Jag har flera gånger på senaste tiden upptäkt att min panna bara har hållit ca 50 - 55 grader medan det i accumulatortanken fortfarande funnits 80 gradigt vatten. Om jag bryter strömmen till Laddomaten och slår på igen börjar den genast att pumpa tillbaka vatten till pannan som stiger till inställd temp på strax över 60 grader. Vad beror detta på? Nått glapp? Givarfel? Det har hänt 2 ggr senaste veckan... Tacksam för hjälp!!!

Hej på dej,har samma utrustning som dej..
jag tror att det ev kan ha kommit in damm i kontakten på din urladdningspump,var ute för samma sak, har haft min laddomat i 4 år nu så det kanske blir lite beläggningar samt damm o dyl.jag tog upp kontakte smorde med 556 sedan funkar det.Måste du köra tillbaka så du håller 60c??jag har min åteladdning ställd på 35-40c ungefär då hålls undre delen av pannan kall samt att jag får en mycket lägre retur temp med földen att värmen räcker längre+att pannan kyler ut vattnet mindre.märker stor skillnad på hur länge värmen räcker efter detta.Vad har du för panna?

mvh//lennart

Ok. Tack för tipset! Ska kolla det.
För enbart uppvärmning kan man låta pannan sjunka till 40 grader. Men hemma hos mig är vi bekväma och avsaknad av varmvatten får inte ske. Detta produceras någorlunda vid 60 grader, men inte svalare än så. Jag har min oljebrännare inställd på 55 grader så den tar över nattetid då tanken är urladdad. Dessutom skriker alla om kondens och rostrisk vid panntemp under 60 grader. Men om det tvistar de lärde... De här dagarna med -10 grader kyla klarar jag mig med 2 eldningar / Dygn, och ytterst lite oljeeldning. Det får väl vara godkänt med en så pass liten eldstad. Pannan jag har är en Nibe Combi VX + Strömsnäs 500 Liter. Detta är installerat 1998

kan ju tala om att i järpen är det -19 grader nu,fy för den lede...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.