788 läst ·
5 svar
788 läst
5 svar
Golvvärmefundering...
Tjena å tack för snabbt svar.
Jo jag vet att det kostar en slant men det verkar vara ett enkelt och smidigt sätt som funkar bra. Vi har gjort ett annat rum och den konstruktionen vi har där är det många som har dömt ut, men det funkar.
Blev sugen att prova lite "proffsigare" grejer den här gången så vi får väl se vad plånboken tillåter...
Jo jag vet att det kostar en slant men det verkar vara ett enkelt och smidigt sätt som funkar bra. Vi har gjort ett annat rum och den konstruktionen vi har där är det många som har dömt ut, men det funkar.
Blev sugen att prova lite "proffsigare" grejer den här gången så vi får väl se vad plånboken tillåter...
Hej lite frågor från en nybörjare.
Har köpt ett hus där "vardagsrummet" inte är "klart" (50m2).
Golvet består av spånskivor som bara är målade.
Tänkte att innan man lägger trä eller laminat så borde det vara ett bra läge att fixa golvvärme.
Hur gör man ? kan jag fräsa i det skivor som redan ligger ?
Hur gör jag sen ? plåtar ? slang ?
Hoppas på många svar...
///Kjelle
Tänkte att innan man lägger trä eller laminat så borde det vara ett bra läge att fixa golvvärme.
Hoppas på många svar...
///Kjelle
tjena kjelle!
är själv en glad amatör som lägger in golvvärme.
en del menar att det går bra att fräsa ur skivorna själv om man har rätt prylar. själv grävde jag djupt i börsen och köpte färdigfrästa skivor för 156:- st. plåtar och slang har jag köpt av en firma som hade riktig bra priser.
ring och kolla, 0371-20727.
viktigt är även att du har bra isolerat under golvvärmen så du inte skickar värmen neråt.
som sagt, jag är ingen expert på detta men man lär sig i eftersom...
är själv en glad amatör som lägger in golvvärme.
en del menar att det går bra att fräsa ur skivorna själv om man har rätt prylar. själv grävde jag djupt i börsen och köpte färdigfrästa skivor för 156:- st. plåtar och slang har jag köpt av en firma som hade riktig bra priser.
ring och kolla, 0371-20727.
viktigt är även att du har bra isolerat under golvvärmen så du inte skickar värmen neråt.
som sagt, jag är ingen expert på detta men man lär sig i eftersom...
Mitt recept:imtkjlu skrev:Hej lite frågor från en nybörjare.
Hoppas på många svar...
///Kjelle
Två slingor, 20mm golvvärmerör.
Glespanel 21x120mm (tex på byggmax) skruvas direkt på spånskivorna.
Plåtarna läggs på glespanelen (köps tex på www.rinkabyror.se)
Lägg ett lager golvgips ovanpå plåtarna om du vill (beror lite på val av ytskikt).
Konstruktionen bygger 21+13+ytskikt vilket antagligen är hanterbart vid trösklar till angränsande rum.
Du behöver också lite fördelningsblock etc för inkopplingen till befintligt värmesystem.
Klicka här för att svara