Glömde en sak såhär på morgonkvisten...
Hur pass bra fungerar en ny vedpanna tillsammans med en pelletsbrännare? Hur är det med tempen på rökgaserna? Vet dom som bytt till nyare oljepannor och det har slutat med att dom har fått slagit ned rostfritt i pipan pga kondens. Kan det bli samma bekymmer med en ny vedpanna och pelletsbrännare också?
Tackar för alla svar så länge , det är många frågor som dyker upp och fler blir det ;D

Nej, anläggningen slits inte av att du kör med elvatten på sommaren. Bara du inte drar vattnet genom pannan och acken före. Att köra pellets mot en 750-liters ack går säkert bra. Du kommer att få större förluster än om du bara värmer toppen med elpatron, men pellets är ju lite billigare än el så det kanske går på ett ut. Dessutom kan du ställa termostaterna så att pelletsbrännaren bara värmer vattnet upp till t ex 60 grader. Med två kopparslingor för varmvatten i tanken så har du massor av varmvatten. Kanske onödigt mycket. Ett annat alternativ kan vara att placera termostatgivarna annorlunda på sommaren så att du bara värmer toppen av acken med pellets.

Det borde inte bvara några problem med kondens i skorstenen. De flesta moderna vedpannor har turbulatorer i konvektionstuberna. Om man tar ur dessa turbulatorer så höjs rökgastempen. Dessutom kan (ska) du vrida upp effekten på pelletsbrännaren till max så att brännareffekten är så nära pannans effekt som möjligt.

T ex om du har en brännare som kan leverera upp till 20 kW och en vedpanna som normalt levererar 30 kW vid vedeldning. Då skulle jag tro att det blir effektivast om du kör brännaren på max och tar ur en eller ett par turbulatorer ur pannan.

Postad av: sveno Postad den: Idag kl 10:59
Nej, anläggningen slits inte av att du kör med elvatten på sommaren. Bara du inte drar vattnet genom pannan och acken före.

Du verkar ha bra koll på läget. Jag har sett tidigare att man inte vill ha in för kallt vatten i botten på pannan pga kondesproblem. I mitt fall gäller det om det är skadligt att dra kallvatten genom förrådsberedaren i ack.tanken sommartid. Är det överdelen på vvb:n som skulle ta stryk? Om det är så, går det ju att ändra med några ventiler och en bypass. Är amatör på vvs men tycker om att dra rör. Tänkte bifoga en scannad principskiss men får inte kläm på hur? ???

Hmm svårt det här. Som det ser ut i nuläget blir det nog att jag provar att köra utan elektrisk beredare. Går ju alltid att komplettera med den i efterhand. Skulle det bli någon skillnad rent ekonomiskt om jag istället köpte 2*750l ackar + en ny 500l ack med beredare? Då blir det en totalvolym på 2000l på vintern då man eldar ved och sen kör man bara på 500l på sommaren. 2000l borde ju också passa calmarpannan rätt bra eller? Blir det några problem att få laddningen att fungera bra då man blandar storleken på tankarna?

Ok men 2000l är nog max av vad jag kan klämma in utan att ta för mycket utrymme av vedförrådet... Sen ska det ju gå att röra sig i pannrummet oxå ;D
Iof skulle jag kunna installera 3*750l men det beror ju på om det finns några fördelar med att köra med en 500l på sommaren ist. Men den ökade ackvolymen kanske uppväger det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.