Hej

Grabben och hans tjej har flyttat in i ett gammalt hus på gården. Det kan endast nödtorftigt värmas upp med de tre gamla vedkaminer som finns. Till nästa vinter måste jag hitta på något bättre.
Dock tänker jag INTE kosta på en ny anläggning eftersom ungdomarna bara är 20 år gamla, och kanske flyttar hux flux till jobb och studier i någon annan stad.
Därför är underförbrännare och acctankar för +40 000 kr helt uteslutna.
Dock kan det ju vara så lyckligt att de stannar kvar en tid, och jag vill därför göra det lite mera drägligt i kåken.
Jag får köpa en 25 år gammal Egor V25 för 4000 kr. Hyfsade begagnade radiatorer, kopparrör och expansionskärl går att få för ca 5000 kr. Jobbet gör jag själv.
Är det någon som har erfarenhet av Egor:n och vet om den går att bränna ved i, eller är den helt hopplös?
Finns det någon annan panna i prisklassen som är bättre?

Pannan ska anslutas till en ny stålskorsten som redan är installerad.

Tacksam för svar
Lars-Erik

Lars-Erik skrev:
Jag får köpa en 25 år gammal Egor V25 för 4000 kr. Hyfsade begagnade radiatorer, kopparrör och expansionskärl går att få för ca 5000 kr. Jobbet gör jag själv.
:oDet tycker jag låter dyrt. :( Har du kollat Blocket? ???

Japp. Det är vad som finns att tillgå för tillfället. Dessutom i min närhet.
Men jag har ju tid på mej till nästa vinter, så jag håller utkik.

//Lars-Erik

Ibland säljs det just på blocket kompletta anläggningar med vettiga pannor och en eller flera ackar på 750-3000liter för BRA priser, 10000-15000 har jag sett några gånger.

Fast då får man nog ligga i å kolla för dom går nog åt gissar jag.

Då e de ju "riktiga grejor" som nytt kostar motsvarande 60000-70000 spänn !

???det är för dyrt det tycker jag med.
Min kompis och jag for till vemdalen,hämtade en gammal norahammar där.
En kombipanna med inbyggd vvb,pannan var eldad i en vinter sen hade den gått på elpatroner,det syntes verkligen att den var osliten...
han betaalade 1200kr fick med en ny elpatron dessutom som låg i kartong.
håll utkik på blocket som sagt...
där går att fynda med jämna mellanrum,folk är tokiga mellan varven,slänger ut fina pannor samt accar för de tror de skall bli förmögna på att installera bergvärme.

ligg du lugnt o kika så kan du nog göra att klipp vad det lider,inte gör det väl nåt att åka några mil för rätt afärr eller??

mvh/lennart

Vi ska betala ca 6000kr för att en firma  fraktar bort och skrottar vår gammla panna ( vi fick det priset i en kostnadsförslag) så måste det finnas tillfällen att köpa en beg.panna billigt. Att skänka den bort blir redan 6000kr i vinst för pannägaren ;D
Lycka till!
gaia

OK!
Då är det alltså läge att vänta och spana.
Tack för upplysningarna.
Att ingen kommenterat något om Egor V25 tyder väl på att den inte är sämre än andra pannor (om jag nu skulle lyckas pruta kraftigt).

Mvh
Lars-Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.