Vad jag förstår rekommenderar många parkett tillverkare en högsta yt-temperatur på ca 27 grader, jag gissar att detta är för att golvet inte ska må dåligt.

Sommartid när solen laddar för fullt blir ju golvet betydligt varmare än så. Varför har man då en relativt låg maxgräns för hur varm golvvärmen får bli?
Golvvärmen kommer ju underifrån och värmer hela parketten rakt igenom så jag gissar att det i botten på golvet är något varmare än så, men borde inte parketten klara av en högre temperatur än 27 ?

Nästa fundering, på vintern blir ju utgående temp från VP varmare då den kompenserar för den lägre utetemperaturen, är det då inte risk för att golvet blir för varmt i golvtillverkarnas ögon?

Vad är ungefärlig normal golvtemperatur vintertid om man vill ha ca 20 grader inomhus? Jag är fullt på det klara med att det beror på en mängd saker, men det gäller en nybyggd välisolerad villa.

Enligt vår kalkyl från värmekonsult kommer vi vid -22 grader att ha en utgående temp till golvvärmefördelaren på 40,3grader (och på returen 33,6grader).
Golvet borde bli någon grad kallare än så kanske... ???

jag hörde av en jobbar kompis som sa att det fick max vara 27 grader på golvet, annar förstårni så kan man få dåligt minne? mit svar till honom blev, mät tempen på dina dojor så får du se vad du har för temp där, o jag kan garantera att hans skor är någ nära kokpunkten.. :o ;D

Sitter i denna stund i vårt nybyggda hus,det är kallt som bara den....

Vi har kollat allt,luftat slingor,kollat pumpar,ändra strypningar m.m

Utgående temp från pumpen är 38 grader,returen ca:30 grader men vi har fortfarande 17 grader i huset.....

vad ska vi göra?Förslag?

tja är det betong golv så är det bara vänta. det tar ca 1-2 dagar hemma hos mig innan det blir varmt

mattiaxen skrev:
tja är det betong golv så är det bara vänta. det tar ca 1-2 dagar hemma hos mig innan det blir varmt
Har märkt detta,klinkersgolvet är 22,5 grader och parketten 18 grader....
Men vad tusan,man får väl värma sig på andra sätt ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.