Om du ska elda med ved så ska definitivt returen dras efter golvet. Om man inte gör så så kommer självcirkulation vid elavbrott inte att fungera. För att utnyttja pannans varma vattenvolym och keramikens restvärme så behövs självcirkulation också.

Jag glömde att säga att om man är rädd att det låga röret ska sparkas eller trampas sönder så kan man använda blåa (stål) rör och fästa det ordentligt med bladskruv och rörsvep.

Om du har varmvattenberedaren och elementslingan ansluten i pannan måste du ha en laddomat4030, eller likvärdig. Som återför det lagrade varmvattnet från tankarna till pannan när de är laddade och temperaturen sjunker i pannan.

Har du VVB/elemtslingan i ackumulatortank så är pumpens arbete slutfört när tanken är full och eldningen är klar. Då räcker det med enklare modeller som endast för över det uppeldade vattnet till tankarna. Sedan om du har två tankar men en med VVB och som du anslutit elementen i så är det ju en fördel om den blir laddad automatiskt från den tank som är utan VVB.

Med en laddomat 4030 så har ju pannan nästan samma funktion som tekniktanken i ett system med ren vedpanna, laddomat 21 och flera tankar. Skillnaden är att 4030 drar över värme med pumpkraft från slavtankarna till pannan vid urladdning.

Dina två tankar ska fungera som två slavtankar och för att det ska gå så måste man ha självcirkulation för att få kunna ladda båda tankarna. De ska ju så att säga vara en tank och då måste de sitta ihop upptill och nertill och gärna på mitten. Kallt och hett vatten måste kunna rinna mellan tankarna för att laddning och urladdning ska fungera med båda tankarna. Om du drar upp den nedre ledningen så kan det kalla vattnet inte rinna till den nya tanken vid urladdning och inte från den vid uppladdning.

Alternativet är att du sätter två pumpar mellan slavtankarna för att kunna ladda och ladda ur den nya tanken, men det blir rätt dyrt, krånligt och det kommer troligen att fungera sämre än om du har självcirkulation.

Det här vart lite rörigt och jag var tvungen att rita lite för att övertyga mig själv så fråga gärna om du inte köper förklaringen.

Jag kommer förmodligen att få samma problem med tankarna, utrymmesbrist i pannrummet.
Min lösning är att ställa tankarna mot varandra med väggen imellan och sedan dra rören genom väggen. På så sätt kan jag bibehålla den enkla billiga pålitliga självcirkulationen.

/Jögga

sveno skrev:
Dina två tankar ska fungera som två slavtankar och för att det ska gå så måste man ha självcirkulation för att få kunna ladda båda tankarna. De ska ju så att säga vara en tank och då måste de sitta ihop upptill och nertill och gärna på mitten. Kallt och hett vatten måste kunna rinna mellan tankarna för att laddning och urladdning ska fungera med båda tankarna. Om du drar upp den nedre ledningen så kan det kalla vattnet inte rinna till den nya tanken vid urladdning och inte från den vid uppladdning.

Skulle en fungerande lösning vara att man seriekopplar tankarna. Såg det på min anvisning till laddomaten, men det står ju inte vad jag kommer ihåg ifall det är bra eller väldigt dålig lösning.

charta77 skrev:
Skulle en fungerande lösning vara att man seriekopplar tankarna. Såg det på min anvisning till laddomaten, men det står ju inte vad jag kommer ihåg ifall det är bra eller väldigt dålig lösning.
Möjligen, kanske, eventuellt skulle det kunna gå, men jag är tveksam. Naturlagarna är rätt starka och det är svårt att förutse hur en sådan lösning beter sig i praktiken.

Jag kommer att ställas inför samma dilemma när det blir dags för mig att öka min ackvolym. Då kommer jag definitivt inte att försöka med någon klurig koppling. Jag kommer att dra ett blått rör direkt på golvet och möjligen bygga in det i någon form av isolerad tröskel.

Jag skulle inte välja mindre än 28. Själv har jag 35. Det behövs grova rör för att man ska få självcirkulationen att funka. Det kanske skulle kunna gå med flera 22:or om du inte vill att det ska bygga mycket på höjden, men du får betala ett högt pris i form av lödningar och värmeförluster för de 6 millimetrarna.

Tänk på att aluminium leder värme väldigt bra, vilket kan göra att du får större förluster från golvröret. Kan du inte ta stålplåt?

Isolering är alltid bra, särskilt om du ska klä med aluminium som ju (som sagt) leder värmen väldigt bra. Om du inte isolerar mellan så kommer skyddet att fungera som kylfläns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.