1 696 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Direktverkande El / Alt. energikällor
Hejsan,
som total ny i dessa sammanhang när det gäller att vara husägare eller blivande husägare har jag en fråga till att börja med gällande direktverkande el.
Som jag förstått är detta det dyraste alternativet, eller i vilket fall ett utav dem och man kan inte så lätt få ner sina energikostnader..eller kan man det?
Frågan som lyder är följande:
Vilka alternativa energikällor kan man ha i ett hus som idagsläget drivs med direkteldande el och öppen spis (eldar för fåglarna).
Alla svar är tacksamma,
MVH
Novice
som total ny i dessa sammanhang när det gäller att vara husägare eller blivande husägare har jag en fråga till att börja med gällande direktverkande el.
Som jag förstått är detta det dyraste alternativet, eller i vilket fall ett utav dem och man kan inte så lätt få ner sina energikostnader..eller kan man det?
Frågan som lyder är följande:
Vilka alternativa energikällor kan man ha i ett hus som idagsläget drivs med direkteldande el och öppen spis (eldar för fåglarna).
Alla svar är tacksamma,
MVH
Novice
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
kolla isoleringen först... inget sätt att värma hus är billigt.
när du isolerat klart, mät energiåtgången.
vill du nu minska kilowattbehovet ytterligare så montera treglasfönster.
tycker du sedan att det fortfarande är dyrt så gör en riktig kalkyl med många olika uppvärmningssätt.
avskrivningarna måste ju ställas mot uppvärmningskostnaden/kilowattbehovet
det brukar bli kalkyler man häpnas över... oj vad billigt det var att isolera... oj vad lång tid det tar innan jag i verkligheten tjänar några pengar på att byta uppvärmningsslag.
när du isolerat klart, mät energiåtgången.
vill du nu minska kilowattbehovet ytterligare så montera treglasfönster.
tycker du sedan att det fortfarande är dyrt så gör en riktig kalkyl med många olika uppvärmningssätt.
avskrivningarna måste ju ställas mot uppvärmningskostnaden/kilowattbehovet
det brukar bli kalkyler man häpnas över... oj vad billigt det var att isolera... oj vad lång tid det tar innan jag i verkligheten tjänar några pengar på att byta uppvärmningsslag.
Dethär kunde kanske vara ett alternativ: http://www.airstar.se/index.asp?id=1
Klicka här för att svara