. Dels för att ge den lite vatten att "jobba emot" samt att minska antalet start och stopp.

Men vad händer då på sommaren när man stänger av värmen i huset? Blir det inte "knas" för värmepumpen då? (Kanske dum fråga, men då jag inte har värmepump måste ma ju fråga för att få svar ???) Med tanke på det du skrev i en annan tråd här på forumet. :-/
Ja, så tycker iaf jag att det ska se ut.

Jag har just vridit på en kran som hindrar vattnet att cirkulera till radiatorerna i systemet. Nu jobbar VPn mot en acktank på 500liter samt den (enda) golvvärmeslinga som är inkopplad. Det funkar toppenbra.

Jag funderar också på om det inte är rätt klokt att köra pumpen med fast kondensering (fix temp) oavsett utetemp sommartid. Det är ju ändå bara komfortvärme vi pratar om och då räcker tex 27 grader bra.

Ett annat alternativ är ju att du sommartid bara använder VP för att värma varmvatten. Eller låter allt vara. När det är 20grader ute så vill pumpen producera 20gradigt vatten (som exempel) så det blir iaf inget tillskott från VP....

Vilka krav finns för att man ska kunna installera golvvärme på en övervåning (isolering etc)?

Jag har ett ca 45 kvm stort rum med snedtak som idag har takvärme, samt 2 st mindre rum där ena radiatorn är sönder och måste bytes. Skall lägga om golvet i alla dessa rum från hemtäckningsmattor och undrar om det är läge att samtidigt lägga in golvvärme överallt.

Har direktverkande el.

Tacksam för alla tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.