Värme allmänt
Sarastro: Som föregående skribenter skrev, nås bättre verkningsgrad ju lägre med framledningstemp ( temp som vattnet har när det lämnar pumpen) som man kan hålla. Pumpar med köldmediet R407a kan konstrueras med mycket hög verkningsgrad vid låga framledningstemperaturer. R407a kan inte användas om man behöver mer än 55 grader. Är man ägare till ett hus vars element kräver temperaturer
gusper: Men den har bara varit igång i 2 veckor. Så ofta frostar jag inte av frysen ;)
MathiasS: [citat] Det är så jag resonerar också. Men Purus är ju å andra sidan rätt stora på detta med avlopp så dom borde veta. Men jag håller mig nog ifrån den där plastkragen.
Benno_: Är verkligen golvvärme bra i ett garage? Om man inte tänker meka i strumplästen (vilket jag visserligen sett en snubbe göra på en bilverkstad :-)), räcker det väl med att värma luften på konvetionellt sätt, dvs med radiatorer? Förlusterna blir ju stora om man inte isolerat plattan som för inneklimat.
fia_mstd: [citat] Men du, är det inte så att 310:an räcker upp till max 180kvam? Så att med en 360p kanske det skulle blivit bättre? Eller är det samma sak där när det blir för kallt? Trist i alla fall att behöva gå på el så mycket? Har ni någon braskamin?
Strisak: Duken skall gå ner så pass långt i brunnen så att klämringen du skruvar fast täcker duken och trycker den mot brunnen=tätt. Se upp med klistret, skulle man stöta i mot något så får man knappt loss duken. Det gäller att lyckas lägga den direkt, försök inte lyfta den, då får du med dig aquastopp lagret också.
LB: Återvinningseffekten är likvärdig hos de båda. Om jag inte minns fel så ger IVT 1,8 kW och Nibe 1,7kW. IVT drar 0,9 kW och Nibe 0,8kW vid kompressordrift. Summan blir ju likvärdig i mina ögon.
BoD: Vänta lite nu... golvvärme utan isolering drar ungefär 30 procent mer energi än med isolering. Hur stort är badrummet? 5 kvadrat? Som används någon gång i veckan? Räkna på hur mycket (lite) värme du förlorar på ett år och jag tror inte det blir många kronor. Är du flitig med av- och påknappen vid de tillfällen du ska använda badrummet så blir det ännu färre kronor. Räkna
MathiasS: [citat] Jepp, det är nog bara att fråga efter en bajsturbo så får du rätt grejor....
lp75: Skall göra lite mätningar i höst och ta dit installatören som får optimera. Temperaturen stiger sakta till 250-300grader sen är pannan varm och brännaren "slocknar". Dvs ligger bara på dom gradtalen i slutet av tiden den värmer...inte hela tiden. Är det maxtemperaturen som räknas eller temparaturen direkt efter det är full sprutt ?
Buuzzz: Är det någon här som kopplat upp PC'n mot sin Thermia ? Hur funkar det och hur fick ni tag programvaran ? Jag har kontaktat Thermia men allt tar ju sån fruktansvärd lång TID......
KarlXII: Visst skulle det funka, men har man "skräptråd" och det bara handlar om några få meter som ska förseglas i en vägg kan man ju lika gärna festa till det med en fyrledare till varje. Man vet ju inte om man vill ha nattsänkning längre fram eller om det kommer andra partyprylar. [citat] Man kan inte räkna med mer från någon som åker Guzzi. .. :P
IFK: Vad kostar en sluten tank på typ 6 kubik?
Gunntorp: All information om IVT´s produkter finns på www.ivt.se annars är dem väldigt trevliga att prata med när du väl få tag på dem.
Hemmakatten: NU kom jag på att är det inte du, KarlXII, som sa att du har ett reningsverk för dricksvatten? Fast du bor väl vid salstjön? Men det fungerar? o kommunen har sagt OK? Eller är det så att brunnsvattnet är bräckt eller dåligt på annat sätt o att du därför har reningsverk? I alla fall så undrar jag förstås vilken typ av reningsverk du har?
Hemmakatten: Om trycker sjunker hela tiden och man efter påfyllning inte får upp det kan det bero på att expansionskärlet är trasigt. Mitt tips är att du beställer brännarservice på din panna. De kommer då ut o går igenom pannan o byter ev. trasiga delar o ställer in optimal verknignsgrad för just din panna. Dessutom får du då en genomgång hur pannan fungerar o var alla kranar o.dyl. sitter.
johawk3: Vi har LVI, funkar kanaonbra. Vi har sådana med automatisk nattsänkning med ett antal valbara program så slipper man gå och ratta på dom hela tiden. Bekvämt ;) LVI tillhör väl inte dom billigaste märkena. Är det "bara" ett fritidshus så finns det ju en rad billigare märken. Någon nämde Wösab. Det blir bäst om elementen har elektronisk termostat, eftersom dom håller längre och
sollentuna: Vår rörmokare rekommenderade inte "bjälklagslösingen" för att tjäna mer pengar på oss. Han sa att om vi gjorde så så kunde vi dra själva och behövde inte anlita honom alls annat än vid själva inkopplingen. Dessutom kan man ändra sig när man bygger innerväggarna om man ser att man vill ha vattnet på något annat ställe.
sveno: Mja, är det inte så att en värmepump jobbar som effektivast vid låga temperaturer. Man vill ju gärna att varmvattnet är varmare än 50 grader. Om man ska ha något bara för att producera varmvatten så tror jag mer på solfångare. Det är ju verkligen gratis energi. Och jo, man vill gärna duscha efter vedandet, men då är man så varm att man vill ha ganska svalt duschvatten. ;) Det
Strisak: [citat] Det virvlar damm och pollen kommer utifrån. Trots hyfsat effektiva filter som man måste byta/rengöra ofta. Dammet kan man minimera om man har centraldammsugare med utlopp utomhus. Blir inte så mycket kvar inne då för luftvärmepumpen att virvla upp. Men visst, man blir aldrig av med dammet helt, det kommer ju nytt hela tiden. Öppen planlösning med centralt placerad luftvärmepump
Nix: Vassego, hoppas att det ger något. Jag minns att det är ett rätt svårgreppbart ämne...
Sarastro: Kan någon beskriva hur man styr en IVT-pump. Jag har förstått att man ställer in ett börvärde på temperaturen, att styrsystemet normalt korrigerar för utomhustemperaturenmen och att rumstermostat kan optionalt kopplas till. Jag har också begripit att sytemet programmeras att följa en styrkurva som anger returvattnets temperatur som funktion av utetemperaturen. Man har möjlighet att
Adam: [citat] Låt det spricka!Bara rörem håller tätt. Eller? Dessutom undrar jag om oljudet.Varför skulle det höras? Är det väl avluftat bör det vara tyst?
Immobil: Du kan kanske bygga en själv? Tenico har en byggbeskrivning: http://www.tenico.nu/kambras.htm
IFK: Inte för att jag har priser på just de du söker men jag gjorde en förfrågan på bl a Contura 510/550 och priser är ju alltid kul att veta... Jötul 220 = 9500:- Scan 30 = 25900:- Scan 39 = 25400:- Contura 510 = 12900:- Contura 550 = 14900:- Skorsten och golvplåt tillkommer. Moms ingår dock. Priserna kommer från en återförsäljare i Göteborg.