Hej!
Är det någon som har erfarenhet av vattenmantlad pelletskamin i kombination med en installation av ett minivattenburet system. Funderar på detta för att delkonvertera mitt nu direkteluppvärmda hus.

Hej !

Mina föräldrar installerade en sådan här för ett år sedan.
De hade tidigare en oljepanna i köket och tanken i ett uthus. Pannan åkte ut och vi ställde dit en Pellex-kamin med mantel och kopplade den på det befintliga vattensystemet. Det kanske inte är helt optimalt i deras lilla tvåvåningshus då ytan på varje plan är liten (45kmv). Jag har för mig att kaminen skickar ut 70% av värmen i elementen och resterande går ut via fläkten i kaminen. Detta gör att det blir ganska varmt i köket kalla vinterdagar då kaminen går för fullt.
Trots detta är de helnöjda, uppvärmningskostnaden har sjunkit med hälften och kaminen har gått relativt bra under första året.
Jag skulle nog säga att denna kamin gör sig bäst i ett hus med öppen planlösning där luften från själva kaminen kan cirkulera runt fritt. Oavsett om man har mantel eller inte så är en pelletskamin ett bra val.

Mvh

Joakim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.