1 348 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Värme till nytt hus
Halloj,
Jag har lite planer på att bygga hus, och har hittat ett 1 1/2-planshus som är på ca 160kvm. Husfabrikatören säger att den årliga elförbrukningen kommer att ligga på ca 12 000 - 16 000 kwh med deras vattenburna golvvärme (IVT).
Jag som just nu sitter i en hyreslägenhet har ju inte så stor koll på det här, men eftersom huset kommer att ligga direkt på berg (eller näst intill) så tycker ju jag att det borde vara bra med bergvärme. Skulle det vara någon vinst med detta, eller får man vänta till pensionen innan man kan se någon vinst...?
Jag har lite planer på att bygga hus, och har hittat ett 1 1/2-planshus som är på ca 160kvm. Husfabrikatören säger att den årliga elförbrukningen kommer att ligga på ca 12 000 - 16 000 kwh med deras vattenburna golvvärme (IVT).
Jag som just nu sitter i en hyreslägenhet har ju inte så stor koll på det här, men eftersom huset kommer att ligga direkt på berg (eller näst intill) så tycker ju jag att det borde vara bra med bergvärme. Skulle det vara någon vinst med detta, eller får man vänta till pensionen innan man kan se någon vinst...?
Jag har inga siffror på ekonomin med bergvärme kontra frånluftsvärmepump så jag nöjer mig med att konstatera att det är rätt dyrt att borrai berg och man vet aldrig hur djupt man behöver borra plus att frånluften är betydligt varmare än bergvattnet.
Det som kan vara värt att notera är att med bergvärme kan man också få bergkyla på sommaren, troligen billigare än med frånluftsvärmepumpen enligt resonemanget ovan om temperaturerna.
/ylven
Det som kan vara värt att notera är att med bergvärme kan man också få bergkyla på sommaren, troligen billigare än med frånluftsvärmepumpen enligt resonemanget ovan om temperaturerna.
/ylven
Vi sitter i princip i exakt samma sits. Vi har kommit fram till att vattenburen golvvärme är det som får styra, sedan avgör kostnaden vad som ska förse systemet med värme. Just nu lutar det åt frånluftsvärme, och någon form av täljstenskamin som stöd när vargarna börjar yla om vintrarna 
Har sett någonstans att det ska finnas täljstenskaminer men vattentank som kan anslutas till golvvärmen, men kostnad - eller om det ens är möjligt - ??? är just nu obekant...
Har sett någonstans att det ska finnas täljstenskaminer men vattentank som kan anslutas till golvvärmen, men kostnad - eller om det ens är möjligt - ??? är just nu obekant...
OK, har grävt vidare en del - lyfter tråden för jag har en fråga som kanske någon vågar tycka till om (verkar vara rätt forum för att få många vettiga 8) svar).
Ska bygga nytt, inget speciellt så, max 180 m2. Vattenburen golvvärme på platta. Vill ha kakelugn/täljstenskamin, och sett att det finns varianter med acktank. Som komplement tänkte jag mig frånluftsvärme.
Fiins det någon som har denna kombination, och vad är kostnaden för en vattenmantlad kakelugn (totalkostnad)?
Kan direkt tillägga att vedhanteringen är inget problem, tillgång säkrad och är inte rädd för lite arbete
Ska bygga nytt, inget speciellt så, max 180 m2. Vattenburen golvvärme på platta. Vill ha kakelugn/täljstenskamin, och sett att det finns varianter med acktank. Som komplement tänkte jag mig frånluftsvärme.
Fiins det någon som har denna kombination, och vad är kostnaden för en vattenmantlad kakelugn (totalkostnad)?
Kan direkt tillägga att vedhanteringen är inget problem, tillgång säkrad och är inte rädd för lite arbete
Kaitsu_L, har du funderat på var du ska ha kaminen eller kakelugnen? Om den ska fungera som primär värmekälla så bör den inte stå i vardagsrummet. Det är nämligen väldigt mycket ved som ska in i huset när man eldar och då är det bra om man bär in den i ett pannrum eller åtminstone inte längre än till hallen.
En annan detalj är att när huset inte har något värmebehov så kan man inte elda för varmvatten i en kamin eller kakelugn som är konstruerad för att avge en hel del värme under själva eldningen.
Det kan också vara svårt att få en vattenmatlad kakelugn eller kamin godkänd som primär värmekälla i tätbebyggt område.
Som du kanske märker så skulle jag vilja rekommendera en riktig vedpanna. Du får renare förbränning, bekvämare eldning, mer välstädat vardagsrum, högre verkningsgrad och möjlighet att hänga på en pelletsbrännare. Nackdelen är väl att man inte direkt trivseleldar i en panna och att det behövs ett pannrum.
En annan detalj är att när huset inte har något värmebehov så kan man inte elda för varmvatten i en kamin eller kakelugn som är konstruerad för att avge en hel del värme under själva eldningen.
Det kan också vara svårt att få en vattenmatlad kakelugn eller kamin godkänd som primär värmekälla i tätbebyggt område.
Som du kanske märker så skulle jag vilja rekommendera en riktig vedpanna. Du får renare förbränning, bekvämare eldning, mer välstädat vardagsrum, högre verkningsgrad och möjlighet att hänga på en pelletsbrännare. Nackdelen är väl att man inte direkt trivseleldar i en panna och att det behövs ett pannrum.
sveno, 10[sup]3[/sup] tack för synpunkterna. Nej, det är inte i tätbebyggt område (i våra trakter kostar sådana tomter för mycket, lägger hellre surt förvärvade sekiner på tomt en bit utanför + mera space).
Däremot bekymrade synpunkten om varmvatten och varma dagar mest, trots att det verkar vara lite avlägset en sommar som denna >
Vedpanna är jag uppväxt med (kombi ved/olja), gillade det aldrig. Negativ mysfaktor, om man säger så.... Vad jag letar efter är någonting med mysfaktor + ekonomi + möjlighet till nödvärme. När eko-falangen fått sitt igenom och sista kärnkraftswatten lämnat landet tror jag vi kommer att få rejäla problem i riket. Totalt elberoende under en riktig köldknäpp ger mig nervösa ryckningar trots att huset inte ens stakats ut än :-/
Däremot bekymrade synpunkten om varmvatten och varma dagar mest, trots att det verkar vara lite avlägset en sommar som denna >
Vedpanna är jag uppväxt med (kombi ved/olja), gillade det aldrig. Negativ mysfaktor, om man säger så.... Vad jag letar efter är någonting med mysfaktor + ekonomi + möjlighet till nödvärme. När eko-falangen fått sitt igenom och sista kärnkraftswatten lämnat landet tror jag vi kommer att få rejäla problem i riket. Totalt elberoende under en riktig köldknäpp ger mig nervösa ryckningar trots att huset inte ens stakats ut än :-/
Solvärmen är billigare än man tror att installera (bidrag gör att man hamnar runt 15'-25' om man redan har acktank), perfekt på sommaren som komplement till all form av eldning (olja/ved/pellets), när panelerna väl sitter på taket så har man ju gratis varmvatten på sommaren i många år framöver. Det verkar över huvud taget som om de flesta hustillverkare är lite trångsynta i sin syn på värmesystem, det skadar inte att kolla runt lite och bestämma sig själv för vad man vill ha...
Går det verkligen att få sådana bidrag till ett nybygge?NWEN skrev:Solvärmen är billigare än man tror att installera (bidrag gör att man hamnar runt 15'-25' om man redan har acktank), perfekt på sommaren som komplement till all form av eldning (olja/ved/pellets), när panelerna väl sitter på taket så har man ju gratis varmvatten på sommaren i många år framöver. Det verkar över huvud taget som om de flesta hustillverkare är lite trångsynta i sin syn på värmesystem, det skadar inte att kolla runt lite och bestämma sig själv för vad man vill ha...
Gäller inte dessa bidrag vid omställning från ex. direkt-el?
Har kollat en del på Solfångare, och det kan nog fungera ekonomiskt om man inte har värmepump. Har man VP blir energikostnaden ändå så låg att återbetalningstiden för solvärmeanläggningen blir längre än livslängden.
Man kan få bidrag med max 7500:- har jag för mig....
Ang frånluftsvärmepumpen: Tänk på att den inte ger någon värme extra, utan bara återvinner det som redan finns i huset. Dvs all värme som slipper ut via väggar, tak,fönster och dörrar måste kompenseras med något annat, och då vanligtvis med en elpatron = dyrt.
Det är nog bättre att titta på en luft/vatten värmepump som hämtar energin i uteluften också, eller en mark/berg-värmepump. (Tänker själv satsa på det sistnämnda !)
Man kan få bidrag med max 7500:- har jag för mig....
Ang frånluftsvärmepumpen: Tänk på att den inte ger någon värme extra, utan bara återvinner det som redan finns i huset. Dvs all värme som slipper ut via väggar, tak,fönster och dörrar måste kompenseras med något annat, och då vanligtvis med en elpatron = dyrt.
Det är nog bättre att titta på en luft/vatten värmepump som hämtar energin i uteluften också, eller en mark/berg-värmepump. (Tänker själv satsa på det sistnämnda !)
Intressant tråd 
Information overflow kan man lugnt säga, speciellt när man scannat av forumet i övrigt också. För vår del (har bara tomt än - och ett maxtak på 2 MSEK för allt) gäller nog en diskussion med husleverantörer som nästa steg. Bergvärme ÄR intressant, men det finns viss risk att vi avstår från det för att inte spräcka budget direkt
Ränteläget lär också vara på väg upp, så hellre klara budget nu, se vart ekonomin tar vägen - för att sen (kanske) ringa borrfirma, det är vår strategi som det ser ut just nu.
Med andra ord, får försöka få hustillverkaren att förstå att vi vill ha ett system där vattenburen golvvärme ska matas med X och att vi vill kunna haka på med system Y för stödvärme. Det senare ska också fungera som nödvärme, dvs vara el-oberoende. Tror inte att de senaste årens el-problem är engångsföretelser utan att de bara är början >
Får återkomma när vi snackat med diverse entreprenörer...
Information overflow kan man lugnt säga, speciellt när man scannat av forumet i övrigt också. För vår del (har bara tomt än - och ett maxtak på 2 MSEK för allt) gäller nog en diskussion med husleverantörer som nästa steg. Bergvärme ÄR intressant, men det finns viss risk att vi avstår från det för att inte spräcka budget direkt
Med andra ord, får försöka få hustillverkaren att förstå att vi vill ha ett system där vattenburen golvvärme ska matas med X och att vi vill kunna haka på med system Y för stödvärme. Det senare ska också fungera som nödvärme, dvs vara el-oberoende. Tror inte att de senaste årens el-problem är engångsföretelser utan att de bara är början >
Får återkomma när vi snackat med diverse entreprenörer...
Jag vill bara påminna om att frånluftsvärmepump visst kan ge ett rejält energitillskott. Det beror helt på hur kraftig värmepumpen är. Tyvärr finns bara ett fabrikat som har satsat på detta (Comfortzone). Deras frånluftsvärmepump avger 5 kW och kan alltså jämföras med en mindre bergvärmepump men till en betydligt lägre kostnad. Om man sedan kompletterar med en kakelugn eller kamin så klarar man värmen även utan el.
Klicka här för att svara