3 902 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Montering spiskasett??
Howdy!
Har köpt in en handöl spiskasett att värma upp huset med som komplement till den bergvärme jag dragit in.
Bruksanvisningen var lite enkel för en novis. Finns det ngn som har hittat bra tips för installation eller kan tipsa mig om vad jag måste tänka på?
Har köpt in en handöl spiskasett att värma upp huset med som komplement till den bergvärme jag dragit in.
Bruksanvisningen var lite enkel för en novis. Finns det ngn som har hittat bra tips för installation eller kan tipsa mig om vad jag måste tänka på?
Kolla in denna:
http://www.did.se/nt/nt.asp?t=1&meny=gds&kat=85&instruktionid=277
Jag satte in en i somras utan tidigare erfarenheter och det gick galant. Kolla med sotaren bara om du inte redan har gjort det så att rökkanalen är hel.
Jag använde ett flexibelt rör som var relativt enkelt att montera om man har knepiga svängar innan skorstenen rätas ut.
http://www.did.se/nt/nt.asp?t=1&meny=gds&kat=85&instruktionid=277
Jag satte in en i somras utan tidigare erfarenheter och det gick galant. Kolla med sotaren bara om du inte redan har gjort det så att rökkanalen är hel.
Jag använde ett flexibelt rör som var relativt enkelt att montera om man har knepiga svängar innan skorstenen rätas ut.
Tack!
Gav en ytterligare del information till till bygget.
Det jag fortfarande inte vet är hur jag tar bort spjället, måste jag slå hål i spisen eller kan jag göra det nedifrån?
Jag har endast en kort bit nedanför spjället, för kort för att jag skall få till det bra med isoleringen.
Gav en ytterligare del information till till bygget.
Det jag fortfarande inte vet är hur jag tar bort spjället, måste jag slå hål i spisen eller kan jag göra det nedifrån?
Jag har endast en kort bit nedanför spjället, för kort för att jag skall få till det bra med isoleringen.
I mitt fall satt spjället inmurat mellan en rad med tegelstenar och i princip omöjligt att få ut nerifrån... Så jag gjorde ett hål rakt in i murstocken där spjället satt, är man försiktig så är det inga problem att återanvända samma stenar igen när man murar igen det. Sedan var det bara att dra ut hela ramen med spjället i, ut genom hålet.
Ett tips när man skall ta bort stenarna är att slipa bort så mycket som möjligt av murbruket med en vinkelslip innan man knackar bort det sista med hammare och mejsel.
Ett tips när man skall ta bort stenarna är att slipa bort så mycket som möjligt av murbruket med en vinkelslip innan man knackar bort det sista med hammare och mejsel.
Galler? Nej det hade jag inget, däremot så murade jag fast röret med isolering på genom samma hål. Eller murade fast är väl fel att säga, enligt sotaren så bör man mura lite ovanpå isoleringen för att det inte skall bildas en platå där det kan samlas sot.
Eller nu förstår jag vad du menar..., gallret som skall få luften att cirkulera bättre. :-[ Nej, jag gjorde hålet på baksidan av murstocken eftersom mitt spjäll stack ut där, men om man skall använda samma hål till gallret så går det ju förmodligen inte att mura fast rörstosen genom detsamma eftersom gallret i så fall skulle hamna över infästningen...
Klicka här för att svara