1 644 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Funderingar ang ved & pelletsanläggning?
Sida 1 av 2
Hej.
Står inför ett svårt beslut. Har i nuläget en Parca kombipanna från -75 som eldas med ved mot en 500l acktank. Har nu upptäckt att den är helt utbränd i oljeutrymmet så den måste bytas till sommaren. Huset är på ca 150m2 och är 1 1/2 plan med källare byggt -46. Anläggningen jag hade tänkt skaffa ser i stora drag ut som följer:
Vedpanna typ calmar v33
Acktankar 2*750l och ev 500l tanken som jag har om den får plats.
Om jag i ett senare skede vill installera en pelletsbrännare , har jag då någon användning för dom nya tankarna?
Vinner man något på att köra en pelletsbrännare mot en så pass stor ackvolym , eller är det bara slöseri.
Anledningen till att jag funderar på pellets är att det känns som ett bra alternativ den dagen man inte har tid med vedhanteringen. Sen kan det vara bra att ha om man blir borta någon dag.
Har även en fundering på att sätta in en elektrisk varmvattenberedare istället för att köra med beredare i tanken. Tanken med detta är att då behöver jag inte elda över sommaren bara för att få varmvatten. Sen är det inte omöjligt att det kommer upp en solanläggning i ett senare skede. Vad kan man räkna på att få för kostnad för varmvattnet med en elektrisk beredare? Är ensamstående och använder inte mycket varmvatten.
Långt blev det men mycket att fundera på....
Står inför ett svårt beslut. Har i nuläget en Parca kombipanna från -75 som eldas med ved mot en 500l acktank. Har nu upptäckt att den är helt utbränd i oljeutrymmet så den måste bytas till sommaren. Huset är på ca 150m2 och är 1 1/2 plan med källare byggt -46. Anläggningen jag hade tänkt skaffa ser i stora drag ut som följer:
Vedpanna typ calmar v33
Acktankar 2*750l och ev 500l tanken som jag har om den får plats.
Om jag i ett senare skede vill installera en pelletsbrännare , har jag då någon användning för dom nya tankarna?
Vinner man något på att köra en pelletsbrännare mot en så pass stor ackvolym , eller är det bara slöseri.
Anledningen till att jag funderar på pellets är att det känns som ett bra alternativ den dagen man inte har tid med vedhanteringen. Sen kan det vara bra att ha om man blir borta någon dag.
Har även en fundering på att sätta in en elektrisk varmvattenberedare istället för att köra med beredare i tanken. Tanken med detta är att då behöver jag inte elda över sommaren bara för att få varmvatten. Sen är det inte omöjligt att det kommer upp en solanläggning i ett senare skede. Vad kan man räkna på att få för kostnad för varmvattnet med en elektrisk beredare? Är ensamstående och använder inte mycket varmvatten.
Kan inte hjälpa dig med ack.volym för pellets däremot ang tappvarmvattnet. Jag installerade en Atmos (35 kw) vedpanna med 2st 500l ack.tankar för två år sedan. En av tankarna innehåller en förådsberedare på 120 l, utgående varmvatten matar en ny vvb på 30 l (där kallvatten normalt går in). De ligger i serie och elberedaren är alltid ställd på 65 grader, ingen risk för legionella samtidigt som jag får nytta av förvärmt vatten när det finns och är aldrig utan varmvatten.
Vet fler som har gjort så här, hurvida det är vanligt förekommande vet jag inte men det fungerar bra. 8)
Vet fler som har gjort så här, hurvida det är vanligt förekommande vet jag inte men det fungerar bra. 8)
Hm det där lät ju som en rätt smart lösning. Men är inte 30l lite lite? Om du inte har eldat , så du inte har någon temp i acken , blir det ju inte förvärmt och då är det ju bara 30l varmvatten. Jag hade tänkt mig ca 100l vv-beredare och då är det som sagt inte mycket varmvatten som tas ut. Hur mycket varmvatten går det till en normaldusch tex? Eldar du över sommaren också så du har varmt i ackarna hela tiden?
Tänk på att om man drar på värmen till 90 grader eller nåt sånt i varmvattenberedaren så räcker det till mycket mer duschande än om det är 60 grader.
Räkneexempel:
tank 30 liter
kallvatten +4 grader
önskad duschvattentemp 37 grader
A) vv-beredare 60 grader:
tempdiff duschvatten-kallvatten 37-4=33 grader
tempdiff duschvatten-varmvatten 60-37=23 grader
vattnet bladas alltså 23 delar kallvatten och 33 delar varmvatten. Då får man 51 liter duschvatten ur en full beredare.
B) vv-beredare 90 grader:
tempdiff duschvatten-varmvatten 90-37=53 grader
vattnet bladas alltså 53 delar kallvatten och 33 delar varmvatten. Då får man 78 liter duschvatten ur en full beredare.
Man får alltså drygt 50% mer varmvatten om beredaren är varmare.
Om man nu vill veta exakt hur mycket vatten man gör av när man duschar så kan man ju en gång duscha med proppen istoppad i badkaret, mäta nivån som är i karet när man är klar och när man tömt ur vattnet tvätta smalbenen/fötterna efteråt. Sen är det bara att räkna hur många liter det blir i badkaret, eller så tömmer man det med litermåttet eller snarast en hink som man vet hur mycket den rymmer
Räkneexempel:
tank 30 liter
kallvatten +4 grader
önskad duschvattentemp 37 grader
A) vv-beredare 60 grader:
tempdiff duschvatten-varmvatten 60-37=23 grader
vattnet bladas alltså 23 delar kallvatten och 33 delar varmvatten. Då får man 51 liter duschvatten ur en full beredare.
B) vv-beredare 90 grader:
tempdiff duschvatten-varmvatten 90-37=53 grader
vattnet bladas alltså 53 delar kallvatten och 33 delar varmvatten. Då får man 78 liter duschvatten ur en full beredare.
Man får alltså drygt 50% mer varmvatten om beredaren är varmare.
Om man nu vill veta exakt hur mycket vatten man gör av när man duschar så kan man ju en gång duscha med proppen istoppad i badkaret, mäta nivån som är i karet när man är klar och när man tömt ur vattnet tvätta smalbenen/fötterna efteråt. Sen är det bara att räkna hur många liter det blir i badkaret, eller så tömmer man det med litermåttet eller snarast en hink som man vet hur mycket den rymmer
Du vinner inget på att elda pellets mot så stor ackvolym. De stilleståndsförluster som du får i 1500 liter ack kompenseras inte av det minskade antalat start och stopp som de ger. 500 eller 750 liter är kanske lönsamt, men det beror en del på hur väl isolerade de är och hur bra din pelletsbrännare är på långa drifttider. Vissa brännare har lite svårt för att dosera korrekt under längre brinntider. Kolla på Äfabs hemsida så hittar du en rapport om pelletseldning mot acktank. (Länk finns på min www)dof skrev:
Däremot så måste du ha den volymen om du ska elda ved i pannan. Lösningen är att sätta avstängningsventiler nertill på acktankarna så att du kan elda mot den volym du vill.
Japp, se ovan. Det ena utesluter inte det andra. Om du eldar ved i ett par år så har du sparat in ackarnas kostnad flera gånger om. Köp köp köp! Snåla inte på ackvolymen.
Mja, möjligen att du kör grabbarnas kopplingsförslag ovan, eller att du bara kör med elektrisk beredare på sommaren, men absolut inget elvärmt duschvatten på vintern! Det lilla som du kanske, kanske sparar på sommaren kompenserar aldrig det du förlorar genom att duscha elektriskt på vintern. Jag eldar på sommaren utom när det är som allra varmas och draget blir för dåligt. Jag har inte räknat på det, men förra sommaren körde jag el och i år eldade jag. Elräkningen för förra sommaren var flera tusen högre än i år och jag får många kubikmeter ved för ett par tusen.Har även en fundering på att sätta in en elektrisk varmvattenberedare istället för att köra med beredare i tanken. Tanken med detta är att då behöver jag inte elda över sommaren bara för att få varmvatten. Sen är det inte omöjligt att det kommer upp en solanläggning i ett senare skede. Vad kan man räkna på att få för kostnad för varmvattnet med en elektrisk beredare? Är ensamstående och använder inte mycket varmvatten.
Den frågan ställde jag i forumet för ett bra tag sedan och fick till svars att INTE koppla så. Det skulle resultera i att när man på sommaren värmde varmvatten med el och det kalla vattnet måste passera den ca 20 grader oeldade pannans/tankens VVb först skulle det uppstå kondens där och skiten skulle rosta sönder. Nä, den elektriska VVb:n skulle kopplas in parallelt med pannans VVb och när man övergår till elvatten på sommaren skulle detta ske med kulventiler... Inte vet jag, men jag hade nog velat ha det som frasse_E...frasse_E skrev:En av tankarna innehåller en förådsberedare på 120 l, utgående varmvatten matar en ny vvb på 30 l (där kallvatten normalt går in). De ligger i serie och elberedaren är alltid ställd på 65 grader, ingen risk för legionella samtidigt som jag får nytta av förvärmt vatten när det finns och är aldrig utan varmvatten.
Hej dof. Jag tycker att det verkar dumt att inte utnyttja acc till att bereda vv. Däremot är en lösning med en yttre elvvb i serie med acc vvb gångbar. (Precis som frasse beskrev). Ju närmare tanken du har elvvb desto bättre, (allt för att slippa fylla elvvb med avsvalnat vatten vid småtappningar.) Långa sträckor emellan tarvar vvc (med allt vad det innebär). Kopplar du på detta viset och ställer el vvb termostaten på så låg temp som möjligt (dock inte lägre än att du får problem med legionella) så behöver inte elen spetsa när tanken är uppvärmd. Och hur det än är så fylls alltid vvb på med mer eller mindre förvärmt vatten. Jag tycker att det är en bra systemlösning som ger hög komfort till priset av så lite elström som möjligt. Jag har ett liknande system själv och är mycket nöjd.
Det finns även andra smarta alternativ till vvb. Som borde passa i ditt fall. (Panna och acc i källare?)
Yondalar har tidigare presenterat lösningar som jag ska försöka förmedla. (Hoppas du tillåter Yondalar?)
Det kanske går att placera en yttre vvb i våningen ovanför acc och koppla den till acc på så vis att den laddas med självcirkulation. På så vis har du maximal tillgång till vv (förhoppningsvis nära tappstället). Vvb blir snabbt varm, och den sista värmen som finns sparas till vvb. Denna vvb skulle kunna kompletteras med en elpatron, (och när den används värms bara vvb)
Problemet är nog att hitta en dylik vvb. Men vet man hur det ska göras så kan man ju låta någon tillverka en efter anvisningar, (om man inte kan göra själv). Hade jag lämpliga förutsättningar och stod inför ett val, så skulle jag noga överväga en sådan lösning.
Det finns även andra smarta alternativ till vvb. Som borde passa i ditt fall. (Panna och acc i källare?)
Yondalar har tidigare presenterat lösningar som jag ska försöka förmedla. (Hoppas du tillåter Yondalar?)
Det kanske går att placera en yttre vvb i våningen ovanför acc och koppla den till acc på så vis att den laddas med självcirkulation. På så vis har du maximal tillgång till vv (förhoppningsvis nära tappstället). Vvb blir snabbt varm, och den sista värmen som finns sparas till vvb. Denna vvb skulle kunna kompletteras med en elpatron, (och när den används värms bara vvb)
Problemet är nog att hitta en dylik vvb. Men vet man hur det ska göras så kan man ju låta någon tillverka en efter anvisningar, (om man inte kan göra själv). Hade jag lämpliga förutsättningar och stod inför ett val, så skulle jag noga överväga en sådan lösning.
Håller helt med Sveno där, att elda pellets mot så stor acc är nog snarare förlust.Men har du tänkt dej att elda med ved låt säga 2-5år till eller längre?Tankarna har du nog intjänat efter två år skulle jag tro om du nu då jämför mot att använda elpatron,eller pellets.Jag själv stod inför detta dilemma när vi tog över kåken efter mina föräldrar.Farsgubben sureldade utan tankar,så det vart till att klämma in 2st 500 litringar.Ångrar nu i efterhand att jag inte satt in 2st 750l tankar,men så är det...lätt att vara efterklok.tanken är väl att det skall in en solo innova från baxi så småningom men då måste ju tankvolymen ökas på.själv har jag en gammal kombipanna Diom el o ved 25 med aldeles för dålig verkningsgrad så den skall nog ot vad det lider....
lennart
lennart
Postad av: dof Postad den: Idag kl 18:29
Hm det där lät ju som en rätt smart lösning. Men är inte 30l lite lite? Om du inte har eldat , så du inte har någon temp i acken , blir det ju inte förvärmt och då är det ju bara 30l varmvatten.
yxis räknade ju lite på det, utan att direkt ha mätt flödet så vet jag att två "normala" duschar är ok. Vi är tre stycken och har lite olika vanor vilket gör att det aldrig hänt att tre ska duscha samtidigt. Sen kan man ju skruva ner termostaten på vvb:n vintertid för att den inte ska dra något alls. Bada alltid=elda. För dem flesta är 30 l underdimensionerat. Vill man duscha länge får man bära ved är min filosofi.
johansjostrand
Den frågan ställde jag i forumet för ett bra tag sedan och fick till svars att INTE koppla så. Det skulle resultera i att när man på sommaren värmde varmvatten med el och det kalla vattnet måste passera den ca 20 grader oeldade pannans/tankens VVb först skulle det uppstå kondens där och skiten skulle rosta sönder. Nä, den elektriska VVb:n skulle kopplas in parallelt med pannans VVb och när man övergår till elvatten på sommaren skulle detta ske med kulventiler... Inte vet jag, men jag hade nog velat ha det som frasse_E...
Möjligt att det finns såna aspekter på det, beredaren är kopparfodrad. Har svårt att se hur det skulle gå till, kanske jag som inte fattar men kondens måste ju uppstå på en yta som är i kontakt med luften och inte är isolerad som tanken eller ligger i vattenbad som vvb:n. ;D
Hm det där lät ju som en rätt smart lösning. Men är inte 30l lite lite? Om du inte har eldat , så du inte har någon temp i acken , blir det ju inte förvärmt och då är det ju bara 30l varmvatten.
yxis räknade ju lite på det, utan att direkt ha mätt flödet så vet jag att två "normala" duschar är ok. Vi är tre stycken och har lite olika vanor vilket gör att det aldrig hänt att tre ska duscha samtidigt. Sen kan man ju skruva ner termostaten på vvb:n vintertid för att den inte ska dra något alls. Bada alltid=elda. För dem flesta är 30 l underdimensionerat. Vill man duscha länge får man bära ved är min filosofi.
johansjostrand
Den frågan ställde jag i forumet för ett bra tag sedan och fick till svars att INTE koppla så. Det skulle resultera i att när man på sommaren värmde varmvatten med el och det kalla vattnet måste passera den ca 20 grader oeldade pannans/tankens VVb först skulle det uppstå kondens där och skiten skulle rosta sönder. Nä, den elektriska VVb:n skulle kopplas in parallelt med pannans VVb och när man övergår till elvatten på sommaren skulle detta ske med kulventiler... Inte vet jag, men jag hade nog velat ha det som frasse_E...
Möjligt att det finns såna aspekter på det, beredaren är kopparfodrad. Har svårt att se hur det skulle gå till, kanske jag som inte fattar men kondens måste ju uppstå på en yta som är i kontakt med luften och inte är isolerad som tanken eller ligger i vattenbad som vvb:n. ;D
Roligt att få lite feedback ;D
Sveno: Misstänkte att det inte var riktigt ekonomiskt att köra pellets mot så stor volym. Men det går ju som sagt att stänga av en del med ventiler den dagen det blir pellets. Du skriver att jag tjänar in ackarna på några års vedeldning? Skiljer det verkligen så mycket? Har nästan ingen egen ved utan kommer att köpa långved. Att ackvolymen behövs med vedeldning är jag medveten om men anledningen till att jag undrade är att jag är inte riktigt säker hur länge det blir vedeldning. Men om det är så pass stor skillnad ved kontra pellets blir det nog huvudsakligen ved med pellets som backup om man blir borta ett tag. Hur ofta eldar du på sommaren? Som det har varit tidigare (då mor ägde) har den enda anledningen att elda på sommaren varit just för varmvattnet. Är det inte onödigt att elda upp , låt säga en ack, på sommaren bara för att få varmvatten? Då du körde el-beredare var det bara över sommaren då?
Sveno: Misstänkte att det inte var riktigt ekonomiskt att köra pellets mot så stor volym. Men det går ju som sagt att stänga av en del med ventiler den dagen det blir pellets. Du skriver att jag tjänar in ackarna på några års vedeldning? Skiljer det verkligen så mycket? Har nästan ingen egen ved utan kommer att köpa långved. Att ackvolymen behövs med vedeldning är jag medveten om men anledningen till att jag undrade är att jag är inte riktigt säker hur länge det blir vedeldning. Men om det är så pass stor skillnad ved kontra pellets blir det nog huvudsakligen ved med pellets som backup om man blir borta ett tag. Hur ofta eldar du på sommaren? Som det har varit tidigare (då mor ägde) har den enda anledningen att elda på sommaren varit just för varmvattnet. Är det inte onödigt att elda upp , låt säga en ack, på sommaren bara för att få varmvatten? Då du körde el-beredare var det bara över sommaren då?
Robert_Keskitalo:
Som det ser ut nere i källaren går det att sätta vv-beredaren i direkt anslutning till acken. Hur länge har du kört med detta system? vv-beredare på våningen ovanför blir nog svårt att få till. Kanske ska beskriva kåken lite bättre. Det är en 1 1/2 plan suteräng med uppvärmd källare. Gammal putsad timmerkåk med helgjuten grund så att börja dra nya rör känns som uteslutet. Och ja panna och ack o allt som hör till står nere i källaren. Elpatroner går oxå bort för tillfället då jag bara har 10A huvudsäkringar inne. Det får bli en senare fundering då det är dags att röja upp det elektriska. Detta är oxå en anledning till varför jag funderar över pellets som backup , istället för el som så många andra.
Som det ser ut nere i källaren går det att sätta vv-beredaren i direkt anslutning till acken. Hur länge har du kört med detta system? vv-beredare på våningen ovanför blir nog svårt att få till. Kanske ska beskriva kåken lite bättre. Det är en 1 1/2 plan suteräng med uppvärmd källare. Gammal putsad timmerkåk med helgjuten grund så att börja dra nya rör känns som uteslutet. Och ja panna och ack o allt som hör till står nere i källaren. Elpatroner går oxå bort för tillfället då jag bara har 10A huvudsäkringar inne. Det får bli en senare fundering då det är dags att röja upp det elektriska. Detta är oxå en anledning till varför jag funderar över pellets som backup , istället för el som så många andra.
Intressant det här ;D
Ja som jag har skrivit tidigare är det inga stora mängder vv det handlar om. Är ensamstående och jobbar skift så ibland går det många dagar utan något vv-uttag. 2 normala duschar skriver frasse_e. Jag förmodar att det är med förvärmt vatten från tanken då. Verkar som mitt antagande på 100l beredare var lite i överkant. Om det finns risk att den inbyggda beredaren går sönder , går det inte att koppla så att man kopplar bort den från ack-beredaren helt under sommarmånaderna? Hur påverkas anläggningen av att stå oeldad i låt säga 2-3mån? Ska man kanske skita i allt krångel och bara installera en ack med beredare och leva med att man får elda nån gång i veckan på sommaren oxå? Det blir ju inga stora mängder ved som går åt utan det är ju mest för att man är lite bekväm ;D
Ja som jag har skrivit tidigare är det inga stora mängder vv det handlar om. Är ensamstående och jobbar skift så ibland går det många dagar utan något vv-uttag. 2 normala duschar skriver frasse_e. Jag förmodar att det är med förvärmt vatten från tanken då. Verkar som mitt antagande på 100l beredare var lite i överkant. Om det finns risk att den inbyggda beredaren går sönder , går det inte att koppla så att man kopplar bort den från ack-beredaren helt under sommarmånaderna? Hur påverkas anläggningen av att stå oeldad i låt säga 2-3mån? Ska man kanske skita i allt krångel och bara installera en ack med beredare och leva med att man får elda nån gång i veckan på sommaren oxå? Det blir ju inga stora mängder ved som går åt utan det är ju mest för att man är lite bekväm ;D
Så länge du inte fyller på med iskallt vatten utan att elda så är det ingen större fara för kondens och korrosion.dof skrev:
(Jag tycker riktigt illa om rosten. Den tog två bra bilar av mig i fjol. >
Du kan ju göra det enkelt för dig och skruva in en elpatron alldeles under slingan eller beredaren i acktanken. Då har du fått en elberedare för mindre än en tusing. (sen rekommenderar jag att du skaffar kopparslinga om du inte har hårt vatten. Då kan du låta tankvattnet vara kallare utan att riskera legionella. Kallare tankvatten, t ex 50 grader i stället för 70, gör att du får mindre stilleståndsförluster på sommaren när spillvärmen inte gör någon nytta i huset.
Med din låga varmvattenkonsumtion så tror jag faktiskt att det lönar sig att köra med el och låg temp. Om man antar att du behöpver elda var fjärde dag på sommaren så kommer du att ha gjort av med mycket mindre än 2000 liter varmvatten, men det är vad du värmer med ved var fjärde dag. Om du gör av med t ex 400 liter varmvatten på samma tid så får du en verkningsgrad på 20% om jag inte har tänker helt fel. Man kan säga att veden blir fyra gånger så dyr på sommaren och då blir det nog billigare att hålla tanktoppen vid 55 grader med el, och framförallt enklare. Jag har en känsla av att 400 liter tappvarmvatten på fyra dagar är högt räknat i ditt fall?
I ovanstående grova uppskattning har jag för enkelhetens skull antagit att varmvatten värms 40 grader och att tankarna laddas vid 40 grader upp till 80 grader.
I mitt hushåll förbrukas det massor av varmvatten. Diskmaskin och dusch drar en del om man är fyra personer varav en (kvinna
dof. Mitt system är utformat på så vis att vedpanna och acc står i ett fristående garage/pannrum som med en 15 m lång kulvert förbinds med bostadshuset där jag har en 100 liters elvvb placerad. Vv bereds av acc ute i pannrummet och kulverteras in till elvvb. För att jag inte ska fylla elvvb med kulvertsvalt vatten har jag vvc som vänder i nära anslutning till elvvb. För att inte vvc ska cirkulera och kyla acc i onödan har jag monterat en timer till vvcpump. ( i mitt fall går vvc på kvällar och en timme på morgonen). Även om jag slarvat med eldningen har jag alltid 100 liter vv tillhands. På sommaren eldar jag inte. Jag har solfångare som efter bästa förmåga värmer acc. Om inte solen orkar värma för vv så har jag ändå 100 liter i elvvb. Systemet är bekvämt, åtminstone ur vvb synpunkt. Jag har kört såhär i ca 5-6 år nu.
Med tanke på legionella, så kanske slingberedning är att föredra framför en förrådsberedare. (för att minska volymen av ljummet vatten i acc.) om man inte eldar under längre perioder.
Med tanke på legionella, så kanske slingberedning är att föredra framför en förrådsberedare. (för att minska volymen av ljummet vatten i acc.) om man inte eldar under längre perioder.
Jo 400l på 4 dagar är helt klart i överkant ;D
Men anläggningen tar inte skada av att stå oeldad så länge då? Man kan ju iof elda nån gång men det kanske gör mer skada än nytta. Om man återgår till mina ursprungliga funderingar om att komplettera med en pelletsbrännare då. Vad tror ni om att köra den mot 750l ack under sommarhalvåret? Borde ju vara rätt lätt jobb för brännaren att hålla tempen i acken på sommaren utan värmeuttag till huset? Då slipper jag ju även värma upp hela ackvolymen , som jag måste om jag ska elda ved + att jag får motionera anläggningen lite under sommaren också. Elpatroner fungerar som sagt inte i nuläget utan gränsen går vid en elektrisk vv-beredare.
Men anläggningen tar inte skada av att stå oeldad så länge då? Man kan ju iof elda nån gång men det kanske gör mer skada än nytta. Om man återgår till mina ursprungliga funderingar om att komplettera med en pelletsbrännare då. Vad tror ni om att köra den mot 750l ack under sommarhalvåret? Borde ju vara rätt lätt jobb för brännaren att hålla tempen i acken på sommaren utan värmeuttag till huset? Då slipper jag ju även värma upp hela ackvolymen , som jag måste om jag ska elda ved + att jag får motionera anläggningen lite under sommaren också. Elpatroner fungerar som sagt inte i nuläget utan gränsen går vid en elektrisk vv-beredare.