Hejsan.

I källaren står en gammal panna från 70-talet och för några månader sedan var jag och köpte en CTC 1100 från 99.

Det borde väl inte vara så svårt att göra bytet själv tänker jag.

Erfarenheter?

Sammtidigt funderar jag på att byta från öppet (expansionskärl på vinden) till slutet system.
Kan detta skada rören, eller är trycket lika högt ändå?

Den vattenburna installationen är gammal, huset är från 1928

Trycket blir större om du inte dimensionerar expansionskärlet riktigt, 10% av den totala vattenmängden.

10% av den totala volymen är en tumregel, men om man ska ha slutet system så måste man räkna på storleken. Det gäller speciellt om man har stor volym, t ex om man har acktankar eller en panna med stor volym. Hjäp för dimensionering finns på Tour & Anderssons hemsida (TA Hydronics). En länk dit ska finnas på min www.

Om det öppna kärlet är i rostfritt eller plast och i bra skick och om rören till och från kärlet är hela så tycker jag att det är lite onödigt att byta. Varför "laga" något som inte är trasigt?

Det högsta trycket vid normal drift blir högre, men framför allt så blir variationerna i tryck betydligt större än om man har öppen expansion.

Trycket kanske blir något höge än med öppet kärl, det beror lite på hur högt huset blir. Men någon fara för övertryck ska det inte vara eftersom tryckkärlet alltid har en armatur med en säkerhetsventil som löser ut vid 1.5 bar. Det är ett mycket lågt tryck, jämför till exempel med tappvattnet där trycket brukar vara 4-6 bar. Om inte dina rör skulle klara 1.5 bar så är det något allvarligt fel som är trasigt, och då har du problem oavsett vilken typ av expansion du har.

Nu vet jag inte var jag läste det någonstanns. Men jag har haft bekymmer med mitt slutna system. Så jag läste det för något tag sedan.

Om ett slutet system, expansionskärlet, är rätt dimensionerat så skall inte maxtrycket i system vara högre än det lufttryck man har i kärlet. Det kan man ställa in. Räcker t.ex. med 0.2 bar om man har 2m upp till elementen. Har man vedeldning där vattenvolymen varierar "kraftigt" så är det bra med STORA slutna kärl.

Jag fick rekommendationen att i ett slutet system skall volymen på exp-kärlet vara minst 13% av den totala volymen. Då skulle man klara sig alla gånger.

Vet dock inte om man kan ta det som en regel. Men, om man tvekar så är det nog bättre att kliva upp ett storlek.

/Jögga

Oj vad mycket svar!

Jo anledning till att jag funderar på att byta till slutet system är att ett det rör som går upp till kärlet har börjat rosta sönder.
Det har redan rostat hål i anslutningen till kärlet och lite vatten har redan läckt ut på vinden.

Jan antar att om man lagar denna skada kommer det att rosta sönder någon annan stans om några år och den gången på ett betydligt jobbigare ställe.

Men den andra frågan då;
Jag har alldrig bytt en panna, bara tittat på när min farbror hjälpe far att byta pannan i hans sommarhus.

Är det något att beräkna eller tänka på, eller bara att byta rakt av och koppla in rören till resp. anslutning?

Njae, svårt att koppl in panna beträffande vattenledningarna är det väl inte. Med klämringskopplingar -böjar så är det enkelt, men DYRT. Det problem jag kan tänka mig är väl mest att baxa in pannan och ansluta den till skorsten. Elen, har du koll på den, om du skall ha strömbegränsare o.s.v. Och eftersom 1100 är en olja/el panna så passar ett slutet system bra, bättre än till ved iaf.

www.rinkabyrör.se och www.sigro.se har billiga rör å delar. Sedan har däl en massa kvar från gamla pannan.

charta77 skrev:
Om ett slutet system, expansionskärlet, är rätt dimensionerat så skall inte maxtrycket i system vara högre än det lufttryck man har i kärlet. Det kan man ställa in. Räcker t.ex. med 0.2 bar om man har 2m upp till elementen. Har man vedeldning där vattenvolymen varierar "kraftigt" så är det bra med STORA slutna kärl.
Du vill ha ett arbetstryck som alltid är högre än det statiska trycket (jämför med ett öppet kärl som alltid sitter högre än översta radiatorn). Anledningen är att man inte vill riskera att få undertryck i systemet. Då kan det sugas in luft genom kopplingar/ventiler som är vattentäta men inte lufttäta. Med luften kommer korrosionen och det är inte kul.

Förtrycket i kärlet (lufttrycket i tomt expansionskärl) ska däremot motsvara det statiska trycket i den punkt där kärlet sitter. Så har man fyra meter från expansionskärlet upp till överkant av översta radiatorn ska man alltså ha 0.4 bar i förtryck.

När det gäller vedeldning och sluten expansion så ska jag installera ett sådant system under sommaren. Jag kommer att välja ett kärl på 400 liter till cirka 2500 liters systemvolym. Räknar man på det skulle halva volymen räcka, men med ett rejält kärl så har riskerar man inte att hela tiden balansera på gränsen till att säkerhetsventilen ska lösa ut.

Jag också installera en ny vedananläggning på ca 2800 liter med slutet system. VVS killen installerar exp-volym på 200 liter till 1800 liter acc-volym. Jag har en extra tank på 1000 liter som jag också skall koppla in och måste då komplettera men ytterliga exp-volym.

Vad skall man satsa på, en stor eller flera mindre? De stora blir ju så otypliga och dyra. Fördelen med flera mindre är ett mer flexibelt system.

/Jögga

jorwes skrev:
Jag också installera en ny vedananläggning på ca 2800 liter med slutet system. VVS killen installerar exp-volym på 200 liter till 1800 liter acc-volym. Jag har en extra tank på 1000 liter som jag också skall koppla in och måste då komplettera men ytterliga exp-volym.

Vad skall man satsa på, en stor eller flera mindre? De stora blir ju så otypliga och dyra. Fördelen med flera mindre är ett mer flexibelt system.

/Jögga

Du har ju några liter i panna, rör och radiatorer också, så det blir snarare 200 liter till 2000 liters systemvolym. Det bör väl räcka om man hela tiden ser till att ha rätt vattenvolym i systemet, men själv tycker jag att det är skönt med marginaler.

Två kärl blir kanske en hundralapp billigare än ett stort (i alla fall med Rinkabys priser), så ekonomin spelar nog inte så stor roll. Sedan brukar de stora kärlen vara högre så man sparar nog golvyta genom att bara ha ett. En annan nackdel är att du har två membran som kan gå sönder, men fördelen är att om den ena går sönder så har du fortfarande halva volymen kvar och det kan man ju klara sig på om man eldar oftare och i därför inte får så stora volymdifferenser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.