5 533 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Cirkulationspump
Den hastigheten påverkar väl inte husets energiförbrukning? Kolla vilka temperaturer som du har i tank och panna och hur de förändras. Jag kör min Termovar på högsta hastigheten, men jag tycker det låter som om du har en Laddomat 4030 som ska fösa tillbaka värme till pannan? Hur stor ack har du och hur stort och välisolerat hus har du. Det kan ju vara helt naturligt att acken kyls ut fort när det är svinkallt.
Har bara erfarenhet av laddomat 21, är det en sådan? Har man en sån så ska den gå på lägsta möjliga varvtal för att bibehålla skiktningen i tankarna vid laddning. Finns det inga uppgifter så får man noga kontrollera själv. För låg laddhastighet kan ge kokning. Vad som är lagom beror på systemet som helhet, men bla termostat i laddomaten, rördimension och panneffekt. Det är ju ingen fara att testa dem högre varvtalen på pumpen, pannan kommer att kylas ner fortare varvid laddomatens termostat stänger, panntempen kommer att svänga kraftigt vid för högt varvtal på pumpen.
Har också en Laddomat 21 med inställning 1, 2 och 3. Trean ger jämnast panntemp och på ettan blir det kraftiga svängningar i panntempen. tillverkaren brukar rekommendera trean som utgångsläge.
Den leveras både med en termostat på 72 och en på 78 grader. Hade stora problem att få upp panntempen innan jag upptäckte att det satt en 72 graders i (sedan förre ägaren). Har bytt både panna och termostat sedan dess.
På termoventilers hemsida finns mycket info:
http://www.termoventiler.se/startsida.asp
Den leveras både med en termostat på 72 och en på 78 grader. Hade stora problem att få upp panntempen innan jag upptäckte att det satt en 72 graders i (sedan förre ägaren). Har bytt både panna och termostat sedan dess.
På termoventilers hemsida finns mycket info:
http://www.termoventiler.se/startsida.asp
Min Laddomat 21:a har fyra lägen på cirkpumpen och är från -97.
Är era med tre lägen yngre eller äldre?
Jag kör pellets mot 1800 liters acktank och har min cirkpump inställd på läge 2 (det näst lägsta). Jag har labbat lite med hastigheten och har väl inte sett några större skillnader annat än att jag tycker laddningen går lite för långsamt vid läge 1.
Nu laddar jag endast tankens övre del (ej hela volymen) med pellets. Den nedre delen skall laddas av solfångare.
Dessa kom igång för första gången för en månad sedan. Så min erfarenhet från dem är i stort sett noll än så länge.
Är era med tre lägen yngre eller äldre?
Jag kör pellets mot 1800 liters acktank och har min cirkpump inställd på läge 2 (det näst lägsta). Jag har labbat lite med hastigheten och har väl inte sett några större skillnader annat än att jag tycker laddningen går lite för långsamt vid läge 1.
Nu laddar jag endast tankens övre del (ej hela volymen) med pellets. Den nedre delen skall laddas av solfångare.
Dessa kom igång för första gången för en månad sedan. Så min erfarenhet från dem är i stort sett noll än så länge.
Jag har laddomat 4030. Laddpumpen står i läge 3 och urladdpumpen i läge 2. Laddpumpen ska hinna med att fösa över vattnet sakta, men tillräckligt fort för att pannan inte ska hinna skena i kok. Urladdningen ska ska oxå gå sakta men tillräckligt fort för att pannan ska hålla rätt temp. Allt för att hålla så jämn skiktning som möjligt. Man får med andra ord försöka hitta rätt hastigheter för sin panna och tank... Kan tillägga att jag har wilopumpar med 4 hastigheter
Klicka här för att svara