R
Ricky-B: Tackar för det snabba svaret
7 svar · 7,8k läst
B
BAS: Jag har en bekant som bott sen 1980 i Åkersberga. Jag frågade honom hur han har löst avlopsfrågan. Han sa att han har mulltoa. Vattnet från kök och dusch tänkte han ansluta "senare" då han byggde men det blev aldrig gjort. Det går fortfarande ut direkt på berget bakom huset. Det är väl inte att rekommendera men se det som en tillfällig lösning åt er själva. Ett måste dock då ni
1 svar · 6,4k läst
M
mickey: Känns riktigt bra eftersom vi anv. detta rum även till ombyte för skogskläder (både jakt och skogshuggning) så slipper man få in lukten och smutsen i huset. Har en 160 cm stalldörr utan tröskel så man lätt han hålla rent på golvet.
6 svar · 2,7k läst
P
pleximaster: Vilken typ av värmepump skulle du rekommendera? Är det något som en händig kan installera själv? plexi
2 svar · 3,2k läst
Immobil
Immobil: Antagligen är det packboxen som har gått. Det kan du fixa själv, här finns en instruktion: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=90 Lycka till! ;)
1 svar · 2,2k läst
S
sveno: Det är möjligt att 1500 liter räcker för ditt hus, men för att kunna lägga i fullt i vedmagasinet i en Innova 30 så är det för lite. Huset måste dra en hel del energi under eldningen för att det ska gå. För mig är det så att när det är varmt ute och värmen är avstängd så kan jag inte fylla vedmagasinet. När det är "lagom kallt" så kan jag lägga i fullt och värmen räcker
4 svar · 3,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] Sällan, det finns ju öl. ;D
7 svar · 3,8k läst
J
JLT: Japp. Det får bli seriekoppling. På något sätt ska det väl gå att få dem ihopkopplade. Det finns ju massor av kopplingar ute i handeln ;) Man spar ju dessutom in lite kostnader på radiatorkoppel/termostat.
4 svar · 3,9k läst
J
JLT: Gå in på svepinfo.se om klicka på "min kommun", där står det lite info om vad de olika kommunerna har för policy.
4 svar · 1,1k läst
J
FTX
Jani: dvs en som kan sin sak ;D
5 svar · 647 läst
J
FTX
5 svar · 647 läst
E
Eld: Viking Bio från Värmebaronen brinner också framåt. http://www.varmebaronen.se
11 svar · 3,2k läst
L
lawpan: Nån som har erfaranhet av Chigo luft/luft värmepumpar? Model : Sanyo KFR 30 GWX. Gasen i dessa är miljövänlig. Vad kan hände om man installerar denna utan en ackrediterad kylmontör? Jag funderar på att göra det själv nämligen.
0 svar · 560 läst
T
Thor: Absolut att jag ska isolera med markskivor, hade tänkt lägga armeringsmattan på 4cm och sedan bygger slangen ca 2cm. Tänker lägga slangen på cc30 tror jag, får se hur svår den är att böja bara ;)
24 svar · 2,2k läst
U
Ulrik: [citat] Tack Mathias! Min skorsten är mindre, men ser ut att vara i samma spännande skick som din! :) Återkommer med bilder när det är dags!
7 svar · 7,5k läst
R
rofr: Tack för tipsen! Jag har övat med multimeter på mina egna givare, och de har varierande ohm-tal med temperaturen. Tabellen blir ett bra hjälpmedel, om det nu är en PT100. Finns det andra typer av motståndsgivare? Jag gissar att PT100 är en standard och innebär 100 ohm vid 0 grader, borde detta matcha färgringarna på motståndet?
3 svar · 5,6k läst
J
jaket: Skall just köpa sommarstuga på västkusten, stugan vi är intresserade av har inget vatten! Stugan har bara en liten stig och ingen bilväg fram och ligger längst ut på ett "berg" ca: 50m från havet. Jag har tre frågor: Finns det några alternativ till egen brunn? Var är det störst risk att vattnet blir bräckt om man borrar brunn? Är vattentank ett fungerande alternativ? Tack på
0 svar · 1,6k läst
P
Pebbe: En rejäl acktank med solfångare och elpatron skulle jag stoppa in. Solen lyser väl en del på jylland?. Sen bygger man på solvärmeanläggningen med pelletspanna eller värmepump, luft-vatten eller jordvärme, för att värma upp acken när solen inte lyser.
3 svar · 3,3k läst
V
vvs_henrik: Hej Tomas. Jag tycker nog att du skall försöka att ta hål i grovköket, och ansluta avloppet den vägen. du undrade om det finns avlopps pumpar, ja det gör det, men det är en dyr och "sista" vägen lösning. Är rören av plast eller gjutjärn som du skall ansluta på? Plast är betydligt enklare att sätta ett gren på. MVH Henrik
1 svar · 2,7k läst
R
roli: Acktank behövs inte om man vill elda med pellets, den kan minska antalet "start och stopp" för pelletsbrännaren men den kan också öka systemförlusterna. Om det är + eller - med acktank och pelletsbrännare tvistar de lärde om. Om ni skall komplettera med solfångare för varmvatten sommartid, då pelletsbrännaren har dålig verkningsgrad, så behövs en acktank.
13 svar · 3,1k läst
K
kango: Någon som har erfarenhet av en kassett som heter Furulundspisen? Står i valet och kvalet att inhandla en, så synpunkter är välkommna.
0 svar · 1,0k läst
MathiasS
MathiasS: Många som inte tänker till när dom designar sin värmeanläggning får problem när dom vill ha varmt om fötterna sommartid. Med värmpepump som värmekälla och 4liter vatten i rören i badrummet har VP ingenstans att göra av effekten och det blir knas. För att lösa detta verkar det som man ibland kör elgolv istället på sommaren. Jag har lagt till en acktank för att hantera problemet
2 svar · 3,0k läst
L
LB: Så här varierar temperaturerna för mig idag: TappVV 48-53 Varmvatten 47-52 Värmevatten 23-50 Med ekonomidrift tycker jag det verkar lite skrämmande att elpatron inte ens gick in vi 37 grader (GT3:2) så det blir normaldrift i fortsättningen.
15 svar · 28,4k läst
N
Nix: Lite recap: Jag har nu anmält felet hos försäkringsbolaget och fått det godkänt som försäkringsskada. 1200 kr i självrisk, jag tar dit vår elektriker. Ingen nedskrivning på grund av ålder på beredaren. Så slutet gott, hoppas jag ;)
7 svar · 1,7k läst
L
LB: Om det bara är kalk så blir principen för avhärdning samma som den i diskmaskinen. Det borde inte vara för komplicerat att få reda på hur den fungerar. Sedan ta ställning till hur dyrt det borde vara att skaffa en sådan. Jag tror att vattenfilterbranchen är ganska rutten, med försäljare som lovar perfekt vatten utan att hålla sina löften. Sätt dig in i vad det handlar om är mitt
1 svar · 4,6k läst
J
JanT: Hej Alla, Angående sänkningen av slangen så har jag funderat lite. Jag skall förlägga 300m slang i en sjö i Hofors kommn (inga problem med tillstånd på landet). Har samlat på mig 170 st 1,5l tomma mjöklpackar som jag har fyllt med betong och gjutit fast en krampa av rostfri tråd. Den skall fästas vid slangen med grova buntband. Däreter läggas i 5 slingar vars ögglor hålls
4 svar · 3,3k läst
S
Sarastro: Kan någon ge en tabell över hur värmebehovet (graddagarna) variera under årets månader i normalfallet i Göteborg. SMHI lär ha värden men de verkar saknas på nätet Det lär ha varit påtagligt varmare än normalt de sista 5 åren, finns det en tabell äver nyare data så kan detta ochså vara av intresse Roland angav i värmepumpsforum en formel för att beräkna maximala effektbehovet
0 svar · 4,6k läst
K
Kalsipper: Jag vet att i båten så kan man ej ha högre temperatur än 60 grader på kylvattnet i motorn för då kan saltet kristallisera sej (detta gäller i rent saltvatten iaf.) Kanske något att tänka på?
0 svar · 3,9k läst
R
roli: Vid nybygge är det bra om man kan "reservera" lite yta/utrymme så att man längre fram kan byta till något annat uppvärmningssystem med t.ex. en acktank. Acktank behövs om man vill ha solfångare, kan dessutom vara bra vid värmepumpsinst. för att få långa gångtider och få starter. Dagens nybyggda hus saknar oftast murstock och har sällan mer utrymme än en "vanlig garderob" för
4 svar · 2,4k läst
KarlXII
KarlXII: Det är riktigt besvärligt när det blir längre avstånd utan berg. Borren består ju av en krona och en mängd rör som monteras i varandra under tiden man arbetar sig djupare ner. Detta medför att borrpelaren är en hyfsat sladdrig historia som kräver stadgan av berget; i sand och grus kan borren börja wobbla och kan då fastna eller gå av. Allt går naturligtvis, men mycket är nog upp
1 svar · 4,3k läst
S
Strisak: Tack för tipset. Gör allt för att slippa odören.
2 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.