N
nicke_: funderar på att skaffa pelletsKamin med vattenmantel är det någon som har erfarenhet av sådan värme källa???
0 svar · 1,6k läst
F
forsa: golvvärmen jag har i wc,hall och bad är el slingor
2 svar · 2,4k läst
P
perl: :D har precis satt in hydropress och fick kommenteren från rörmokarn att pumpen inte orkar hålla effekten då den börjar bli sliten, Detta är vanligare på grävda brunnar då det ofta får med sig småpartiklar grus som sliter ner pumpen. Det kan också vara så att om du har hydrofor och mycket järn i vattnet så förbrukars det i hydroforen och du behöver fylla på luft med jämna
2 svar · 8,9k läst
S
Sarastro: Hej BAS, Jag tycker att Du i Ditt kalkylark borde lägga in eller påminna om underhållskostnader för eluppvärmning t ex Byte av en patron efter 15 år (5000 ?) Byte av cirkulationspump (2500) Byte av panna efter 25 år För värmepump Försäkring år 7 - 10 3500 Serviceavtal 1000 kr /år Normala reparationer efter år 10: ? 1000 kr/år I det sammanhanget vorde det intressant att få belyst
6 svar · 7,2k läst
S
Sarastro: Om Du installerar en värmepump och deklarerar sanningsenligt bestraffas Du av  staten för att Du är energimedveten. Detta görs genom att  taxeringsvärdet höjs (2p) Skriv till Din politiker och tala om vad Du tycker om detta. Riksdagen kommer snart att rösta om vårproppen Adresser till de folkvalda hittar Du på http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/index.asp Brevet kan kanske göras
0 svar · 1,2k läst
KarlXII
KarlXII: Sotare brukar i regel vara fena på ventilationsintrimningar...
4 svar · 2,6k läst
J
jorwes: OK, jag vet hur det funkar och förstår principerna men... Tanken är på 500 liter och beredaren på 100 men ändå sitter elpatronen i nederkant på tanken. Det är detta jag inte fattar...vad är vitsen? Hur som helst, det var mest vedpannan jag var intresserad av. Acctankar finns det gott om och jag får säkert det jag vill ha (det är ju jag som sitter på pengarna). /Jörgen
4 svar · 1,5k läst
C
cesar: Är det nån som har erfarenhet av stokrar från sonnys maskiner?
0 svar · 1,6k läst
B
Bertil: det finns nog att hitta mend en ska accepteras av vp styrdator oxå!! det kan bli värre, men du är helt rätt ute skippa reglering på golvvärmen styr vp med en centralt placerad rumsgivare det ger bästa inomhuskomfort, dessutom bästa ekonomi. Normalt reglerar man med en utegivare och finjusterar med en rumsgivare. Men kan styra (bromsa) tillslaget av elpatronen genom en lägre starttemp kan
3 svar · 3,0k läst
kalleanka70
kalleanka70: Det jag inte begriper är varför de flesta tvättstugor i dag dimensioneras på ca 8 kvm och skall användas som groventré. I vårt hus skall vi landa på min 15 kvm för att få plats med linor att hänga tvätten på. Inget torkskåp utan endast tumlare. Dessutom kommer vi bygga upp maskinerna 50 cm ovan golv så man slipper knäcka ryggen med allt tvättande. Satsa på hederliga tvättlinor
6 svar · 8,1k läst
R
roli: Kalsipper: Prova att öka flödet i din slinga på övreplan. Det gör du med strypventilen till slingan vid fördelaren. Men avlufta systemet först, och räcker inte det så prova det enligt ovan, men öka försiktigt eftersom du förändrar balansen i golvvärmen när du ändrar strypningarna. Lämplig ändring 0,25-0,5 varv på strypventilen.
6 svar · 1,4k läst
J
JLT: [citat] Lånar ut? Frågan här ovanför gäller en fast monterad trefasmätare. Lånar de verkligen ut sådana gratis? Observera att det gäller en extra elmätare (inte den ordinarie inkommande).
7 svar · 865 läst
S
Sarastro: [citat] FEL! Du skall icke skattefuska! BRA! Att Du är miljövän som slänger ut oljebrännaren och i stället hämtar energi ur naturen. Det kallar jag inte för att skattefuska, även om denna åtgärd innebär att Du undviker att betala en del koloxid och energiskatt! Sedan måste man fråga sig om det inte är FEL av våra politiker att köra en skattepolitik som får till effekt att de
10 svar · 3,6k läst
R
roli: När vi projade vårt hus för sju år sedan, så ritade jag ett eget förslag på golvvärme slingornas placering efter att jag läst Wirsbos anvisningar. Denna skickade jag till Wirsbo för ev. kommentar. Någon vecka senare kom en spec över material plus inställningar för ventilerna. Kanon bra service. Bottenplattans slingläggning lejde jag bort till "rörkrökare" men jag kunde ha gjort
4 svar · 3,3k läst
R
roli: För att utnyttja skiktningen absolut bäst i en acktank skall man inte ha några slingor alls i tanken. Gå in och läs på WWW.ENERGIFIRMAN.COM där finns det en del matnyttigt. Om man nu redan har/vill ha slingor i sin tank så skall de vara två för uppvärmning av varmvatten en i botten och en i toppen. Den nedre brukar vara lite mer utdragen i höjd än den övre. finns en del
2 svar · 645 läst
S
sune73: Jag rekomenderar dig installera ventilation typ FTX Är ej speciellt dyrt om man är lite händig Kolla in www.usv.se Mvh
4 svar · 2,5k läst
P
poha: Jag har en 10 år gammal frånluftsvärmepump (Elektrostandard) och frågan är hur länge kan jag förvänta mig att den håller. Den värmer bara varmvattnet och jag är intresserad att veta vad dom allra senaste pumparna har för egenskaper och i vilka priser ungefär man får betala för dom. Tackar för svar.
0 svar · 795 läst
B
BAS: Kör hårt. Jag har själv den tanken då jag så småningom ska installera golvvärme. Jag tänkte i och för sig fräsa ner det i 22 mm golvspånskiva. Behöver ingen isolering eftersom det är på övervåningen. Spillvärmen som går ner under "rinner upp" igen via trapphuset. Gör som MathiasS säger, återkom med hur det gick.
2 svar · 2,5k läst
Q
quality: http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS032002_svaleplader.pdf Min snickare føreslog detta istællet før glespanel etc.
0 svar · 2,0k läst
B
BAS: [citat] En ackumulatortank är i stort sett överflödig om endast VP och el-patron ska användas för uppvärmningen. Det behövs dock om du funderar på sol eller någon form av brännare. Jag skulle föreslå en VP på 4,5 kW med en eller två fläktkonvektorer i gamla delen av huset. I nya delen lägger ni golvvärme. Ni får då en anläggning med COP på över 4. Troligen ända upp till 5.
4 svar · 3,3k läst
P
pandy: Håller med Thor. Kan vara backventilen. Inte nödvändigtvis den som inte fungera. Hade liknande problem, då spolade vi varmt vatten bland annat i toaletten.
8 svar · 2,8k läst
D
David_Q: Om man sätter upp en reversibel takfläkt, är det då smartast att sätta den uppe och försöka dra upp luften eller sätta den nere och försöka trycka upp luften ???
10 svar · 3,2k läst
S
Sarastro: Bergvärmen missgynnas idag i vårt skattesystem (taxeringsvärde- fastighetsskatt) samtidigt som et är olönsamt på kort sikt fastän (jord, sjö- eller-) bergvärmen borde vara nationellt uthålligt intressant eftersom systemet systemen hämtar stor del av energin ur naturen (solenergi) och dessutom klarar av att leverera värme vid låga utetemperaturer. Skriv till Din rikkdagsman vad Du
18 svar · 7,5k läst
Matti
Matti: ny oljepanna eller ved om man har tid, plats och tillgång (o lite grannar)
1 svar · 1,5k läst
P
Pontiac: Finns det någon som har installerat Comfortzonepumpen och kan visa med siffror att den är lika efektiv som i reklamen.
2 svar · 3,1k läst
P
Plumber: [citat] Exaktomundo..Tveksam till att det finns trevägsventiler som pallar trycket dock.Men annars så funkar det ju finfint med några vanliga,hederliga kulventiler. ;D
6 svar · 3,6k läst
B
BAS: Jag har ett exempel på en installation med 15 m[sup]2[/sup] solpanel och 750 l acktank. Huset är på ca 240 m[sup]2[/sup]. Solpanelen klarar husets uppvärmning och tappvatten ca 6 månader per år. Till detta kommer kopplas en 6 kW VP. Om du bor i Stockholmsområdet kan jag ev. ordna ett studiebesök. Sänd mig i så fall ditt tel-nummer så ska jag kolla med ägaren av fastigheten.
1 svar · 2,4k läst
T
Try@ndError: Snott från Sundsvalls Tidning. www.st.nu "Sture Lindströms eldar sin panna med havre. Foto: Sverker Söderström Sture värmer huset med havre HARMÅNGER 2004-02-18 [03:00] Sture Lindström i Hånick, Harmånger, är en av de få i landet som börjat att elda med havre. Nej, det är inget skriv- eller tryckfel. Det handlar om sädesslaget havre som han, än så länge manuellt, fyller på
1 svar · 2,6k läst
S
sveno: Jag har hört talas om nån där rörisen drog upp alla rör mellan pannan och ackarna i taket. Det blir snyggt, men man får ingen självcirkulation från pannan till tankarna. Det behövs om det blir strömavbrott när det brinner för fullt i pannan. Då måste i runda slängar 30kW värmeeffekt från brasan transporteras bort från pannan på något vis, annars kokar pannan ganska snart. Utan
1 svar · 1,1k läst
E
erikssonjorgen: Jag har detta rum på ovanvåningen. träbjälklag. Konstigt tycker jag med gjutjärn där. Men så var det väl på den tiden. Har idag ordnat fall i badrummet. Passade på att rensa brunnen. En hel del flaggor av rost släppte. Men kände både här och där... Brunnen är tjock. Kan inte idagsläget (vilket kan ändras imorgon) tro att brunnen skulle vara slut. Hoppas, Jörgen
7 svar · 6,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.