2 217 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Räcker en slinga till 40m2?
Mera funderingar.
Lägger golvvärme i två rum om ca 20 m2 per rum och som situationen ser ut nu kan jag bara använda mig av en slinga. Lägger ett rum går sedan vidare till det andra med samma slinga. Tappar jag mycket effekt i det sista rummet? Har blivit avrådd att göra som jag tänker men det känns "lite" jobbigt att bryta upp ett nästan nytt golv för att klämma ner två slangar...
Lägger golvvärme i två rum om ca 20 m2 per rum och som situationen ser ut nu kan jag bara använda mig av en slinga. Lägger ett rum går sedan vidare till det andra med samma slinga. Tappar jag mycket effekt i det sista rummet? Har blivit avrådd att göra som jag tänker men det känns "lite" jobbigt att bryta upp ett nästan nytt golv för att klämma ner två slangar...
20kvm per rum ger 40kvm totalt => 160m slang om du använder 20mm rör. Det är väldigt mycket - dubbelt så mycket som man normalt lägger i en slinga. För att det skall funka bra måste du använda cirkulationspump med högre kapacitet än normalt (hur stor pump som krävs vet jag inte).
Använder du klenare rör är problemen ännu större.
Regleringen av temperaturen kan ju också blir lite knasig. Du får antagligen problem i båda rummen pga stort tryckfall/flöde i slingan (om du inte fixar en biffig c-pump förstås).
Kan du inte komma åt med slang från något annat håll?
Använder du klenare rör är problemen ännu större.
Regleringen av temperaturen kan ju också blir lite knasig. Du får antagligen problem i båda rummen pga stort tryckfall/flöde i slingan (om du inte fixar en biffig c-pump förstås).
Kan du inte komma åt med slang från något annat håll?
Klicka här för att svara