Har ett nybyggt hus med golvärme på båda planen.
På det övre hör man att det smäller/knackar ibland i ena rummet.
Är detta vanligt? tempen är under 27 på termostaten i rummet.
Golvet är bygd enl följande:
balkar,golvspån med spår för värmeslang,golvgips,lumppapp,parkett.

Finns det inga med liknande problem ???
Är vi dom enda i detta avlånga land ?

(Anläggningen har dessutom automatiska avluftare.)

Märkligt. Jag har inte hört talas om det förut.
Inte i verkligheten iallafall, bara av husförsäljare som inte har golvvärme att erbjuda...

Automataavluftare kan tydligen ställa till det, en kompis hade strul med luft i systemet och när han tog bort sina autoluftare så fick han ordning på det.

Kan det vara så att ni har luft i den slingan?

Kolla med tillverkaren av ert system, de har förmodligen varit med om de mycket konstigheter.

Jag är inte så insatt, men det finns tydligen ett sätt att koppla ihop rören på som inte är så bra. Låter som man har möss i golvet när rören rör sig av temperaturskillnader. Man ska dubbelsvetsa på nått sätt, äh, jag kommer inte ihåg. Någon annan kanske får ett uppslag av mitt svammel?
(Gäller inte om man gjuter in i plattan.)

Framerate skrev:
Jag är inte så insatt, men det finns tydligen ett sätt att koppla ihop rören på som inte är så bra. Låter som man har möss i golvet när rören rör sig av temperaturskillnader. Man ska dubbelsvetsa på nått sätt, äh, jag kommer inte ihåg. Någon annan kanske får ett uppslag av mitt svammel?
(Gäller inte om man gjuter in i plattan.)
Koppla ihop rör? Golvvärmeslingan är ju skarvfri.....

Jag har faktiskt knäppningar i golvet i köket vid temperaturväxlingar. Vid normal drift märks ingenting men när jag har stängt av golvvärmen helt vid ett par tillfällen har det då och då knakat till i golvet rätt ordentligt. Först trodde jag faktiskt att en klinkerplatta spruckit men så var inte fallet. Jag tar det med ro. Huset är byggt i trä. Det ligger nya bjälkar i golvet som håller på att finna ro i sin nya plats i livet. Trä ska röra sig och låta - annars är det ruttet och dött....:)

;D tackar för er respons...
Visst ska det knaka lite och knäppa om ett trä hus.
Men när det låter som om barnen häller ut stora järndankar på parketten i rummet så tror jag ivarje fall att det är något fel. Försöker få tag på en Service kille från ROTH som snurrar runt i sthlm. Han verkar vara svår att få tag i.. Hoppas på det bästa...

MathiasS skrev:
Koppla ihop rör? Golvvärmeslingan är ju skarvfri.....
....:)
Ja, jag vet inte vad jag pratar om, så skyll inte på mig! ;D

mulle skrev:
;D  tackar för er respons...
Visst ska det knaka lite och knäppa om ett trä hus.
Men när det låter som om barnen häller ut stora järndankar på parketten i rummet så tror jag ivarje fall att det är något fel.  Försöker få tag på en Service kille från ROTH som snurrar runt i sthlm. Han verkar vara svår att få tag i..  Hoppas på det bästa...
Det kanske ändå är så att det är luft i slingan så att du bara då och då får cirkulation av varmt vattten.

Jag tror att du själv kan lufta lite på fördelningsblocket för slingorna utan att fylla huset med vatten.... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.